تشریح طرح نوآفرینی کسب و کارهای فناوری اطلاعات در پارک علم و فناروی گیلان

0 158

تشریح طرح نوآفرینی کسب و کارهای فناوری اطلاعات در پارک علم و فناروی گیلان

طرح نوآفرینی یکی از برنامه های وزارت ارتباطات است که در راستای طرح بزرگتری به نام ایران هوشمند می باشد. هدف از طرح نوآفرینی حمایت از تیم های استارتاپی و کسب و کارهای نوپا است.`

در نشستی با حضور مهندس توکلی، مدیر کل فناوری اطلاعات گیلان و جمعی از مدیران و صاحبان استارت آپ های گیلانی در خصوص حمایت های مورد نیاز حوزه فاوا گفتگو و تبادل نظر نمودند.

دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت این نشست با حضور مدیر کل ارتباطات استان گیلان با حضور ۳۰ شرکت استارتاپی برگزار شد. هدف طرح ایران نوآفرین به اسم “ایران هوشمند” شناخته می شود که توسط وزیر محترم ارتباطات و فناوری برای حمایت از کسب و کارهای نوین که با کسب و کارهای سنتی متفاوت هستند، ارائه شده.

دکتر باستی در خصوص چگونگی حمایت ها توضیح داد: بخشی از حمایت ها ، مالی است که بابت اپلیکیشن هایی که ساخته شده یا بازی‌ها و فناوری هایی که در این حوزه است تسهیلاتی در نظر گرفته می شود. بخش دیگر هم حمایتی است که در بخش مالیات، درآمد، بیمه، نیروی انسانی،کارورز و امثال آن در نظر گرفته شده.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در خصوص اینکه این نوع کسب و کارها به رسمیت شناخته نمی‌شوند گفت: بخش های دیگر عموما این نوع کسب و کار را به رسمیت نمی‌شناسند چون کسب و کار سنتی کسب و کاری است که بر اساس نیروی انسانی، فضای فیزیکی و شرکت شناخته می شود اما کارهای جدید اینگونه نیست و کسب و کار نوین ممکن است نیروی انسانی کمی داشته و یا از دورکاری استفاده نماید ولی آن ارزشی که خلق می‌کند در این کسب و کار جدید دیده می‌شود به همین دلیل خیلی از سازمان ها و بخش های دیگر این کسب و کار را به رسمیت نمی‌شناسند. هدف ما این است که بین مدیران استان این را ترویج دهیم البته حمایت‌هایی از طرف استانداری در حال انجام می‌باشد.


دکتر فرزاد توکلی مدیر کل فناوری اطلاعات گیلان در خصوص طرح نو آفرین گفت: طرح نوآفرینی یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات است که در راستای طرح بزرگتری به نام ایران هوشمند می باشد، هدف از طرح کارآفرینی حمایت از تیم های استارتاپی و کسب و کارهای نوپا است. ایران نوآفرین محورهای مختلفی دارد که ما امروز در این نشست ۷ برنامه اول که بیشتر در حوزه تسهیلاتی است را تشریح کردیم که شرکت های نوپا و شرکت های رشد یافته می‌توانند از آن استفاده کنند. هدف ما اولا آشنایی با این هفت محور و بازخورد دوستان از این طرح بوده است.

شرایط اختصاصی که برای هر کدام از این تسهیلات دیده شد ممکن است با شرایطی که استارتاپ‌ها دارند همخوانی نداشته باشد بنابراین تلاش کردیم ضمن تشریح این هفت محور، نظر مدیران استارت اپ ها را هم راجع به این نوع تسهیلات داشته باشیم.

مهندس توکلی اذعان داشت: در هر کدام از این محورها تسهیلات خاصی داده می‌شود مثلاً در خصوص شرکت‌های نوپا که معمولاً سرمایه محدودی دارند و زیرسه سال فعالیت می‌کنند، برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی و توسعه نرم افزارهایی که تحت وب هستند تسهیلاتی به شرح زیر در نظر گرفته شده است:
سطح یک ۳۰ میلیون تومان
سطح دو ۹۰ میلیون تومان
سطح سه ۱۵۰ میلیون
این بخشی از تسهیلات برای سرمایه گذارانی است که می‌خواهند روی ایده‌ها سرمایه گذاری کنند.

یکی از مشکلاتی که معمولاً استارتاپی‌هایی تک محصولی دارند این است که برای توسعه بازار نیاز به سرمایه‌گذار دارند، که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در این حوزه ریسک وجود دارد. بنابراین سعی شده که منابع مالی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم (تسهیلاتی را در حد چند میلیارد تومان) که بتوانند هزینه ریسک شان را پایین آورده و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در حوزه های صنفی تسهیلاتی را در نظر گرفته یعنی شرکت هایی که دیگر نوپا نیستند شرکت‌هایی که سالهاست فعالیت می کنند اگر برای توسعه منابع انسانی خودشان نیرو جذب کنند از منابع مالی این طرح می‎‌توانند استفاده کنند.
در بحث شرکت‌های شتاب دهنده که در حقیقت وظیفه شان این است که ایده‌های شرکت های استارتابی را تبدیل به یک محصول کنند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده که در این بخش نیز انگیزه ایجاد شود.

مهندس توکلی در خصوص اینکه این طرح تنها برای حوزه فناوری اطلاعات است گفت: بخش ایران نوآفرین اختصاصا در حوزه فاوا است یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات. طبیعتاً در حوزه های مختلف و امثال این چنین طرح هایی در راستای طرح های اشتغال زایی که در کشور وجود دارند برنامه هایی در نظر گرفته شده است. ما تنها در این بخش فعالیت می‌کنیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات گیلان در خصوص خروجی نشست گفت مشکلات منابع مالی عموماً جزو مشکلات سوم چهارم این مجموعه ها حساب می شود. چیزی که بیشتر شرکت ها و تیم های استارتاپی دنبالش هستند این است که موانع کسب و کار در حوزه های استارتاپی حل شود و بخشی از این موانع، قانونی است مثلاً مشکلاتی که در حوزه بیمه، تامین اجتماعی و حوزه‌های مالیاتی وجود دارد. هنوز قوانین و آیین نامه‌های سنتی منطبق با فضای استارتاپی مطرح نشده یعنی تغییر نکرده است و با توجه به بازخوردی که از شرکت ها گرفتیم بیشتر دغدغه‌شان در این بخش بود و خیلی دغدغه تسهیلاتی ندارند چون حوزه فناوری اطلاعات وتولید یک محصول خیلی به پول نیاز ندارد.
بیشتر موانع توسعه کسب و کار برای این شرکت ها قوانین و مقررات آیین نامه هایی که به یکباره تغییر می کند و این شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهند.
توکلی تصریح کرد: پروژه ایران نوآفرین با راه اندازی سایت به نام irannovin.ir تمام بازیگر های حوزه فاوا، اعم از سرمایه‌گذاران و کسانی که ایده دارند و حتی کسانی که ایده ندارند و فقط قابلیت دارند می‌توانند خودشان را در آن مجموعه تعرفه ‌کنند و بر طبق نیازهایشان یکدیگر را پیدا کنند در واقع هدف این بود که در یک مجموعه ای، همدیگر را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: بخش بعدی این است وقتی شما محصولی را تولید می‌کنید نیاز به تبلیغات دارید از انجایی که تبلیغات در حوزه‌های محیطی پر هزینه است وشرکت ها سرمایه اولیه را برای محصولات شان در فضای تبلیغاتی کشور ندارند این به عنوان یکی از دغدغه ها مطرح شد.
با این حال ما تلاش خواهیم کرد استارتاپ های استان را از طریق سایت هایی که خود وزارت در اختیار ما گذاشته تعرفه کنیم. پیشنهادی هم به خودشان کردیم که هر کدام از استارتاپ ها اپلیکیشنی دارند استارتاپ های دیگر را تعرفه کنند و این باعث می شوند مشترکین هر کدام همدیگر را پوشش دهند.

مهندس توکلی گفت: در صفحه مجازی اینستاگرام، استارتاپ های این حوزه را معرفی خواهم کرد و همچنین از رسانه های مختلف در معرفی این شرکت‌ها کمک خواهیم گرفت.
در پایان وی افزود: وظیفه‌ی اصلی و ذاتی ما پل ارتباطی بین استارتاپ ها و سازمان های دیگر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + شانزده =