معاون وزیر بهداشت: بازیافت ماسک صحت ندارد

0 61

معاون وزیر بهداشت درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش به مردم اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جا‌هایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جا‌های غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین ماه که ماسک کم بود نیز در کشور‌های دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند.

عصر کاسپین/ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا فقط از طریق سامانه ۴۰۳۰ نیست و افراد به صورت مستقیم نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و توسط پزشک ویزیت شده و خدمات دریافت کنند.

علیرضا رییسی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته کرونا افزود: در اردیبهشت میزان مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته بسیار کاهش پیدا کرد و دوباره به علت افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، این مراکز فعال شدند.

وی ادامه داد: در تهران ابتدا حدود ۵۰ مرکز ۱۶ ساعت و بعد به علت کاهش موارد ابتلا، ۴۰ مرکز و بعد ۳۰ مرکز داشتیم. هفته گذشته این مراکز ۱۶ ساعته در تهران به ۹۴ مرکز افزایش پیدا کردند.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: پزشک حتما باید قانع شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود. اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود. اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود. فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود. بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند. زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود. اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کار‌های ضروری از منزل خارج نشوند.

کاربران سامانه ۴۰۳۰ افزایش پیدا می‌کنند

معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره سامانه ۴۰۳۰ گفت: روزانه ۷۰۰ هزار تماس در اسفند و فروردین و اردیبهشت با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم که به ۳۰۰ هزار تماس در دهه اول اردیبهشت رسید و سپس به ۳۰ هزار تماس رسید. در نتیجه تعداد نیرو‌های این سامانه کاهش پیدا کرد. ولی با توجه به این‌که در حال حاضر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را داریم، دیروز تصمیم گرفتیم تعداد کاربران این سامانه را افزایش بدهیم.

محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران

رییسی در پاسخ به سوال دیگری درباره محدودیت‌های یک هفته‌ای تهران اظهار کرد: محدودیت‌های تهران مربوط به مشاغل سه و چهار است که فهرست کلی آن اعلام شد. در این فهرست اعلامی مراکزی مثل مدارس و موزه و باغ وحش هم قرار دارد، اما تالار‌ها و باشگاه‌ها و مساجد و نماز جمعه هم در این فهرست وجود دارند. برای تهران درخواست‌های دیگری هم وجود دارد، زیرا شرایط تهران نسبت به سایر استان‌ها خاص‌تر است. در مورد کاهش ساعت کاری کارکنان اداره‌های دولتی برای کاهش ترافیک مترو وجود دارد.

وی ادامه داد: در تهران به دلیل این‌که زیرساخت و ظرفیت حمل و نقل عمومی یک سوم مورد نیاز است، اگر سال قبل در این زمان با هم صحبت می‌کردیم در مورد بحث آلودگی هوا گفتگو داشتیم. یکی از مشکلات همواره این است که به محض برداشته شدن طرح ترافیک، مرکز شهر تهران قفل می‌شود. از طرفی آلودگی هوا بالاتر می‌رود و از طرفی هرجا که ترافیک سنگین ایجاد شود، باز شانس انتقال ویروس کرونا بالاتر می‌رود. فردی که در تاکسی نشسته، چون در ترافیک می‌ماند، زمان ماندن او بیشتر شده و شانس انتقال ویروس هم بالاتر خواهد رفت.

رییسی افزود: ما به این دلیل می‌گوییم که طرح ترافیک لغود شود که ورودی به مترو و حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند. زیرا تراکم در مترو و اتوبوس بیشتر شده و شانس انتقال افزایش پیدا خواهد کرد. بهترین راه، افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی است و این مشکل وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: بر اساس یک پژوهشی که در کشور انجام شده، ۴۴ درصد تراکم حمل و نقل عمومی و مترو به خاطر کارکنان دولتی و اداره‌ها است. ۲۷ درصد مربوط به افرادی است که برای کار ضروری مجبور هستند از منازل خارج شوند. در نتیجه اگر از نظر علمی بخواهیم به این دو مشکل پاسخ بدهیم، یک راه این است که اداره‌های دولتی که قادر هستند دورکاری انجام بدهند را به تعادل برسانیم. نکته دیگر این است که افراد برای کار ضروری باید از منازل خارج شوند. بحث دولت الکترونیک و بانکداری و آموزش الکترونیک سال‌هاست مطرح شده و باید تقویت شود. شاید کووید ۱۹ درس آموخته‌ای بوده که باید این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره شایعه بازیابی ماسک‌های دور ریخته شده و فروش به مردم اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد و کشور ما نیازی به بازیافت ماسک ندارد. توصیه اصلی ما در این زمینه این هست که حتی افراد می‌توانند در منازل ماسک تولید کنند یا از جا‌هایی ماسک بخرند که اطمینان وجود دارد. قرار نیست از جا‌های غیرمطمئن ماسک بخریم. در فروردین ماه که ماسک کم بود نیز در کشور‌های دیگر این شایعه‌ها وجود داشت که ماسک‌ها را بازیافت کرده و اتو می‌کنند و می‌فروشند.

وی ادامه داد: بعد گفتند که این ماسک‌ها را آماده کرده و به ایران می‌فرستند که یکی از شایعه‌های عجیب بود؛ بنابراین موضوع بازیافت ماسک صحت ندارد.

رعایت پروتکل‌ها در اصناف

رییسی اظهار کرد: همه اصناف باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما همه رعایت نمی‌کنند. اگر صنفی این پروتکل‌ها را رعایت نکرد، تا آخر تعطیل نمی‌شود. با توجه به شاخص‌های نظارت‌ها، جرایم مختلفی برای عدم رعایت پروتکل‌ها در نظر گرفته شده است. از دو روز تعطیلی تا پلمب دائم در نظر گرفته شده است که بستگی به نوع خلاف دارد. سطوح نظارتی مختلفی هم تعیین شده است.

وی افزود: همکاران ما در بهداشت محیط و اصناف و وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دولتی و غیردولتی بر مشاغل و اصناف نظارت می‌کنند و سطوح نظارت تعیین شده است. نتیجه نظارت‌ها به دست ما می‌رسد و همراه با قوه قضاییه و تعزیرات با مختلفان برخورد خواهیم کرد. در تدارک این هستیم که نظارت‌های مردمی را هم تقویت کنیم.

موج دوم کرونا در کشور

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: باید موج دوم را تعریف کرد. در جایی مثل استان قم یا گیلان که اول از همه این ویروس در آنجا شیوع پیدا کرد. آمار جمعی کشور را وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به صورت تجمعی در حال بالا رفتن است. بعد از افت آمار که بین چهار اردیبهشت تا ۶ خرداد داشتیم، دوباره افزایش آمار داریم، اما تفاوتش این است که شهر‌های مختلف در استان‌های مختلف درگیر ویروس کرونا شده‌اند. اگر با این دید نگاه کنیم، مشخص می‌شود که گردش ویروس به شکلی است که استان‌هایی که قبلا کمتر درگیر بودند، الان درگیری این استان‌ها بالا رفته است.

برگزاری مراسم محرم

رییسی درباره برگزاری مراسم محرم و صفر گفت: هرجا تجمع حفاظت نشده وجود داشته باشد، شانس شیوع و انتقال ویروس کرونا بالا خواهد بود. تعریف تجمع حفاظت نشده شامل شاخص‌هایی است. اگر فاصله گذاری رعایت نشده باشد یا افراد ماسک نزنند یا در فضای سرپوشیده باشد و تهویه مناسبی نداشته باشد و فردی در این جمع حفاظت نشده بدون تهویه، مدت زمان طولانی حضور داشته باشد، می‌تواند باعث شیوع و انتقال بیماری شود.

وی ادامه داد: تجمع هرچه باشد می‌تواند در این شرایط باعث انتقال ویروس کرونا شود. در مورد دهه محرم، از نظر ارتباط فرهنگی و دلدادگی که همه شیعیان جهان و ایران دارند، پیوست ناگسستنی با محرم وجود دارد، اما باید این عزاداری به شیوه‌ای برگزار شود که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده و شنبه همین هفته در یک کمیته امنیتی اجتماعی در این زمینه بحث می‌شود.

کووید ۱۹ هیچ داروی قطعی ندارد

معاون وزیر بهداشت گفت: هیچ داروی قطعی در مورد کووید ۱۹ در جهان وجود ندارد. گاهی دیده می‌شود که می‌گویند اتحادیه اروپا یا سازمان غذا و داروی آمریکا یک دارو را پذیرفته، اما این در رژیم درمانی کووید ۱۹ قرار نگرفته است. تنها درمان کووید ۱۹، مراقبت درست و صحیح و علمی است و دارو نیست.

وی ادامه داد: نکته دیگر، پیشگیری است. پیشگیری در مورد ابتلا به ویروس کرونا مثل هر بیماری دیگری که درمان یا واکسن ندارد، اصلی‌ترین کار است.

رییسی گفت: در مورد اینترفرون‌ها باید گفت که وارد پروتکل‌های درمانی ما شده و در بیمارستان‌ها برای بیماران بستری استفاده می‌شود. بیماری چند مرحله عفونی و التهابی دارد و بعد به مرحله‌ای می‌رود که به سلول‌ها و ارگان‌های بدن آسیب می‌زند. در هر مرحله، یک درمان خاص مورد نیاز است و این طور نیست که بگوییم یک دارو برای همه مراحل استفاده می‌شود. به طور مثال رمدسیویر برای مرحله دوم بیماری است. رمدسیویر جزو پروتکل‌های درمانی کشور ما نیست.

تست سرولوژی برای تشخیص کرونا کلاهبرداری است

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند. این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه. یعنی بدانیم وضعیت انتشار بیماری در یک منطقه چگونه است. در برخی تبلیغات می‌گویند تشخیص کووید ۱۹ در دو یا سه دقیقه با تست سرولوژی انجام می‌شود. این از نظر ما کلاهبرداری است. تست سرولوژی برای تشخیص، کلاهبرداری است.

وی ادامه داد: تست سرولوژی یعنی مواجهه قبلی با ویروس وجود داشته و در بدن آنتی بادی ایجاد شده و حالا اندازه گیری می‌کنند. تنها روش تشخیص کووید ۱۹ تست PCR است. انجام تست سرولوژی کاملا بیهوده است. اگر فرد مواجهه بیش از دو هفته‌ای با ویروس کرونا داشته باشد، igG در بدن او مثبت می‌شود که این اختصاصی کووید ۱۹ نیست. حداقل ۶ نوع از ویروس کرونا می‌شناسیم که الان ۷ مورد شده است. یعنی فرد ممکن است با ویروس کرونا از نوع دیگری قبلا مواجه شده باشد.

رییسی بیان کرد: دیده شده افراد بهبود یافته هم حتی igG در بدن آن‌ها تولید نشده یا تولید شده و بعد تیتر آن افت کرده است. قیمت تست سرولوژی ۱۰۰ هزار تومان نیست. این تست در کشور تولید می‌شود و شاید زیر ۵۰ هزار تومان باشد، اما اصلا به مردم توصیه نمی‌کنیم که تست سرولوژی انجام بدهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره تست مولکولی تشخیص کووید ۱۹ گفت: این تست، تنها روشی است که می‌توانیم کووید ۱۹ را شناسایی کنیم، اما به مهارت فرد نمونه بردار بستگی دارد و اگر با مهارت نمونه برداری نشود، ممکن است تست منفی باشد. در نتیجه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ممکن است تست منفی کاذب باشد. یعنی فرد مثبت است، اما، چون نمونه برداری درست انجام نشده، منفی کاذب می‌شود.

وی افزود: تست PCR در مراکز دولتی رایگان انجام می‌شود، اما در بخش خصوصی ممکن است با قیمت‌های مختلفی انجام شود. البته بخش خصوصی هم نباید این تست را برای همه انجام بدهند.

کرونا در کشور ما با کمترین هزینه درمان می‌شود

رییسی اظهار کرد: بیمارستان‌های ما واقعا به خاطر بیماری کووید ۱۹ دچار کاهش درآمد اختصاصی شده‌اند و تحت فشار هستند. آن چیزی که مربوط به بیماری می‌شود، با توجه به این‌که فرد دفترچه دارد یا نه و بحث ارزیابی وسع و مددکاری، در کشور ما با کمترین هزینه این بیماری درمان می‌شود.

جهش ژنتیکی ویروس کرونا

معاون وزیر بهداشت گفت: بحثی که وجود دارد دو نکته است. یکی این که با این جهش، میزان سرایت بیشتر شده و دوم این‌که روی مرگ و میر هیچ تاثیری ندارد. اگر قبلا یک فرد به ویروس کرونا مبتلا می‌شد و می‌توانست سه نفر را مبتلا کند، با این جهش می‌تواند در لحظه حدود ۸ یا ۱۰ نفر را درگیر کند. این جهش ژنتیکی از نظر سرعت یا سرایت بیشتر اهمیت دارد، اما روی مرگ و میر تاثیری نگذاشته است.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان به دنبال تغییر رفتار ویروس هستند. ما باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم و نه ویروس. زیرا ویروس هر تغییر رفتاری ممکن است بدهد، اما اگر تغییر رفتار مردم اتفاق بیفتد، خیلی روی ما تاثیری ندارد. این ویروس تغییر رفتار مثبت نخواهد داد و در نتیجه باید به دنبال تغییر رفتار مردم باشیم. وقتی در ایران حدود ۸۰ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود، میزان مرگ و میر روزانه به حدود ۳۴ مورد رسید. وقتی میزان رعایت پروتکل‌ها در تهران به ۹.۵ درصد رسید، مرگ و میر هم افزایش پیدا کرد؛ بنابراین تغییر رفتار مردم بسیار مهم‌تر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =