افزایش نگران کننده یک نوع سرطان در ایران

0 88

دکتر الهه بایبوردی، متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری گفت: شیوع سرطان سینه در ایران در حال افزایش است و تمام زنان در هر بازه سنی در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند.
عصرکاسپین/متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری با بیان اینکه شیوع سرطان پستان در جهان رو به افزایش است، گفت: افزایش نگران کننده‌ای در بروز سرطان پستان در ایران مشاهده شده است.

دکتر الهه بایبوردی با بیان اینکه سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در زنان و اولین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ۴۰ تا ۴۴ ساله است، اظهار کرد: تمام زنان در هر بازه سنی در معرض خطر ابتلای به سرطان پستان هستند، اما این خطر با افزایش سن بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: سرطان پستان در زنان کمتر از ۲۰ سال، بسیار نادر بوده و در زنان جوانتر از ۳۰ سال شایع نیست. با افزایش سن، بروز سرطان سینه تا ۵۰ سالگی به طور سریع افزایش می‌یابد و سن متوسط بروز آن ۶۲ سالگی است.

وی با بیان اینکه بیماریابی و یا غربالگری به معنی انجام تست غربالگری در جمعیت بدون علامت بوده و هدف آن شناسایی افراد قبل از بروز بیماری و یا افرادی با نشانه‌های مشکوک بیماری است، گفت: طبق برآوردهای انجام شده، یک سوم سرطان‌ها با کشف زو درس و درمان به موقع به طور کامل معالجه می‌شوند.

این متخصص متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری افزود: تعداد قابل توجهی از بیماران با یک برنامه جامع کنترل سرطان می‌توانند معالجه شده و یا عمر طولانی‎تری داشته باشند، در حالی که هزینه‌های درمانی بدون تشخیص زود رس افزایش یافته و منابع به طور موثر مصرف شده و نیاز به خدمات حمایتی افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: پیشگیری اولیه از سرطان شامل شناخت عوامل ایجاد بیماری و ارائه راهکار برای دوری از آن بوده و گام بعدی، پیشگیری ثانویه و شامل غربالگری و درمان به‌ موقع سرطان است.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از شیوع سرطان‌های جدید، دانشمندان عوامل خطرزا و عوامل محافظت کننده را بررسی کرده و به هرچیزی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطرزا و به هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد،‌ عامل محافظت کننده می‌گویند.

بایبوردی افزود: از برخی عوامل خطرزای سرطان می‌توان جلوگیری کرد، اما بسیاری از آن‌ها هم قابل اجتناب نیستند؛ به عنوان مثال سیگار و برخی ژن‌های وراثتی خاص، هر دو عامل خطرزای برخی انواع سرطان هستند، اما تنها از کشیدن سیگار می‌توان اجتناب کرد.

وی خاطرنشان کرد: تمرین‌های ورزشی منظم و برنامه غذایی سالم عوامل محافظت کننده در برابر برخی انواع سرطان هستند. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش استفاده از عوامل محافظت کننده ممکن است خطر را کاهش دهد، اما به این معنی منتفی شدن احتمال بروز سرطان نیست. اجتناب از عوامل خطرزا و افزایش عوامل محافظت کننده به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند.

وی متذکر شد: اجتناب از عوامل خطرزای سرطان از قبیل سیگار، اضافه وزن، انجام تمرینات ورزشی و کاهش وزن، به پیشگیری از سرطان‌های معینی کمک کرده و افزایش عوامل محافظت کننده مثل ترک سیگار، برنامۀ غذایی سالم و ورزش هم گاهی از برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

بایبوردی در بخش پایانی سخنانش گفت: در مورد چگونگی کاهش خطر سرطان با پزشک یا مشاوران درمانی مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × سه =