دبیر ستاد بحران شهرداری رشت در پی بارندگی و وزش باد شدید/ خیلی شدید روزهای آتی هشدار داد

0 77

عصرکاسپین،  بابک رمضانی رییس سازمان آتش نشانی و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری رشت در پی اخطاریه سازمان هواشناسی استان گیلان مبنی بر بارندگی و وزش باد (شدید/ خیلی شدید) و کاهش محسوس دما با ارسال توصیه هایی از شهروندان خواست تا با رعایت این نکات در جهت ایمنی خود و خانواده و شهر بکوشند.

رمضانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر تقویت تدریجی هوای سرد و ناپایدار از روز جمعه و فعالیت آن تا روز شنبه در منطقه است، افزود: بارندگی از بعد از ظهر جمعه ۱۳ مهر ۹۷ تا ظهر شنبه (شدید/ خیلی شدید) پیش بینی شده که در بعضی نقاط (بویژه سواحل و ارتفاعات با وزش باد(شدید/ خیلی شدید) روبرو هستیم.

وی به آبگرفتگی معابر عمومی و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و احتمال رانش و لغزش زمین اشاره کرد و گفت: با توجه به مقادیر بالای بارندگی و وزش باد (شدید/ خیلی شدید) احتمال شکستگی درختان و خسارات این چنینی دور از ذهن نخواهد بود.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری رشت در ادامه سخنان خود به اهمیت همکاری و مشارکت شهروندان گرانقدر در کنار بخش های مختلف اجرایی استان از جمله شهر و شهرداری اشاره داشت و گفت: امیدواریم با رعایت نکات ایمنی گام های موثری به جهت کاهش خسارات و افزایش سطح ایمنی شهر و شهروند برداشته شود.

رمضانی در ابتدای ارایه توصیه های خود از شهروندان خواست تا ضمن حفظ خونسردی و آرامش خود، اطلاعات و اخبار صحیح را از مراجع مطلع و موثق دریافت دارند و در صورت امکان آن را به دوستان و خانواده های خود ارایه دارند.

-از ریختن زباله در کوچه، خیابان، منهول “دریچه های فاضلاب” به جهت پیشگیری از گرفتگی آبراهه ها و فاضلاب ها جلوگیری شود.

-از پارک خودروها بر روی دریچه های خروجی فاضلاب جلوگیری شود.

-درصورتی که مجبور به ترک منزل و محل سکونت خود هستید، قبل از خروج حتماً جریان برق، آب و گاز را قطع کنید.

– سایبان ها و تابلو های فرسوده و همچنین داربست های ساختمان های در حال احداث توسط مالکین و متصرفان آن ایمن سازی شود تا از سقوط و آسیب های بعدی پیشگیری گردد.

-از قرار دادن گلدان ها بر روی تراس ها خودداری شود و شهروندان نسبت به جمع آوری وسایل معلق و تزیینی اقدام کنند.

-ایستادن زیر درخت به هنگام رعد و برق، خطرناکترین اقدام است و با توجه به احتمال شکستگی درختان از قرار گرفتن در کنار آن خودداری شود.

-از پارک خودروها در زیر ساختمان های در حال احداث، دیوار های فرسوده و قدمت دار، درختان و… خودداری شود.

-به هنگام رعد و برق دوشاخه و وسایل برقی مانند تلوزیون را از برق بیرون بکشید.

– با توجه به احتمال پارگی سیم های برق و سقوط تیرهای چراغ برق از شهروندان خواسته می شود تا از نزدیک شدن به سیم های رها شده خودداری کرده و سریعا مراتب را به مقامات مسوول همچون اداره برق و آتش نشانی اطلاع دهند.

-منابع اصلی آب و شبکه های تخریب شده فاضلاب را به مقامات مسیولل اطلاع رسانی کنید.

-در زمان رعد و برق از در و پنجره، بخاری دیواری، شوفاژ و یا سایر هادی های الکتریکی دور شوید.

-از تجهیزاتی مانند تراکتور، موتور سیکلت، دوچرخه، نرده های آهنی، قلاب ماهیگیری و لوازم فلزی همانند ماشین چمن زنی استفاده نکنید و در صورت وقوع رعد و برق از آهن ها دور شوید زیرا این وسایل هادی الکتریسیته هستند.

-در هنگـام رعـد و بـرق از حصارهای فلـزی، خطوط تلفن و برق دور شوید.

-در صورتی که در اتومبیل هستید از درختانی که ممکن است روی آن بیفتد دور شوید و سپس پارک کنید.

-اگر در حال شنا کردن هستید حتما از آب بیرون بیایید.

رمضانی در ادامه گفت: هرچه قدر میزان بارش باران و لغزندگی خیابان‌ها بیشتر باشد، کنترل راننده روی ماشین به همان نسبت کاهش می‌یابد از این رو رعایت سرعت مناسب و فاصله قانونی با خودروهای مقابل بسیار مهم است که رعایت این موضوع سر پیچ‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

-از جاده های هموار عبور کنید و به محل هایی که امکان فروریختن آنها وجود دارد همچون رودخانه ها، آبراهه ها، دره ها، نقاط پست، گودال ها و آب بندها نزدیک نشوید.

-از ناحیه ای که در معرض سیل است، خارج شده و اگر به هر دلیل وسیله تان به گِل نشست، آن را ترک کرده و فوراً خود را به جای بلندتر برسانیم.

-هنگامی که لازم است توقف کنید، ابتدا سرعتتان را کم‌کم و با نیش‌ترمزهای پی‌درپی به حداقل برسانید و هیچ‌وقت به یک‌باره پایتان را روی ترمز نگذارید.

-بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید و با سرعت مجاز حرکت کنید حتی زمانی که خیابان‌ها خلوت هستند.

-پیش از خروج از خانه حتما خودرو را از نظر نقص فنی مانند کارکرد صحیح ترمزها، فرمان، بخاری و برف‌پاک‌کن‌ها ارزیابی کنید.

-وقتی شیشه‌ها و آینه‌های ماشین بخار می‌کنند شیشه‌های جلو را تا حد کمی پایین بیاورید تا هوا در ماشین جریان داشته باشد و بخار شیشه‌ها از بین برود و دیدتان کم نشود.

– از نور بالا بخصوص در شب‌های بارانی خودداری کنید و با مشاهده عابران پیاده‌، سرعت خود را کم‌ کرده تا آب‌های جمع‌ شده احتمالی در خیابان ها روی آنها پاشیده نشود.

بابک رمضانی رییس سازمان آتش نشانی و دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری رشت در پایان تاکید کرد: با توجه به بارش باران و هشدارهای بعمل آمده تمامی بخش های مختلف اجرایی شهرداری رشت اعم از مناطق و سازمان ها با محوریت مدیریت بحران شهرداری در آماده باش کامل می باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − شش =