آیا آهن موجود در اسفناج واقعا برای بدن قابل استفاده است؟

?آیا آهن موجود در اسفناج واقعا برای بدن قابل استفاده است؟

?به گزارش عصرکاسپین ، اسفناج در هر ۱۰۰ گرم تا ۲.۷ میلی گرم آهن دارد. با این حال، اسفناج سرشار از آهن نیست و در بهترین حالت می توانیم بگوییم این سبزی حاوی آهن است نه سرشار از آن. از نظر دسترسی بیولوژیکی نیز آهن موجود در اسفناج قابل استفاده برای بدن نیست. میزان زیادی از آهن موجود در اسفناج در روده کوچک جذب نمی شود و برای بدن قابل استفاده نیست. تقریبا ۲ درصد از آهن اسفناج توسط بدن جذب می شود و این میزان در مقایسه با گوشت قرمز که ۱۵ تا ۳۵ درصد از آهن آن جذب بدن می شود، بسیار کم است.

?آهن اسفناج از نوع غیر هِم است و از نوع آهن هِم که در منابع گوشتی وجود دارد نیست.
علاوه بر این اسفناج دارای سطوح بالای اسید اگزالیک است که به طور طبیعی در سبزیجات وجود دارد. اسید اگزالیک به آهن متصل می شود و جذب آن را در روده کوچک متوقف می کند. اسفناج در مقایسه با دیگر سبزیجات میزان بیشتری از اسید اگزالیک را دارد؛ چیزی حدود ۱۰۰۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم.

?بنا به تحقیقات، با پختن این سبزی در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد و برای ۱۰ دقیقه، میزان اسید اگزالیک موجود در آن تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. عملا حرارت دادن اسفناج به میزان بیشتر غیر منطقی است ولی همین ۱۰ دقیقه برای پخت آن زمان مناسبی است و مانعی که برای جذب آهن اسفناج وجود دارد را تا حدی برطرف می کند.

?اسفناج بسیار مغذی است و چه آن را حرارت دهید یا نه، خواص مفید تغذیه ای خود را دارد. اسفناج را فقط برای آهن موجود در آن نخورید؛ بخصوص اگر از نوعی کم خونی به نام کم خونی فقر آهن رنج می برید. با این حال این سبزی سرشار از اسید فولیک و ویتامین ث، آنتی اکسیدان ها و سایر ریز مغذی هاست.

خبرهای تازه
نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.