ﻣﺪﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻁﻴﻮﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﮔﻴﻼﻥ: پرورش ۷۶۰ قطعه گوشتی شتر مرغ در گیلان/۱۰ بهره بردار فعال هستند

عصرکاسپین ،مدیر ﺍﻣﻮﺭ ﻁﻴﻮﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﮔﻴﻼﻥ با اشاره به فعالیت ۱۰ بهره بردار در حوزه پرورش شتر مرغ در این استان، گفت: در حال حاضر ۷۶۰ قطعه گوشتی شترمرغ و ۱۰۵ مادر در گیلان تولید می شود.

سورنا چائیچی با اشاره به پرورش شترمرغ در استان گیلان، اظهار کرد: در حال حاضر ۷۶۰ قطعه گوشتی شترمرغ و ۱۰۵ مادر در استان گیلان پرورش داده می شود.

وی با بیان اینکه یک کارخانه جوجه کشی شترمرغ نیز با ظرفیت تولید هزار و ۳۵۰ عدد تخم شترمرغ در هر دوره در شهرستان رضوانشهر فعالیت می کند، افزود: ۱۰ بهره بردار در این زمینه در شهرهای مختلف استان گیلان فعال هستند.

ﻣﺪﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻁﻴﻮﺭ، زنبور عسل و کرم ابریشم ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﮔﻴﻼﻥ خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت بهره بردار دارای پروانه گوشتی و دو بهره بردار نیز پروانه پرورش مادر را دارا بوده و در شهرهای رشت، رضوانشهر، فومن، لاهیجان و رودبار اقدام به پرورش شترمرغ می کنند.

وی با بیان اینکه شترمرغ از پرندگان همه چیز خوار است، گفت: غذای این پرنده بین غذای گاو و مرغ بوده و هم از علوفه اعم از یونجه و شبدر و هم از کنستانتره شامل جو، ذرت، سویا، مکمل های معدنی و ویتامین تغذیه می کند.

چائیچی در ادامه به برخی از مزیت های پرورش این پرنده نیز اشاره و تصریح کرد: شترمرغ حیوانی مقاوم و سازگار با هر اقلیمی است، تعذیه آسان، ضریب تبدیل مناسب، عدم وابستگی به اقلام خوراک دام وارداتی، مصرف پایین آب و عدم نیاز به تجهیزات خاص از جمله مزیت های پرورش این پرنده است.

وی با بیان اینکه از پوست شترمرغ مرغوب ترین و با کیفیت ترین چرم و زیباترین پرهای دنیا تولید می شود، افزود: از چربی زیر شکم شترمرغ برای تهیه و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، از ژلاتین استخوان آن جداره کپسول دارو، از مغز شترمرغ برای درمان آلزایمر، از تاندون های آن نیز برای پیوند به انسان استفاده می شود.

ﻣﺪﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ﻁﻴﻮﺭ، زنبور عسل و کرم ابریشم ﺟﻬﺎﺩ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯی ﮔﻴﻼﻥ همچنین یادآورشد: گوشت این پرنده بسیار لذیذ و فاقد کلسترول بوده و پرورش این پرنده بسیار اقتصادی است و برخلاف سایر طیور به دلیل مصرف کم آب و همچنین مدفوع کم کمترین آلودگی زیست محیطی و آب های سطحی را ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به عدم رغبت برای صدور پروانه پرورش برای متقاضیان این پرنده در استان گیلان، گفت: گیلان با داشتن مرغداری های فراوان قطب تولید مرغ در کشور محسوب می شود و با توجه به اینکه این پرنده ناقل ویروس انفلوآنزا بوده برای ممانعت از شیوع این ویروس در میان مرغداری های گیلان رغبت و برنامه ای برای افزایش تولید آن در این استان وجود ندارد.

خبرهای تازه
نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.