برگزاری «رویداد نیمروزی ایده پردازی، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی» در رشت
عصرکاسپین، به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان روز گذشته، ۲۲ مهر استارت آپ ویژه سازمان های مردم نهاد استان تحت عنوان «رویداد نیمروزی ایده پردازی، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی» با حضور مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری گیلان در سالن اجتماعات مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در رشت برگزار شد.
غلامرضا خانکشی پور، مدرس این کارگاه آموزشی، فعالیت اقتصادی را نیازمند تولید محصول، سرمایه گذاری و بازار عرضه دانست و اظهار کرد: فعالیت اقتصادی باید سودآور باشد و لذا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری باید مشتری پیدا کند.
وی سازمان های مردم نهاد را ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری در بخش خیرین دانست و افزود: بسیاری از خیرین هستند که آمادگی کمک های بلاعوض در عرصه های اقتصادی و کارآفرینی را دارند لذا سمن ها باید اقدام به فراهم سازی زمینه این مشارکت کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه، تبدیل ایده و اختراع به محصول را نیازمند جذب سرمایه گذار دانست و گفت: باید باورهای نادرست را از فرهنگ اقتصادی خودمان جدا کنیم، زیرا این باورها رفتار اقتصادی ما را شکل می دهد لذا سمن ها برای توانمند شدن در حوزه کاری شان با تغییر فرهنگ اقتصادی آشنا شوند.
خانکشی پور، با بیان اینکه یک مخترع باید به فکر اختراع باشد و یک سرمایه گذار به فکر سرمایه گذاری، تاکید کرد: کسی که مخترع خوبی است، الزاما تولیدکننده یا سرمایه گذار خوبی نخواهد بود. در واقع تلفیق مالکیت و مدیریت ناشی از یک دیدگاه سنتی است که باید به مدرن تبدیل شود.
وی شرکت های چندملیتی دنیا را دارای مدیریت واحد و مالک های متفاوت دانست و یادآور شد: کسی باید مدیریت را بر عهده بگیرد که الزامات تولید را می داند، رابطه بین کارگر و کارفرما را درک می کند، با شرایط سرمایه گذاری آشنایی دارد و سود را می شناسد، زیرا سرمایه باید سودآور باشد و براساس این سودآوری سرمایه است که می توان اشتغال را پایدار نگه داشت.
مدرس کارگاه ایده پردازی، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی، با بیان اینکه در اقتصاد نوین از مصرف به تولید می رسیم؛ نه از تولید به مصرف، خاطرنشان کرد: در علم اقتصاد شناسایی بازار نخستین گام است.
خانکشی پور، آمیختگی مالکیت و مدیریت را یکی از خطاهای سرمایه گذاری دانست و افزود: هر مخترع و هر سرمایه گذاری در ضمیر ذهنی خویش پول را فتح باب همه مشکلات می داند، اما واقعیت این است که پول الزاما کلید گشایش نیست و حرف اول را نمی زند.
وی با بیان اینکه سمن ها ظرفیت جلب اعتماد خیرین برای سرمایه گذاری را دارند، گفت: هر جوان، هر استعداد و هر ریالی یک سرمایه است و نباید سرمایه های کشور را بدون استفاده رها کنیم لذا به ارتقای فکری و فرهنگی نیاز داریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه، تخصص را یکی از مولفه های مهم در فعالیت اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اهمیت اعتبار از پول بیشتر است و اعتبار می تواند پول بیاورد لذا اعتبار مقدم بر سرمایه است. افراد باید از دوران کودکی اعتبارآفرین باشند تا در دوران جوانی از این اعتبار استفاده کنند.
خانکشی پور، تخصص را یکی از شاخص های اعتبارآفرین دانست و اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد غیر انتفاعی و خودگردان می توانند فعالیت های اقتصادی شان را سودآور کنند. در واقع اگر فرصتی در اختیار ما قرار می گیرد به خاطر توانمندی هایی است که داریم و اگر می خواهیم در حوزه کارآفرینی عمل کنیم باید دنبال افراد توانمند باشیم.
وی از سمن های زیست محیطی خواست محیط زیست را کالایی ببینند که سوددهی دارد؛ نه الزاما سود اقتصادی و گفت: سمن ها جمع شوند و با ایجاد توان مشترک، حرکت های بزرگ منطقه ای و بین المللی انجام دهند.
محمدحسن جیگاره، مشاور امور اقتصادی نیز، فعالیت های اقتصادی را نیازمند ویترین دانست و اظهار کرد: ویترین می تواند یک محصول یا یک شخص باشد و باید ویترین سازی کنیم.
وی با بیان اینکه ویترین به بازارسازی در صورت عدم وجود تقاضا کمک می کند، یادآور شد: در اقتصاد چیزی به نام ضرر و زیان وجود ندارد و در هر شرایطی می توان گردش مالی ایجاد کرد.
جیگاره، از سمن ها خواست خود را به علم روز مجهز کنند و افزود: در فعالیت های اقتصادی باید از تقاضا شروع کنیم و به تقاضا بازگردیم. امروزه در اقتصاد دنیا نام تجاری وجود ندارد و هر محصول سریعا باید تبدیل به برند شود لذا سازمان های مردم نهاد برای فعالیت های اقتصادی جامعه را بشناسند، اقتصاد را بشناسند و سپس به خودشناسی بپردازند.
، استارت آپ «رویداد نیمروزی ایده پردازی، توانمندسازی اقتصادی و کارآفرینی» با همکاری استانداری گیلان، مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری استان گیلان و موسسه سرزمین ایده آل ما برگزار شد.