داغی که ایران خودرو بر دل خریداران پژو ۲۰۰۸ گذاشت

عصرکاسپین،نارضایتی در بین ثبت‌نام‌کنندگان خودرو به شدت بالا رفته و حتی خریداران خودرو در محل غرفه خودروسازان در نمایشگاه خودروی تهران به آن‌ها اعتراض کرده‌اند. در این میان، خودروی پژو ۲۰۰۸ رکورددار تأخیر و ایران خودرو رکورددار خلف وعده در تحویل خودرو به پیش‌خریدکنندگان بوده است. پژو ۲۰۰۸ که با سروصدای زیادی تولید آن در ایران اعلام شد و رئیس‌جمهور شخصاً خط تولید آن را افتتاح کرد، اکنون نامی است که بیش از هر خودروی دیگری، ثبت‌نام‌‌کنندگان بلاتکلیف خودرو را به دردسر انداخته است. مردم سالاری آنلاین، مشکلات مشتریان پژو ۲۰۰۸ را بررسی می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۶ اعلام شد که تولید انبوه پژو ۲۰۰۸ با حضور رئیس جمهور در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران خودرو آغاز شده است. در این مراسم حسن روحانی طی سخنانی اعلام کرد که پژو ۲۰۰۸ به‌صورت مشترک و با سرمایه‌ گذاری پنجاه-پنجاه میان ایران و فرانسه تولید می‌‌شود.
ایران خودرو و پژو شرکت مشترکی به نام ایکاپ تأسیس کردند و قرار شد که پژو ۲۰۰۸ اولین محصول تولیدی در این شرکت مشترک باشد. دور جدید همکاری‌های ایران خودرو و پژو در فضای پسابرجام، با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروسازی و در حضور روسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسیده بود و این قرارداد نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود. گفته می‌شد که صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید شرکت ایکاپ از الزامات این قرارداد به شمار می‌آید و مشتریان پژوه ۲۰۰۸ اصلاً فکرش را نمی‌کردند که این شرکت حتی نتواند به مشتریان داخلی خود، خودرو تحویل دهد!
پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ در تیرماه سال ۹۶ انجام شد. ایران خودرو از مشتریان پیش‌فروش عادی ۶۰ میلیون تومان گرفت و مجموعاً ۱۶ هزار نفر در این پیش‌فروش برای تحویل خودروی پژو ۲۰۰۸ ثبت‌نام‌کردند. ماه‌ها از آغاز این پیش‌فروش می‌گذرد، اما آن‌گونه که برخی از ثبت‌کنندگان به مردم سالاری آنلاین گفته‌اند، ایران خودرو و ایکاپ حتی به نیمی از تعهدات خود هم عمل نکرده‌اند!
یکی از ثبت‌نام‌کنندگان پژو ۲۰۰۸ به مردم سالاری آنلاین می‌گوید: «تیر ۹۶ مبلغ ۶۰ میلیون تومان به ایران خودرو پول دادیم. نوع قرارداد ما پیش‌فروش عادی بوده اما هنوز خودروهای موعد تحویل بهمن ۹۶ را تحویل نداده است. بعد از گذشت ۱۹ ماه از زمان عقد قرارداد و بعد از ۱۰ ماه تأخیر و بعد از ۷ ماه تخلف بیش از مهلت قانونی در عدم تحویل خودرو، هیچ جوابی به ما داده نمی‌شود».
یکی دیگر از ثبت‌نام‌کنندگان پژو ۲۰۰۸ می‌گوید: «با وجود تعهد این شرکت به تحویل این ماشین در اسفند ۹۶ به بنده، هیچ مسئولی از ایران خودرو پاسخگو نیست. گذشته از این، پیگیری اینجانب و جمعی از ثبت‌نام‌کنندگان برای احقاق حق آشکار و بدیهی خود تا به حال به نهادهایی مانند وزارت صمت ، سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از مصرف‌کننده، سازمان بازرسی کل کشور ، تعزیرات حکومتی و نهاد ریاست جمهوری تاکنون متاسفانه به جایی نرسیده و یا هیچکس پاسخگو نیست و یا به همدیگر پاس می‌دهند!»
همان‌طور که مشخص است ایران‌خودرو تعهدات بهمن ماه سال گذشته خود در قبال تحویل پژو ۲۰۰۸ به مشتریان را هم به تمامی انجام نداده است. دولت ترامپ از همان زمان، ساز خروج از برجام را کوک کرده بود و مشخص نیست که ایران خودرو چرا از سال گذشته علی‌رغم دریافت ۶۰ میلیون تومان از هر مشتری، نسبت به تأمین قطعات اقدام نکرده بود. هرکس که جنسی را به پیش‌فروش می‌کند باید از پیش برای تولید آن برنامه‌ریزی کرده باشد؛ مشخص نیست چرا با وجود منابع مالی که از محل پرداختی ثبت‌نام‌کنندگان تأمین شده است، ایران خودرو در تولید پژو ۲۰۰۸ و عمل به تعهدات خود تا این میزان ناکارآمد ظاهر شده است.
افتتاح خط تولید پژو ۲۰۰۸ در ایران با سر و صدای زیادی اعلام شد. با این وجود، تولید این محصول همواره از برنامه عقب بود. طبق آمار تولید خودرو منتشرشده توسط وزارت صنعت، تولید پژو ۲۰۰۸ طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۶، تنها ۴ دستگاه بوده است. برخی رسانه‌ها در اسفندماه سال گذشته، گزارش داده بودند که تولید این خودرو طی ۱۱ ماه ابتدایی سال ۹۶، فقط کفاف ۱۲.۵ درصد تعهدات این شرکت را می‌دهد! بنابراین، از همان ابتدا برنامه‌ریزی صحیحی در تولید پژو ۲۰۰۸ وجود نداشته و اکنون این مشتریان هستند که چوب ناکارآمدی ایران‌ خودرو را می‌خورند.

تأخیر تنها مشکل ثبت‌نام‌کنندگان پژو ۲۰۰۸ نیست!
تأخیر در تحویل خودرو تنها مشکل ثبت‌نام‌کنندگان خودروی پژو ۲۰۰۸ نیست. آنان این نگرانی را دارند که ایران خودرو آن‌ها را نیز مشمول افزایش قیمت خودرو کند و از ثبت‌نام‌کنندگان تقاضای پول بیشتری برای تحویل خودرو به آنان نماید!
در کل، طبق قانون خودروسازان نمی‌توانند با عدم صدور دعوت‌نامه‌های تحویل خودرو، قیمت محصولات خود را برای پیش‌خریدکنندگان افزایش دهند. ۶۰ میلیون تومانی که توسط هر مشتری در تیر سال ۹۶ به ایران خودرو پرداخت شده، ارزشی بسیار بالاتر از این مبلغ در حال حاضر دارد و ایران خودرو نمی‌تواند به این دلیل که خود در تامین قطعات قصور داشته، بهای گزافی از مشتریان طلب کند.
طبق قانون نیز زمان ارسال دعوت‌نامه توسط خودروساز ملاک قیمت خودرو در قراردادهای پیش‌فروش نیست، بلکه ملاک، قیمت خودرو در زمان تحویل مندرج در قرارداد بین خودروساز و مشتریان است. طبق ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، مصوب ۲۲ فرودین ۹۵، قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد، ملاک عمل در تعیین قیمت خودرو در قراردادهای پیش‌فروش خودرو است. بنابراین، این اقدام خودروسازان که بخواهند خودروهایی که موعد تحویل آن‌ها گذشته است را مشمول افزایش قیمت‌ها ‌کنند، صراحتاً خلاف قانون است.
علاوه بر این، طبق همین آیین‌نامه، تحویل خودرو در قراردادهای پیش‌فروش نمی‌توانسته از ۱۲ ماه بیشتر باشد و از این حیث نیز ایران خودرو، مرتکب تخلف شده است.
هاشم یکه‌زارع در تیر ۹۷ تولید پژوه ۲۰۰۸ را به نحو عجیبی از موفقیت‌های ایران ‌خودرو در سال ۹۶ برشمرده و گفته بود: «تمام محصولات ثبت‌نامی در سال‌جاری تحویل مشتریان خواهد شد». در آن زمان که یکه‌زارع این وعده را داده بود، دولت ترامپ از برجام خارج شده بود و ایران خودرو نمی‌تواند تحریم‌‌ها را به‌عنوان بهانه‌ای برای خلف وعده خود، مطرح سازد. چیز زیادی به پایان سال جاری نمانده است و باید دید آیا ایران خودرو طبق گفته مدیرعامل‌اش تا پایان سال، خودروهای پژو ۲۰۰۸ را به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل خواهد داد یا خیر؟!

1 نظر
  1. محسن فرهادی می گوید

    در هیچ جای دنیا اینقدر مشتری برای دریافت خودرو انتظار نمی کشد. ولی هنوز هم مردم برای ثبت نام در دام خودروسازان می افتند!!!!!! حقتونه واقعا.

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.