اعضای کمیسیون ترافیک شورا با افزایش بیش از حد قیمت بلیط اتوبوس مخالفت کردند

0 131

به گزارش عصرکاسپین،صبح امروز ۱۹مهر پنجمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، به ریاست اسماعیل حاجی پور برگزار شد.

اسماعیل حاجی پور، رییس کمیسیون ترافیک شورا گفت: بررسی یک فوریت لایحه تعرفه بلیط اتوبوس درون شهری، امروز در دستور کار است.

وی تاکید کرد: افزایش بها می باید طبق منویات دولت باشد و قانون را سرلوحه قرار دهیم.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر در مورد لایحه تعرفه بلیط اتوبوس گفت: پس از گذشت بیش از یک سال رشت به لحاظ تعرفه بها قیمت بلیط اتوبوس بسیار پایین است. و در تمام این سالها ۲۵تومان افزایش بها داشتیم.

وی در مورد ضرورت خرید اتوبوس های جدید ابراز کرد: هزینه های سازمان اتوبوسرانی بسیار زیاد است و کفاف نگهداری و تعمیر اتوبوس های فعلی را نمی دهد و نمی توانیم اتوبوس جدید بخریم. از شورای شهر انتظار داریم نسبت به لایحه افزایش قیمت بهای بلیط اتوبوس های خط واحد موافقت نمایند.

وی افزود: وزارت کشور یارانه دولتی برای حمل و نقل عمومی را برای هیچکدام از شهرها پرداخت نکرده است.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ قیمت بهای اتوبوسها، قطعات و نگهداری رشد صعودی داشته است و این درحالی است که هنوز رایانه های دولت برای خدمات حمل و نقل عمومی مصوب وزارت کشور است و پرداخت نمی کند.

وی مقایسه ای از افزلیش قیمت بلیط از سال یاد شده ارایه داد و گفت: قیمت بلیط با یک شیب ملایم از ۲۵تومان به ۱۷۵تومان افزایش یافت.

این مقام مسول رشد قیمت تعرفه بهای بلیط شهرهای قزوین و ارومیه و اصفهان را هم مقایسه کرد و افزود: قیمت ۱۰۰۰تومانی بلیط در برخی شهرها، قیمت فاحش تعرفه بهای بلیط را در مقایسه با رشت نشان می دهد.

کارشناس سازمان حمل و نقل در مورد بهسازی و تعمیر اتوبوس های رشت هم گزارشی داد و تصریح کرد: اگر اتوبوس های تعمیری قزوین را هم نادیده بگیریم، تعداد اتوبوسها نسبت به جمعیت کاهش چشمگیری داشته است.

شکوهی، معاون سازمان حمل و نقل بر استفاده از سرمایه بخش خصوصی هم تاکید کرد و افزود: سرمایه گذاران در مذاکرات اظهار کرده اند که با ابن قیمت بلیط در رشت حاضر به سرمایه گذاری نیستند.

وی همچنین نظر سازمان همیاری شهرداری را هم بیان کرد و افزود: نظر شورای این سازمان قیمت ۱۰۰۰تومان برای هر بلیط است ولی برای اینکه یکمرتبه رشد سنگین نداشته باشیم، تلاش شد از هزینه های دیگر بخش ها کسر گردد و قیمت حداکثر تا ۵۰۰ افزلیش یابد.

شکوهی گفت: بیشترین درامد فروش بلیط در دی ماه بود که تعرفه افزایش یافت.

وی در مورد نحوه محاسبه قیمت تعرفه بها را هم توضیح داد و اظهار کرد:

بارانه های حمایتی در بخش حمل و نقل یک سال است تخصیص نیافته ولی با این حال تعرفه در دو بخش جداگانه با دریافت یارانه و بدون دریافت یارانه محاسبه شده است.

وی تاکید کرد: بجای میانگین در آمد، بیشینه درآمد بعنی دی ماه ملاک محاسبه قرار گرفته است و تعرفه بلیط بخش خصوصی ۵۳۰ تومان و در بخش دولتی ۳۵۵تومان پیش بینی شده است.

تن زاده، مشاور کمیسیون، در مورد روش محاسبه قیمت گفت: بنده با این روش محاسبه که بصورت خطی است موافق نیستم و می باید مسافت سفر و تعداد مسافر نیز در محاسبه مد نظر قرار می گرفت.

نادم، دیگر مشاور کمیسیون نیز گفت: هدف این سازمان خدمات رسانی است و نباید تنها جنبه اقتصادی را لحاظ کرد. ضمن اینکه جذابیت استفاده از اتوبوس و تاکسی در رشت بابد باهم مقایسه شود و بعد بخش خصوصی را لحاظ کرد.

وی خواستار تجدید نظر در افزایش چشمگیر تعرفه بها شد.

پروفسور عربانی، دیگر مشاور کمیسیون ترافیک ابراز کرد: چندسالی است قیمت پایین بهای بلیط از یک سو و افزایش هزینه های نگهداری اتوبوسها باعث شده سازمان نتواند اتوبوس های رشت را نوسازی نماید.

وی افزود: یکی از چالش های موجود در افزایش قیمت، مصوبات فرمانداری است که ملاحظات کشوری را در مصوبات لحاظ می نماید، اما در چنین شرایطی با وضعیت درامدی شهرداری انتظار داریم یارانه خرید و نگهداری اتوبوس ها را فرمانداری تقبل نماید. به این شکل هم شهروند ضرر می کند و هم شهرداری نمی تواند خدمات کمی و کیفی در حوزه اتوبوسرانی ارایه نماید.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل توضیح داد: هدف سازمان افزایش چشمگیر نیست ولی با این ناوگان فرسوده ، قیمت ۱۷۵ تومان تکافوی هزینه نگهداری اتوبوسها را هم نمی دهد.

وی افزود: بالاخره در یک سیری باید این افزایش لحاظ شود.

سرهنگ ملک زاده هم گفت: اگر به مشکل سازمان اتوبوسرانی رسیدگی نشود، به زودی اثری از این سازمان نمی ماند.

وی به افزایش مهاجرت به گیلان اشاره نمود و افزود: پیش بینی کارشناسان این است که بخاطر کم ابی در ۱۰سال اینده رشت بیش از ۲ و نیم میلون افزایش جمعیت یابد. بنابراین از همین امروز باید بفکر زیرساخت های حمل و نقل عمومی باشیم.

وی اظهار کرد: بخشی از این عقب ماندگی ها میراث گذشته است و حتما باید نرخ بلیط بیش از نرخ تورم افزایش یابد.

با توجه به ۲۰دستگاه جدید اتوبوس خریداری شده، اقبال بانوان برای استفاده از اتوبوس بیشتر شده است و همچنین با توجه به زمان سفر و هزینه تمام شده برای مسافر و سرپا ماندن سازمان اتوبوسرانی باید قیمت بلیط تا جاییکه قانون اجازه می دهد، افزایش یابد.

اسماعیل حاجی پور گفت: در نظر داشته باشید که ضعیفترین قشر جامعه از اتوبوس استفاده می کند و دانش اموزانی هستند که استطاعت مالی استفاده از تاکسی را هم ندارند.

رییس کمیسیون ترافیک ابراز کرد: طوری رفتار کنیم که قصه مرد خانه که با زحمت هزینه ها را تامین می کند،بیشتر شود.

دولت مکلف است در حمل و نقل عمومی ۵۰درصد هزینه حمل و نقل عمومی را بپردازد. هرچند می دانیم دولتی شرایط خوبی ندارد اما ما هم باید تلاش کنیم تا سهم تعرفه دولتی را دریافت نماییم.

وی تاکید کرد: قیمت ۳۷۰تومان برای اقشار ضعیف سنگین است باید مدیر عامل تلاش کند تا از نهادهای دولتی سهم شهرداری را برای ارتقای حمل و نقل عمومی دریافت نماید.

برگ گل در مورد راه اندازی این مرکز گفت: سیاست های دولت در بخش دولت در حال تغییر است. و در همین راستا مدیر کل حمل و نقل و ترافیک شهرداری های کشور قرار است به رشت بیاید و لازم است در همین راستا اعضای کمیسیون ترافیک دیداری با دکتر جعفر پور داشته باشد.

بکی دیگر از مشاوران کمیسیون نیز گفت: ای کاش می توانستیم حمل و نقل عمومی را برای اقشار اسیب پذیر رایگان خدمات دهیم. ولی واقعیت این است که در دولتهای قبلی نیز دولت سهم خود را نداد. نرخ ها در سالهای گذشته واقعی نشد و نتوانستیم اتوبوسرانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی افزود: روزی قزوین اتوبوس های فرسوده رشت را خرید و با تعمیر انها امروز به جایی رسیده که ۵۰درصد اتوبوسرانی قزوین به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تاکید کرد: در هیچ شرایطی شهرداری نمی تواند کمک کند اوضاع مالی اتوبوسرانی بسیار اسفناک است و با این افزایش تازه سازمان می تواند به حداقل کف دیگر شهرها برسد و اتوبوسها را تعمیر و راه اندازی نماید.

عاقل منش، دیگر عضو شورا هم گفت: یک طرف تصویب این تعرفه تایید فرمانداری است یا باید قدرت لابی را افزایش داده و با رند کردن قیمت ها و تایید استانداری، تبعات اجتماعی ایجاد نشود.

عضو شورا گفت: راهکار دیگر که قانونی هم باشد، این است که دریافت دو بلیط برای مسیرهای طولانی باشد. و همچنین می توان برای دانش اموزان و اقشار اسیب پذیر سبدهای حمایتی لحاظ کرد.

وی همچنین تاکید کرد: با افزایش تعرفه بها سازمان هم می تواند اتوبوس جدید خریداری نماید.

حسینی، مدیر عامل سازمان حمل و نقل هم گفت: این سازمان بیش از ۱۳ میلیون بدهی دارد.

تن زاده بار دیگر به نحوه مقایسه اعتراض کرد و گفت: قرار نیست هزینه احداث بی ار تی را مردم بپردازند . مدل محاسبه شما روش اشتباهی است. این مدل برای ۱۰سال پیش است نباید فشار ان را به قشر ضعیف اورد. این روش بعد از یک ماه دوباره سازمان را بدهکار می کند.

وی تاکید کرد: بنده به شدت با این افزایش مخالفم و باید طرح ارایه شده اصلاح شود و از جنبه فرهنگ استفاده از اتوبوس مردم رشت هم بررسی گردد.

حجت جذب دیگر عضو کمیسیون نیز گفت: تعداد کم اتوبوس ها به حدی است که حتی به مناطق کم برخوردار نیز خدمات خوبی ارایه نمی دهد.

وی خواستار ارایه گزارشی از مدیر عامل سازمان حمل و نقل شد و تصریح کرد: امار دقیقی ارایه دهید که هر اتوبوس چقدر درامد در ماه دارد و هزینه نگهداری ان در ماه چقدر است و اکنون چند دستگاه اتوبوس فعال است و تعمیر اتوبوس ها به چه نتایجی رسید.

حسینی توضیح داد: هزینه هر اتوبوس ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان است و درامد هر اتوبوس در ماه، تنها ۲و نیم میلیون است. ضمن اینکه از طریق نمایندگان محترم تلاش کرده ایم که اعتبار دولتی را هم دریافت نماییم.

مونا ابرو فراخ، به عنوان نماینده فرمانداری در مورد این تعرفه گفت: استراتژی کمیسیون ترافیک شورا باید مشخص شود.شهرداری باید برای کنترل ترافیک شهر و مدیربت یارانه بدهد کاری که همه دنیا انجام می دهد.

وی در مورد افزایش قیمت بهای بلیط گفت: سال گذشته هم با استدلال کیفی سازی سازمان بها را افزایش دادید و بنده اعتراض کردم ولی مقطعی نگریستن به مشکل موجب شد باز هم اتوبوسرانی بهسازی نشد.

ابرو فراخ گفت: هرچقدر جشنواره و همایش بگذاریم تا زمانیکه شریان اصلی نظم پیدا نکند، بی نظمی را به بازدید کنندگان رشت القا می کنیم.

هر چند با کمک شورا تلاش داریم مشکل را رفع نماییم، اما افزایش بها باید با نرخ مصوب دولت باشد و اگر با این شیوه مصوبه به فرمانداری بیاید، حتما رد می شود. و اگر این چالش ها اکنون به لحاظ قانونی رفع نشود و به مصاحبه های رسانه ای ورود کند، موجب نگرانی مردم بخصوص بخش های اسیب پذیر می گردد.

رییس کمیسیون ترافیک، لایحه افزایش بهای بلیط را از ۱۷۵ تومان به ۳۵۰ تومان را به رای گذاشت، و اعضای کمیسیون شورا مخالفت کردند.

حاجی پور افزود: وقتی می دانیم لایحه در فرمانداری رد می شود، و حواشی ایجاد می گردد، نباید زمینه سو استفاده برخی را ایجاد کرد.

وی پیشنهاد داد، قیمت با یک شیب ملایم افزایش یابد. حاجی پور گفت: بنده پیشنهاد می دهم ۲۵۰تومان بها افزایش یابد. ضمن اینکه امادگی داریم برای دانش اموزان ، و اقشار اسیب پذیر نیم بها استفاده گردد.

اعضای کمیسیون با این نرخ موافقت کردند.

جلال الدین شکریه هم گفت: بی ارتی در مسیر احداث شده با توجه به عرض کم خیابان اصلا کارایی ندارد و بازار را تحت شعاع قرار داده و اگر از ابتدا در مسیر اج بیشه به یخسازی احداث می شد ، اقشار اسیب پذیر هم بیشتر منتفع می شدند.

عضو شورا خواستار بازنگری در طرح بی ار تی شد.

پارسا، مشاور کمیسیون ترافیک، گزارشی از احداث مرکز کنترل ترافیک ارایه داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.