طرح پرنده نگری در استخر لاهیجان با استقبال همراه شد

0 208

عصرکاسپین / طرح پرنده نگری در استخر لاهیجان با استقبال همراه شد

طرح پرنده نگری برای اولین بار در دور استخر لاهیجان توسط شهرداری و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به اجرا در آمد.
پرنده نگری (Birdwatching) یکی از شاخه های اکوتوریسم می باشد که لذت مشاهده ، تجربه و آموختن از دنیای پر رمز و راز پرندگان در طبیعت و محیط آزاد را به همراه دارد.
استخر لاهیجان به عنوان یک تالاب شهری هر ساله پذیرای جمعیت قابل توجهی از پرندگان مهاجر می باشد و طرح مذکور در تمامی روزهای هفته و تا پایان فصل مهاجرت در پیرامون استخر از طریق مشاهده پرندگان با تلسکوپ و دوربین دوچشمی توسط کارشناسان مجرب به اجرا در خواهد آمد.
دکتر محمد دهدار مدیر طرح در این زمینه اظهار کرد: در کنار پرنده نگری فعالیتهایی همچون شناسایی پرندگان ، سرشماری منظم پرندگان ، بررسی پارامترهای زیستگاهی استخر و وضعیت کمی و کیفی آب استخر ، بررسی رفتار شهروندان در مواجهه با پرندگان ، ساخت لانه ، برگزاری کارگاههای آموزشی پرنده شناسی ، بر پایی نمایشگاه ، برگزاری مسابقه عکاسی از پرندگان … جز اهداف این طرح هستند.
لازم به ذکر است استفاده از خدمات ارائه شده در این طرح برای تمام شهروندان آزاد و رایگان می باشد.
وی همچنین از طرح شناسایی منابع آلاینده رودخانه لاهیجان خبر داد.
دکتر دهدار افزود: با توجه به اهمیت سلامت اکوسیستمهای رودخانه ای در پایداری شهرها ، شهرداری لاهیجان با هدف احیاء رودخانه لاهیجان ، طرح مطالعاتی شناسایی منابع آلاینده رودخانه لاهیجان را با همکاری گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در دست اجرا دارد.
وی گفت: در این طرح ویژگیهای بوم شناختی و اقتصادی اجتماعی حوضه آبخیز رودخانه لاهیجان از سر شاخه تا محل خروجی رودخانه از شهر لاهیجان بررسی شده و پس از شناسایی تمامی منابع آلاینده ( طبیعی و انسانی) در محدوده شهر و ارتفاعات حوضه،پارامترهای فیزیکی ، شیمیایی و زیستی رودخانه در ایستگاههای مختلف مورد سنجش قرار خواهند گرفت و در نهایت پس از تعیین شدت آلایندگی رودخانه، راهکارهای حذف یا کاهش منبع آلاینده و روشهای احیاء رودخانه لاهیجان ارائه خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 2 =