بنیانگذار مرکز تتکا : این مرکز در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت‌های روستایی موجود و با همکاری دانشگاهیان سبب ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی از طریق تلفیق سنت و مدرنیته شود

0 120

عصرکاسپین ، ✔️بنیان‌گذار مرکز تتکا در مراسم اختتامیه با اشاره به رو به کاهش بودن جمعیت روستایی در استان گیلان اظهار داشت: بر اساس مقایسه آمار سرشماری سال‌های ۹۰ تا ۹۵ مشخص می‌شود که جمعیت روستایی با درصد ۳.۳ در حال کاهش است.

✔️سیدرضا کسایی با اشاره به نرخ بیکاری جوانان ساکن در مناطق روستایی اعلام کرد: درصد بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال از ۱۸.۸ درصد مناطق روستایی به ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

✔️وی با اشاره به لزوم ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر اقدامات موثری در زمینه بهسازی زیرساخت‌های روستایی انجام شده است.

✔️بنیان‌گذار مرکز تتکا با بیان اینکه تنها با حرف زدن نمی‌توان باعث توسعه اشتغال پایدار روستایی شد تاکید کرد: تحقق این امر با ارائه و اجرای طرح‌های استارت‌آپ روستایی قابل دستیابی است.

✔️کسایی با اشاره به عناصر موثر در توسعه اشتغال روستایی ابراز داشت: حمایت‌های دولتی، حضور دانشگاهیان و فعالان عرصه روستایی و ایده‌پردازی در حوزه استارت‌ها آپ‌های روستایی، مجموعه‌ای از این عناصر پیوسته هستند.

✔️وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در توسعه اشتغال پایدار روستایی اظهار داشت: بخش خصوصی به‌عنوان مکمل، تسهیل‌گر و همراه با برنامه‌های دولت در برنامه ششم توسعه می‌تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند.

✔️بنیان‌گذار مرکز تتکا با اشاره به برنامه‌های این مرکز اعلام کرد: این مرکز در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت‌های روستایی موجود و با همکاری دانشگاهیان سبب ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی از طریق تلفیق سنت و مدرنیته شود.

✔️کسایی با بیان اینکه مرکز تتکا در تلاش است تا با برگزاری رویدادهای تسهیل‌گری بتواند تسهیل‌گران حوزه روستایی را پرورش دهد گفت: تا پایان سال ۹۷، دو هزار تسهیل‌گر روستایی پرورش داده می‌شوند.

✔️دربخش دیگری از مراسم، نشست خبری برگزار شد که خبرنگاران سوالاتی از دکتر ناصرزرگر معاون امورسرمایه گذاری،فرهنگی،اجتماعی،معونت توسعه روستایی ومنابع محروم ریاست جمهوری پرسیدند.

خبرنگار:وضعیت مهاجرت گیلانیان را توضیح دهید که چقدر است؟؟

زرگری افزود:
دردوره ۹۰-۹۵ با اماری که از مرکز آمار داریم دودرصد کاهش یافته است.
جابجایی جمعیت ۶تا۷ درصدبوده.

✔️ناصرزرگری تصریح کرد بخاطر شرایط اقلیمی وگردشگری استان گیلان ومازندران این دواوستان مهاجرات کمتری داشته چون گردشگری باعث رونق اقتصاد میشود کمتر مهاجر داشته ایم .امادر استانهای کویری بیشتر شاهد مهاجرت هستیم.

خبرنگاربرج :
ایا وام وتسهیلاتی برای روستاییان در نظرگرفته شده .اگر شده باچه شرایطی؟؟

✔️زرگری گفت:دربانک سینا ۱۶۰۰ میلیارد تومان منابع دتریم با نرخ ۸٪ باسهم ۲میلیارد به طرح های کشاورزی،دامی،گردشگری،بسته بندی،،فراورده های معدنی….

دربانک پارسیان ۳۱۰ میلیاردتومان منابع داریم با نرخ ۸٪ با همان شرایط بانک سینا

بانک کشاورزی ۲۰۰ میلیاردتومان منابع داریم
پست بانک ۳۰۰میلیارد تومان بوده که توضیح شد در طرح های محیط زیست ،شیلاتی،مکانیزسیون کشاورزی،فناوری کشاورزی

۱/۵میلیارد دلار معادل ۱۲هزارمیلیارد تومن هنوذ عملیاتی نشده در مجلس تصویب شده . ودر هفته های آینده به استانها ابلاغ خواهد شد که در روستاها ی مرزی نرخ ۴٪
روستاهای غیر مرزی نرخ ۶٪ و در شهرها طبق سرمایه در گردش صنعتی وغیرصنعتی نرخ ۱۰٪ میباشد.
دوره بازگشت سرمایه ۶ساله ودوره اجرا(تنفس) ۲ساله میباشد.

✔️خبرنگارعصرکاسپین:حال که روش کاردولت جلوگیری از خروج ومهاجرت روستاییان هست دراین طرح های ارائه شده.آیا واردات برنج خارجی بااین شدت صحت دارد؟آیا تمهیداتی اندیشیده شده تا جلوگیری شود از ورود برنج خارجی بخاطر مصرف دسترنج کشاورزان عزیز خودمان؟؟

معاون سرمایه گذاری رئیس جمهور در پاسخ اظهارداشت:
باید بگو یم عمدتاً کشور مابرمحور تولید وتولید کننده نیست وبر محورتجار می باشدوکشوری که برمحور تجار باشد دارای رانت میشود واین رانت روی حقوق گمرکی و واردات کار میکند وبه نفع تاجر وضرر تولید کننده میشود .برای مثال قبل انقلاب ۲۰٪ استان گیلان نقانداری میکردند بعد انقلاب به ۱۵٪کاهش یافت
در حالی که شرکت ابریشم داشتید .نقانداری وارد شد نقانداری در استان تعطیل شد .کارخانه ابریشم استان تعطیل شد.
تدبیری نشده بود که به این شددت ازبین رفت ولی دولت در صدد تمهیدات جدیدی هست تا بتواند از بین رفتن این مشاغل وطرحا جلوگیری کند مثل جلوگیری از واردات بی رویه برنج خارجی که الان در حال اجرست میباشد
مامشکلاتی در حوزه تعرفه داریم که ممکن است به نفع خودشان وضرر تولید کننده وکشاورزان باشد.امیدواریم بتوانیم این معضل را حل کنیم.

خبرنگار/سمیه محبی شولمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =