توسعه منطقه آزادانزلی ؛ توسعه ای به نفع گردشگری ، سرمایه گذاری و توسعه صنعتی

0 114

با تصویب لایحه توسعه منطقه آزاد انزلی و به موازات آن الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل، ترانزیت هوایی می تواند موجب تکمیل زنجیره حمل و نقل این منطقه شود و علاوه بر ایجاد سهولت در رفت و آمد سرمایه گذاران، توسعه توریسم در منطقه را نیز شامل شود و علاوه بر آن این توسعه می تواند موقعیت بی نظیری را برای واحد‌های صنعتی موجود در این شهرک‌ها ایجاد کند.
عصرکاسپین/طی هفته‌های گذشته با مصوبه مجلس شورای اسلامی دو هزار هکتار به محدوده منطقه آزاد انزلی افزوده شد، که این دو هزار هکتار شامل فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت و سه شهر صنعتی در شهر‌های انزلی، رشت و صومعه‌سرا و اراضی مجاور ایستگاه راه آهن رشت خواهد شد و بر اساس ماده واحده اصلاح شده لایحه مذکور، محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به مساحت ۸۶۰۹ هکتار تعیین می‌شود.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصویب این لایحه را قدم خوب و مثبت دانست که با استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده و با توجه به مزیت‌های خوب منطقه در آینده اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت.

در همین حین، اما عده‌ای به شکل‌های مختلف نارضایتی خود را از این مصوبه و این تصمیم نشان دادند، تصمیمی که به نظر می رسد از بسیاری جهات می‌تواند برای مردم منطقه و فعالیت‌های اقتصادی در آن مفید باشد و کم و کاستی‌های موجود در منطقه را به حداقل برساند.

در حقیقت منطقه آزاد انزلی، کوچکترین منطقه آزاد کشور است و در حالی فعالیت می کند که مناطق آزاد دیگر در کشور از وسعت‌های بیش از ۹۰ هزار هکتار برخوردارند و البته به دلیل وجود زمینه های لازم و نیاز به این توسعه برخی مسئولان و کارشناسان اقتصادی با این لایحه موافق هستند.

به گفته کارشناسان اقتصادی و اجتماعی منطقه، با این توسعه، ظرفیت جذب و توسعه سرمایه گذاران تولیدی در این منطقه به بیش از ۱۰ برابر وضع موجود افزایش می‌یابد و مزیت‌های آن نه تنها برای شهر بلکه برای جامعه روستایی انزلی که بار دیگر در محدوده قرار می‌گیرند نیز محسوس خواهد بود.
همه از مناطق آزاد کشور که با اهدافی همچون توسعه اقتصادی، حمایت از صنایع و افزایش اشتغال تشکیل شده اند، انتظار پیشرفت و آبادانی، تسهیل تولید، توسعه صادرات، جذب سرمایه گذاری و اجرایی شدن مو به موی اهداف را دارند، اما گاهی بی توجه به مشکلات و مسیر پیچ در پیچ آن‌ها مدام بر طبل مخالفت کوبیده می شود. هرچند که اگر مخالفت‌هایی را که به علل سیاسی دنبال می‌شود را نادیده بگیریم، در اکثر اوقات به نظر می‌رسد افرادی با نیاز‌های این مناطق که کمترین آن داشتن فضای کافی برای فعالیت و امکانات لازم برای جذب فعالان اقتصادی داخلی و خارجی است، کنار نمی‌آیند!

زمانی که صحبت از قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی می‌شود، اکثرا می‌دانیم که اهداف تشکیل این مناطق، سرمایه گذاری، افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازار‌های جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالا‌های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی، بیان شده است و به ظاهر همه را حفظ هستیم، اما آیا از نیاز‌ها و کمبود‌های مناطق هم با خبریم؟

ترانزیت هوایی، نیاز منطقه آزاد انزلی و تسهیل کننده تردد مسافران و سرمایه گذاران

الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل به منطقه آزاد انزلی بخش مهم، ویژه و قابل توجه لایحه ای است که از آن سخن رفت، چرا که این فرودگاه موجب تکمیل ظرفیت حمل و نقلی این منطقه خواهد شد و همین امر به حضور بیشتر و راحت‌تر بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی کمک شایانی خواهد کرد و با اضافه شدن این فرودگاه به منطقه آزاد و فراهم شدن امکان ترانزیت هوایی با شرایط مناطق آزاد امکان تردد بدون ویزای تجار و بازرگانان خارجی به منطقه فراهم می‌شود و همین امر موجب رغبت بسیاری از سرمایه گذاران برای حضور در منطقه خواهد شد که البته این امر تنها برای حضور سرمایه گذاران نیست و پرواز‌های مستقیم توریستی از سراسر دنیا که برنامه ریزی برای آن‌ها از سال‌ها پیش برای مناطق آزاد ایران مطرح شده است، موجب توسعه گردشگری منطقه و حتی کشور خواهد شد.

استان گیلان به دلیل دارا بودن آب و هوای مناسب و منابع طبیعی و مناظر فراوان هر ساله و در فصل‌های مختلف پذیرای گردشگران داخلی و خارجی زیادی است که فرودگاه به عنوان یک مسیر مناسب می‌تواند گردشگری منطقه را نیز سهولت بخشد و موجب موفقیت آن شود.

توسعه منطقه آزاد انزلی و موقعیت مناسب برای واحدهای صنعتی

علاوه بر مواردی که اشاره شد، افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی که موجب می‌شود شهرک‌های صنعتی و کشاورزی رشت، انزلی و صومعه سرا به آن اضافه شوند، موقعیت بی نظیری را برای واحد‌های صنعتی موجود در این شهرک‌ها ایجاد می‌کند که می‌توانند تولیدات خود را منطبق با صادرات به کشور‌های حوزه اوراسیا و کشور‌های حاشیه خزر متمرکز کرده و موجب رونق صادرات غیرنفتی ایران شوند.

به گفته بسیاری از کارشناسان با الحاق شهرک صنعتی رشت و شهرک صنعتی خمیران انزلی واحد‌های راکد و نیمه فعال موجود در این شهرک‌های می‌توانند با بهره گیری از ظرفیت‌های بسیار مناسب منطقه آزاد انزلی تولید خود را از سرگرفته یا افزایش دهند، درحالی که جذب سرمایه گذار خارجی و صادرات برای این واحد‌ها تسهیل شده و در نهایت موجب اشتغالزایی برای جوانان استان گیلان خواهد شد به همین خاطر است که صحبت از استفاده و نفع مردم محلی مطرح می‌شود.
منطقه آزاد انزلی امروز یکی از مناطق آزاد مهم و موثر کشور است که در توسعه صادرات و افزایش تولید ناخالص داخلی ایران خوش درخشیده است.

این منطقه نزدیکترین منطقه آزاد به پایتخت کشور است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب (نستراک) و داشتن موقعیت ویژه برای ارتباط با کشور‌های حاشیه خزر و حتی خلیج فارس و دسترسی مناسب به بازار‌های مصرف کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا (CIS) دارای اهمیت بسیاری است و در این روز‌ها که ایران سخت‌ترین تحریم‌های یکجانبه اقتصادی تاریخ را تجربه می‌کند، منطقه آزاد انزلی در حاشیه دریای خزر و ارتباط تجاری مناسب ایران با کشور‌های حوزه اوراسیا و بازار ۴۰۰ میلیون نفری این حوزه همچنین فرصت صادرات به کشور پر جمعیت چین می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای جبران کاهش درآمد‌های نفتی ایران باشد؛ بنابراین این لایحه می‌تواند به مسیر موفقیت آمیزی که این منطقه برای سرمایه گذاری آغاز کرده کمک فراوانی کند و از طرفی به تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است کمک شایانی کند.

باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که پیوستن ایران به اتحادیه گمرکی اوراسیا که زمینه حضور دائم جمهوری اسلامی ایران به عضویت دائم این اتحادیه در سه سال آینده فراهم می‌کند، یک امتیاز مهم است که باید برای خوش درخشیدن در این اتحادیه برخی ساز و کار‌ها و الزامات را در نظر بگیریم و به سرعت و با برنامه ریزی درست اهداف و فعالیت‌ها را برای رسیدن به توسعه پایدار و توسعه در سطح محلی، ملی و فراملی دنبال کنیم و در نظر داشته باشیم این توسعه و ایجاد امکانات بیشتر برای منطقه انتظارات را نیز از نتایج فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و گردشگری منطقه بالاتر خواهد برد./اقتصاد۲۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 10 =