افتتاح مرکز کنترل ترافیک رشت همزمان با دهه مبارک فجر
شهردار رشت : مرکز کنترل ترافیک تا یک ماه آینده آماده افتتاح خواهد بود
به گزارش عصرکاسپین ، دکتر مسعود نصرتی در این جلسه با تبریک ۲۶ آذر ماه روز حمل و نقل و رانندگان اظهار داشت: موضوعاتی که امروز در دستور کار جلسه قرار دارد تمام بحران های ترافیکی و حمل و نقلی شهر رشت است که باید در اسرع وقت به آنها پرداخته شود.
شهردار رشت تاکید کرد: یکسری نگرانی ها وجود دارد که باید در بررسی این موارد قاطع باشیم. در خصوص پیاده راه فرهنگی شهر رشت ما شبکه های مجاور جایگزین در مجاورت آن نداریم اینکه از داخل پیاده راه، عبور خودرو داشته باشیم یک نگاه ترافیکی نیست و بعد اجتماعی آن پررنگ تر از بعد ترافیکی است. اسم پیاده راه بعد فرهنگی و اجتماعی دارد که باید به آن توجه شود.
دکتر نصرتی تاکید کرد: در خصوص مشکلات پیاده راه و خط ویژه این قاطعیت وجود دارد که باید به جمع بندی برسیم .
وی در رابطه با خرید ۶۵ مینی بوس از شرکت سبلان خودرو افزود: قرارداد ما با این شرکت در خصوص ۱۹ دستگاه اتوبوس بود و شرکت سبلان خودرو پیشنهاد جایگزینی داده که اتوبوس های شما را تبدیل به مینی بوس کنیم چرا که این کارخانه فعال نیست و اتوبوسی در آن وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برای تایید مینی بوس ها باید یک تیم فنی اعزام شود گفت: تنها در صورتی که معامله مقرون به صرفه باشد این کار انجام می گیرد و دستگاه نظارت بر این امر، اتحادیه اتوبوسرانی کشور است.
شهردار رشت با اشاره به تعداد کم اتوبوس های شهری فعال در رشت، خاطرنشان کرد: رفع مشکلات حمل و نقلی شهر با مینی بوس و اتوبوسهای کنونی ممکن نیست. قراردادهای دیگری در حال پیگیری است و باید ناوگان اتوبوسرانی شهر را تقویت شود.
دکتر نصرتی با اعلام اینکه بر اساس قانون، شهر باید مرکز کنترل ترافیک داشته باشد اظهار داشت: مرکز کنترل ترافیک در تعداد محدودی از شهرهای کشور فعال است و ما می خواهیم این مرکز را برای شهررشت راه اندازی کنیم.
شهردار رشت اظهار داشت: امروز امکاناتی در نظر گرفته شده است اما راهنمایی و رانندگی خواستار فضای و امکانات مستقل شده است که نیازمند هزینه هایی دیگر است.
دکتر نصرتی افزود: در ارتباط با تهیه دوربینها، بانک شهر مکاتباتی را با شهرداری کشور انجام داده است و این آمادگی را دارد که دوربین های کنترل ترافیک را نصب کند و از محل جرایم رانندگی هزینه را وصول کند و برای تکمیل زیرساختها باید فراخوان بدهیم.
وی با اعلام اینکه رایتل ،ایرانسل و مخابرات اعلام آمادگی کرده اند گفت: با برگزاری فراخوان، هرکدام شرایط بهتری را دارا بودند وارد کار می شوند و در قالب تهاتر انجام خواهد شد.
شهردار رشت در پایان به بررسی بدهی ها و هزینه راه اندازی مرکز کنترل ترافیک پرداخت و گفت: این مرکز با تعیین میزان هزینه تا یک ماه آینده آماده افتتاح خواهد بود.
تاکید اسماعیل حاجی پور بر ضرورت اصلاح خط ویژه و پیاده راه / خیابانهای منتهی به پیاده راه به پارکینگ تاکسیرانی تبدیل شده اند
اسماعیل حاجی پور در این جلسه با تبریک روز ملی حمل و نقل به فعالان این عرصه اظهار داشت: باید اصلاحاتی در خط ویژه و پیاده راه فرهنگی رشت ایجاد شود تا بخشی از مشکلات آن حل شود .
وی با تاکید بر اینکه امروز پیاده راه رشت وضعیت خوبی ندارد افزود: خیابانهای منتهی به پیاده راه به پارکینگ تاکسیرانی تبدیل شده اند.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت با تصریح بر اینکه باید بر دردها دوا باشیم بر ضرورت بازنگری در پیاده راه و خط ویژه تاکید کرد و گفت: قرار نبود پیاده راه به شکل فعلی باشد. البته امروز نباید دنبال مقصر گشت و باید مشکلات رفع شود.
حاجی پور با انتقاد از نورپردازی ضعیف پیاده راه، بر اصلاح آن تاکید کرد و افزود: گاهی در پیاده راه پس از تاریکی هوا از فاصله یک متری نمی شود افراد را تشخیص داد.
وی با تشکر از تلاش شهردار رشت برای بروز رسانی حقوق پرسنل تاکید کرد: دو ماه است که در تلاشیم تا مرکز کنترل ترافیک شهر رشت را راه اندازی کنیم باید مشکلات پیش روی این کار در همین جلسه برداشته شود.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که به مناسبت دهه فجر مرکز کنترل ترافیک شهر رشت افتتاح شود.
تاکید محمد حسن عاقل منش بر در نظر گرفتن اولویت های ترافیکی در بودجه ۹۷
محمد حسن عاقل منش نیز در این جلسه با بیان اینکه باید به ترافیک شهر نظم بیشتری داد گفت: این نظم به دگرگونی چهره شهر رشت در نظر گردشکران بسیار کمک می کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۹۷ افزود: از راهنمایی و رانندگی خواهشمندیم در خصوص مناسب سازی فضای ترافیکی شهر رشت، اولویتها را سریعا به ما انتقال دهند. امید است تا مجموع این اقدامات آینده خوبی را برای شهر رشت رقم بزند.
حجت جذب، افزایش اتوبوس های شهری را ضروری دانست
حجت جذب رییس شورای شهرستان رشت نیز در این جلسه در خصوص در اختیار داشتن ۶۵ مینی بوس جدید در رشت گفت: امروز کمبود تعداد اتوبوس در رشت محسوس است و مردم تقاضای افزایش اتوبوس ها را دارند.
وی تصریح کرد: البته باید دید که خرید مینی بوس برای مدیریت شهری توجیه اقتصادی دارد یا خیر. اما خرید اتوبوس باید در اولویت قرار بگیرد.
پیشنهاد تشکیل کارگروه ترافیک توسط رضا رسولی
رضا رسولی رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی رشت نیز در این جلسه گفت: امروز لازم است تا ناهماهنگی هایی که در حوزه رفع مشکلات ترافیکی شهر در سال های اخیر به وجود آمده است حل شود.
نایب رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی رشت افزود: بعد از تغییر ساختار شهرداری این مهم از سازمان حمل و نقل به مناطق انتقال یافته است.
وی در ادامه پیشنهاد ایجاد کارگروه ترافیک را داد و افزود : این کارگروه به عنوان یک پشتیبان فکری در پیشبرد برنامه های ترافیکی عمل می کند.
رسولی تاکید کرد: اگر همزمان اجرای خط ویژه فعالسازی مرکز کنترل ترافیک و نظارت صحیح انجام می شد بسیاری از مشکلات رخ نمی داد و امروز هم اگر خط ویژه را بدون برنامه ریزی جمع کنیم کریدورهای دیگر را نمی توانیم اجرایی کنیم.
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان: راه اندازی مرکز کنترل ترافیک نیاز شهر رشت است/ از وضعیت ترافیک شهر رضایت ندارم
سرهنگ محمد رضا محمدی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان نیز با اشاره به اینکه پلس یک ابزار برای تنطیم نظم ترافیکی شهر است گفت: از وضعیت ترافیک شهر رضایت ندارم و مسئول ترافیک تنها پلیس راهور نیست .
وی با اشاره به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک در آینده نزدیک، تصریح کرد: کارهای زیادی برای راه اندازی مرکز کنترل ترافیک شهر انجام شد اما در طول این مدت کم توجهی هایی نیز از سوی برخی افراد صورت گرفت.
وی راه اندازی مرکز کنترل ترافیک را نیاز شهر رشت دانست و افزود: ما مشکلات زیادی در زیرساختها و معابر داریم و باید قبول کنیم کوتاهی هایی شده و تصادفات در شهر افزایش یافته است. ضمن آن که این میزان سرعت گیر نیز زیبنده شهر نیست .
فرامرز جمشیدپور: اگر هزینه ها تامین شود مرکز کنترل ترافیک به صورت رسمی در دهه فجر افتتاح خواهد شد
فرامرز جمشید پور در ادامه به بیان جزییات هزینه های راه اندازی مرکز کنترل ترافیک شهر رشت پرداخت و گفت: اگر هزینه ها تامین شود این مرکز به صورت رسمی در دهه فجر افتتاح می شود. البته شروع به کار این مرکز زودتر از این تاریخ خواهد بود.
در پایان این جلسه، بررسی بیشتر مشکلات پیاده راه فرهنگی و خطوط ویژه و ارائه راهکار برای رفع آنها به جلسه بعدی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت موکول شد.