استاندار گیلان: افزایش نرخ تضمینی برگ سبز چای به یقین در ارتقاء میزان کمیت و کیفیت محصول و انگیزه کشاورزان به صورت مستقیم اثرگذار است

0 94

استاندار گیلان بر ضرورت هدف گذاری بهبود ساختار صنعت چای در سال جاری براساس اهداف برنامه‌ای تأکید کرد و گفت: افزایش بیش از ۲۷ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک (۴۶۰۰ تومان) و ۵۰ درصدی برگ سبز درجه دو (۳۳۰۰ تومان) طی سال زراعی جاری، امیدآفرینی در چایکاران، کارگران، کارخانجات، بازرگانان و مجموعه فعالان صنعت چای را به دنبال داشته است.

عصرکاسپین/ ارسلان زارع در جلسه بررسی مسائل مرتبط با صنعت چای استان با قدردانی از تمامی تولیدکنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی که علیر غم شیوع بیماری کرونا در دوماه گذشته با تلاش‌های موثر آنان خللی در فرآیند تولیدات آنان ایجاد نشد، افزود: چای بخشی از شناسنامه گیلان بوده و هویت بخش بزرگی از تولیدکنندگان و باغداران استان با نام چای عجین شده و این موضوع بسیار ارزشمند همواره برای دولت مهم بوده است.

وی به تولید بیش از ۹۰ درصد چای داخلی در استان گیلان و وابستگی اشتغال و معیشت تعداد قابل توجهی از مردم استان به صنعت چای اشاره و خاطرنشان کرد: در استان گیلان طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شاهد احیاء باغات متروکه چای و نیز افزایش کمیت و کیفیت این محصول بودیم.

نماینده عالی دولت در گیلان رشد ۴۰ درصدی قیمت برگ سبز چای در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ و رشد ۱۱ درصدی تولید در این سال زراعی را منجر به رونق نسبی صنعت چای عنوان و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال تحت عنوان «جهش تولید» متناسب با اقتصاد جامعه سیاست راهبردی پیش‌روی ما گذاشتند که باید فعالیت‌ها را گسترش دهیم و مضاعف کنیم.

وی با بیان اینکه برای جهش در تولید صرفاً امید داشتن به درصدهای رشد گذشته کفایت نمی‌کند، گفت: در موضوع تحقیقات، بهره‌وری، آبیاری نوین و استفاده بیشتر از تکنولوژی و مکانیزاسیون صنعت چای در فرآیند کاشت، داشت و برداشت تا فرآوری در کارخانه و بسته بندی، باید توانمان را تقویت کنیم تا با کشورهای دنیا قابل رقابت باشد.

استاندار گیلان با اشاره به وجود تقاضا برای تولیداتمان در بازار داخلی، بر ضرورت کیفیت بخشی به محصول به نحوی مطلوب تأکید کرد تا در بازارهای دنیا مشتری پسند باشد و منجر به افزایش درآمد کشور شود.

وی به احساس مسئولیت دولت برای حمایت از صنعت چای، افزایش سطح زیرکشت و ماندگاری این شغل و محصول اشاره و خاطرنشان کرد: همچنین ارتقاء کیفیت، بازگشت به چرخه تولید، ارائه سهم بیشتری از تولید به بازار و کاهش وابستگی به واردات همواره مورد توجه دولت بوده و امسال نیز با پیگیری‌های موثر نسبت به سال گذشته کمک شایان توجهی کرده است.

دکتر زارع تعیین تکلیف زودتر قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای در سالجاری را ناشی از پیگیری‌های مستمر و مکاتبات صورت گرفته عنوان و اضافه کرد: افزایش نرخ تضمینی برگ سبز چای به یقین در ارتقاء میزان کمیت و کیفیت محصول و انگیزه کشاورزان به صورت مستقیم اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه گیلان در میزان درآمد سرانه در قیاس با متوسط کشور پایین‌تر است، گفت: صنعت چای در مجموع حدود ۷۰ هزار نفر اعم از چایکار، کارخانه‌دار، بازرگان و پرسنل کارخانجات را دربر می‌گیرد که به طور قطع ارتقاء سطح درآمدی آنان منجر به افزایش سطح معیشتی این قشر و مرتبطین با آنان می‌شود که باید روز به روز تقویت شود.

نماینده عالی دولت در گیلان افزود: افزایش بیش از ۲۷ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک (۴۶۰۰ تومان) و ۵۰ درصدی برگ سبز درجه دو (۳۳۰۰ تومان) طی سال زراعی جاری امیدآفرینی در چایکاران، کارگران، بازرگانان و مجموعه فعالان صنعت چای را به دنبال داشته است.

وی افزود: در کارگروه‌های کشاورزی طرح مسائل مرتبط با آبیاری نوین، کشت‌های استراتژیک ما همچون برنج و چای را نیز دربرمی‌گیرد.

استاندار گیلان از تبلیغ چای خارجی با عناوین داخلی در رسانه ملی انتقاد و خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم که در ادارات گیلان به هیچ وجه چای خارجی مصرف نمی‌شود یعنی نگاه‌ها باید بر مصرف چای داخلی متمرکز شود.

وی با اشاره به اینکه برگ سبز چای در درجه حرارت بالای ۹۵ خشک می‌شود، گفت: موضوع کرونا در فرآیند تولید به هیچ وجه اثرگذار نیست و بر رعایت جدی مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیز تأکید شده است.

دکتر زارع با بیان اینکه در راستای کیفیت بخشی محصول چای، افزایش قیمت و درآمد چایکاران و امکان رقابت با کشورهای دیگر باید برنامه‌ای کاملاً علمی داشته باشیم، بر ضرورت فعال کردن مرکز تحقیقات چای تأکید و تصریح کرد: همانگونه که در به روز کردن فرآیند تولید محصول برنج، سهم مشخصی تعیین کرده و به آن دست یافتیم، باید نوآوری صنعت چای را نیز هدفگذاری کنیم.

وی درخصوص تقویت ذخیره ریالی صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور نیز گفت: باید پیگیری صورت گیرد تا از محل صرفه جویی یارانه اختصاصی دولت، به صندوق توسعه چای کمک شود.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: انتظارم از خانواده بزرگ صنعت چای این است که با درک متقابل و همدلی که نسبت به یکدیگر در سال گذشته داشتند و شاهد ارائه کیفی برگ سبز چای و رشد کمیت بودیم؛ امسال نیز تداوم داشته باشد و چایکاران و کارخانه داران از وضعیت درآمدی راضی باشند.

در این جلسه حبیب جهانساز رییس سازمان چای کشور گزارشی از وضعیت تولید این محصول در ارائه کرد.

همچنین ذبیح اله نیکفر رییس مجمع نمایندگان (نماینده لاهیجان و سیاهکل)، محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه، اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش و جبار کوچکی نژاد نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه دغدغه های فعالان صنعت چای را بیان کردند.

همچنین شماری از فعالان و دست اندرکاران بخش خصوصی صنعت چای، پیشنهادهای خود برای افزایش تولید کمی و کیفی برگ سبز را مطرح نمودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه + 11 =