جشنواره نوروزی ترنم بهار منطقه آزاد انزلی رنگین کمانی از فرهنگ، هنر و نمایش های آئینی گیلان زمین

0 141

عصرکاسپین/مهدی کاظمیان دبیر جشنواره ترنم بهار این منطقه با اعلام رویکرد حمایتی و فرهنگ سازی چهارمین دوره از برگزاری جشنواره ترنم بهار در برگزاری نمایش های آئینی استان گیلان، اظهار داشت: اجرای نمایش های آئینی که ریشه در فرهنگ و باورهای اساطیری و باستانی مردم گیلان زمین دارد به یکی از جاذبه های فرهنگی جشنواره مزبور تبدیل و با استقبال گردشگران و گیلانیانی که نوروز خود را در این منطقه سپری می کنند، همراه شده است.

وی با بیان اینکه در نوروز سال ۹۸ نیز نمایش های آئینی عروس گلی، عروس بران و راه به چره از سوی گروه های نمایشی به صورت خیابانی به اجرا در می آید، اضافه کرد: از نکات جالب توجه برپایی نمایش های مزبور برگزاری آن در فراتر از محدوده فاز تجارت و گردشگری که بخش اعظم تراکم گردشگری منطقه را به خود اختصاص می دهد است، به این معنی که در پارک های جنگلی روستاهای منطقه نیز به منظور آشنایی بیشتر گردشگران و افزایش گستره جغرافیایی جامعه ای که این نمایش ها را مشاهده می کنند این این نمایش ها به اجرا در می آیند.

مدیر فرهنگی و آموزشی سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: اجرای نمایش های آئینی توسط عروسک های غول پیکر بخش جذاب دیگری است که طی این ایام تصاویر آن در شبکه های اجتماعی شهره آفاق شده، عروسک هایی که در پی همکاری دو سال پیش این سازمان با کمپانی گراند پرسونز فرانسه و مرکز اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی در ایران در قالب پروژه توسعه عروسک‌ هاى غول پیکر ایران ساخته شده است.

کاظمیان در خصوص دلایل برگزاری نمایش های آئینی که با استقبال گسترده گردشگران نیز مواجه شده افزود: با عنایت به حجم گسترده مسافرینی که نوروز هر سال این منطقه را برای تعطیات سال نو انتخاب می کنند، معرفی تاریخ فرهنگی، اساطیری قومیت های مختلف گیلان زمین که به صورت شفاهی در قالب نمایش تدوین شده می تواند زمینه آشنایی بیشتر گردشگران و حتی نسل جوان این استان با غنای فرهنگی گیلان زمین را فرآهم نماید.

دبیر جشنواره ترنم بهار در خصوص “نمایش عروس گولی” چنین توضیح داد: عروس گوله یا گل عروس در گویش گیلکی نقاط مختلف استان گیلان به نام‌های دیگری چون: عروس گولی؛ عروسی گوله؛ عروسی گولی؛ پیربابو؛ عروسی غوله مشهور است. عروس گولی نمایش اساطیری است که در آن غول، پیربابو و نازخانم نقش اصلی را ایفا می کنند. در این نمایش، غول مظهر سیاهی و زمستان و پیربابو، نماد باغبانی و ارزانی گر عروس گل به طبیعت و مردم است که در قالب اشعار نمایشی، فرهنگ و باورهای باستانی گیلان زمین در خصوص نوزایی طبیعت در بهار به نمایش در می آید.

وی در رابطه با نمایش “نمایش عروس بران” گفت: این نمایش، تصویرسازی نمایشی از مراسم عروسی در سطح روستاهای گیلان است که در آن آداب و رسوم بردن عروس به خانه داماد در قالب نمایشی به اجرا در می آید تا بدین وسیله بخشی از آداب و رسوم ازدواج در میان مردم گیلان زمین توسط هنر نمایش به تصویر کشیده شود.

کاظمیان در رابطه با “نمایش راه به چره” با اشاره به اینکه نام دیگر این آئین نمایشی آهو چره است، که در آن بازیگران نقش های آهو، شعرخوان، آهو چره و توبره کش را بازی می کنند، گفت: نکته جالب توجه این نمایش رفتار بازیگران آن بود که با راهنمایی فرد امینی مثل ریش سفید و پیرِ روستا به خانه‌هایی سر می‌زدند که بزرگان خانواده برای تهیه ملزومات برگزاری جشن نوروز وسع مالی کافی نداشتند. به این ترتیب عیدی های اهدا شده توسط ساکنان دیگر روستا در اختیار نیازمندان قرار می‌گرفت تا برگزاری جشن و سنت کهن نوروزی برای همه مردم، همسایه‌های شهر و قریه و روستا یکسان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =