در همایش بزرگداشت فتح خرمشهر مطرح شد: فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت/ ضرورت آشنایی نسل امروز و آینده با تاریخ دوران دفاع مقدس/ هر کشوری که با آمریکا بیعت کرد نابود شد

0 117

عصرکاسپین/ در آغازین روز ماه خرداد همایش بزرگداشت فتح خرمشهر به همت مشاور امور بانوان و فرمانده پایگاه مقاومت حضرت رقیه (س) شهرداری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در تالار گفتمان شهرداری رشت برگزار شد.
مشاور امور بانوان و فرمانده پایگاه مقاومت حضرت رقیه (س) شهرداری رشت، آزادسازی خرمشهر را یکی از مهم ترین اهداف عملیات بیت المقدس خواند و بیان داشت: این عملیات توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و به فرماندهی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان سلحشور که از دل نیروهای مردمی برخاسته بود انجام گرفت.

کبری مرادی با تاکید بر اینکه فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت، گفت: این واقعه به لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ هشت ساله دفاع مقدس شناخته شد، بر این اساس از روز سوم خرداد که روز آزاد سازی خرمشهر است، به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می شود.

وی افزود: سالروز آزادی خرمشهر به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت، با تاکید بر ضرورت آشنایی نسل امروز و آینده با تاریخ دوران دفاع مقدس تصریح کرد: باید با فضاسازی مناسب از سوی مسئولان و برنامه ریزی های مدون جوان امروز و آینده را با ارزشهای والای دفاع مقدس بیشتر آشنا کرد.

کبری مرادی درتشریح برنامه های شهرداری رشت در سی و هفتمین سالروز فتح خرمشهر یاد آورشد: سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ ایثار، شهادت و انتقال آن به نسل جوان است و اگر حماسه فتح خرمشهر با زبان هنر معرفی شود بی تردید تأثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطبان به ویژه نسل نوجوان و جوان خواهد داشت.

محمدرضا احمدی استاد دانشگاه و آزاده ۹ سال اسارت در دفاع مقدس، سخنران این همایش در ادامه در سخنانی بیان داشت: هرچه در توصیف عملیات بیت المقدس گفته شود باز هم کم است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم تصریح کرد: عملیات خرمشهر یکی از بزرگترین عملیات هایی بود که سرنوشت جنگ را در دنیای دیپلماسی روشن کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به گذشت ۳۷ سال از آزاد سازی خرمشهر، انقلاب و برپایی یادمانی از هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: اگر اقتدارکشور در دنیا زبانزد عام و خاص شده است به خاطر نبرد نوجوانان و جوانان با رژیم بعث بود.

وی تصریح کرد: در عملیات تسخیر خرمشهر رژیم بعث با تمام قوا ورود کرده بود و قول داده بود تا اهواز را نیز تسخیر کند، اما عده ای از جوانان برای بیرون آوردن خاک وطن از چکمه دشمن از اقصی نقاط کشور به خرمشهر رفته و توانستند این شهر را از چنگال دژخمیان بعث آزاد کنند.

احمدی در مقایسه ای از رشادت های جوانان دفاع مقدس و جوانان مدافع حرم خاطرنشان کرد: امروز جوانان ما با حفظ روحیه ای چون جوانان دفاع مقدس و با گذشت چند دهه از انقلاب از حیثیت و حریم اهل بیت دفاع می کنند و این عاملی است که مورد تایید امریکا نیست.

وی با تاسی از بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان داشت: در جنگ هشت ساله ما شاهد کمک بسیاری از برادران پاکستانی و افغانستانی بوده ایم. همانگونه که امروز در دفاع از حریم اهل بیت شاهد همراهی همرزمانی از یمن، افغانستان و پاکستان هستیم.

احمدی گفت: مادر عملیات فتح خرمشهر بیش از ۹ هزار انواع مین، هزاران دستگاه های جنگی را به غنیمت بردیم.

احمدی با تاکید بر اینکه مشکل ایران با آمریکا به اوائل انقلاب بر می گردد، تصریح کرد: مبنای انقلاب ما این بود که ما خودمان تصمیم بگیریم و آقا بالاسری نداشته باشیم. هر کشوری که با آمریکا بیعت کرد نابود شد.

این آزاده ۹ سال اسارت در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ما هرگز نباید چشم امید به آمریکا داشته باشیم. الان نیز نباید امیدمان به اروپاییان باشد.

احمدی با تاکید بر ضرورت پیروی از منویات مقام معظم رهبری تصریح کرد: هنوز هم جوانانی چون بابک نوری ها هستند که برای حفظ کشور و امام خود تا پای جان ایستاده اند.

وی با اشاره به مذهبی و حسینی بودن مردم ایران خاطرنشان کرد: کشورهایی چون یمن و… پشتیبان ما هستند و همراه با ما در تقابل با امریکاییان هستند.

در پایان این همایش از تعدادی از رزمندگان حاضر در عملیات بیت المقدس تجلیل بعمل آمد.

روایتگری دو تن از از رزمندگان عملیات بیت المقدس به صورت خاطره یکی از برنامه های متنوع این همایش بود.
فاطمه شیرزاد و محمدحسن علیپور از اعضای شورای اسلامی شهر رشت، رفیعی مدیرکل بانوان و خانواده استانداری گیلان، سرهنگ بایرامی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سرهنگ نیک فطرت جانشین فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت، داعی فرمانده حوزه اداری و کارگری سپاه ناحیه مرکزی رشت، مهربخش مشاور فرماندار در امور بانوان، نوری هریس پدر شهید مدافع حرم، اقدامی مسئول امور بانوان حفظ آثار و جمعی از مدیران و کارکنان شهرداری رشت و رزمندگان عملیات بیت المقدس در این مراسم حضور داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + 1 =