دستگیری اخاذ اینستاگرامی در یزد

0 101

دستگیری اخاذ اینستاگرامی در یزد

عصرکاسپین / رئیس پلیس فتا یزد گفت: فردی که با هویت جعلی در شبکه اجتماعی اینستاگرام قصد اخاذی را داشت توسط مأموران اطلاعاتی ناجا شناسایی و در این استان دستگیر شد.

سرهنگ «مرتضی ابوطالبی» گفت: در پی شکایت دختر ۲۱ ساله مبنی بر تهدید و اخاذی با عنوان انتشار عکس‌های مراسم جشن تولد توسط فردی ناشناس، بررسی موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکیه ادعا کرد حدود سه هفته پیش در اینستاگرام شخصی با پروفایل دخترانه درخواست دنبال کردن پیج من را داده بود که من نیز پذیرفتم، وی بعد دو روز به من پیام داد و طرح آشناییت خود را با نام پریسا دانشجوی ترم ۵ پرستاری مطرح نمود، من نیز با وی چت می‌کردم تا چند روز بعد که عکس کیک تولد ۲۱ سالگی خود را در اینستاگرام بارگذاری کردم که بعد ساعاتی با پیام به‌من تبریک گفت و از من عکس‌های بیشتری از مراسم تولدم خواست که با رفتار و رابطه‌ای که با من برقرار کرده بود اعتماد و سپس ارسال کردم.

رئیس پلیس فتا یزد گفت: شاکیه روز بعد با در خواست وجه نقد به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از متهم مواجه می‌شود که وی به دلیل عدم شناخت کافی مخالفت می‌کند، متهم نیز با مخالفت شاکیه با بارگذاری عکس‌های مراسم جشن تولد بر روی پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود سعی بر فشار و ترس به شاکیه را دارد و به او مهلت یک روزه می‌دهد که چنانچه واریز نکند اقدام به فتوشاپ عکس‌ها خواهد کرد.

ابوطالبی تصریح کرد: با بررسی‌های فنی و شیوه و شگردهای پلیسی متهم در مدت زمان کوتاه شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و با حضور وی در این پلیس با رؤیت ادله غیرقابل انکار به جرم خود اعتراف کرد و ضمن اقرار به اشتباهات، انگیزه خود را از ایجاد مزاحمت و تهدید شاکیه، اخاذی اعلام کرد و اظهار کرد از رفتار خود پشیمان شده است.

وی از والدین خواست: با ارتقا سطح سواد رسانه به این نکته توجه داشته باشند که باید: عکس‌ها، فیلم‌ها و اطلاعات شخصی خود را رمزگذاری و به هیچ عنوان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک نگذارند چرا که هویت افراد در شبکه‌های اجتماعی مشخص نیست و از سویی بر فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی مراقبت و کنترل بیشتری داشته باشند.

رئیس پلیس فتا یزد هشدار داد: فضای مجازی مثل یک شمشیر دو لبه است که اگر از آن استفاده مثبت شود برای جامعه و خود فرد مفید خواهد بود و اگر افرادی جنبه‌های منفی آن را دنبال نمایند خودشان متضرر می‌شوند و قانون هم در برابر آنها خواهد ایستاد.

این مقام مسؤول به شهروندان توصیه کرد: در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی با ما در میان بگذارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × یک =