رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه: گیلان موقعیت ویژه‌ای برای توسعه تجارت خارجی دارد

0 45

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه بر ضرورت تکمیل هر چه سریع‌تر راه‌آهن گیلان و اتصال آن به دو بندر انزلی و آستارا تأکید کرد و گفت: گیلان موقعیت منحصربه فردی برای توسعه تجارت و بازرگانی دارد.

عصر کاسپین/ هادی تیزهوش‌تابان تکمیل هر چه سریع‌تر راه‌آهن گیلان و اتصال آن به دو بندر استراتژیک انزلی و آستارا را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: چنین زیرساخت‌هایی تأثیر بسیار زیادی در روند مبادلات تجاری ایجاد می‌کند از طرفی گیلان نیز موقعیت منحصربه فردی برای توسعه تجارت و بازرگانی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه حجم مبادلات بین ایران و جمهوری آذربایجان را در حال حاضر مناسب ندانست و با تأکید بر اینکه این ارتباطات باید گسترده‌تر شوند ابراز داشت: ظرفیت افزایش ۱۰ برابری این سطح از مبادلات تجاری میان دو کشور وجود دارد بنابراین لازم است بسترها و زمینه‌های مورد نیاز آن فراهم شود.

تیزهوش‌تابان رفع موانع و مشکلات تجار، فعالان اقتصادی و بازرگانان از یک سو و تبدیل ظرفیت‌های موجود به فرصت جهت واردات و صادرات کالاها را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: تفکرات اقتصادی و افزایش مبادلات اقتصادی در استان‌هایی مانند گیلان که دارای مرز مشترک با کشورهای همسایه هستند بسیار حائز اهمیت است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان برندسازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توانیم با تقویت آن جایگاه‌مان را در بازارهای جهانی ارتقاء ببخشیم تلقی کرد و افزود: پرهیز از خام‌فروشی و تلاش برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر از جمله مؤلفه‌هایی است که باید در کشورمان نسبت به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی وجود زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل ترکیبی را راهکاری مناسب در جهت جهش و توسعه اقتصادی دانست و در همین زمینه تصریح کرد: فرودگاه بین‌المللی رشت، نزدیکی به پایتخت، بنادر و کشتیرانی منطقه آزاد و نمونه‌هایی مانند این از جمله مزیت‌های قابل توجه استان گیلان در حوزه‌های تجاری به شمار می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به فرصت خوبی که در منطقه برای صادرات مواد غذایی ایران به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان مهیا شده است اشاره کرد و بیان داشت: تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران دائمی نیست و ما با اقتدار کامل و با برنامه‌ریزی می‌توانیم از این مانع عبور کنیم.

تیزهوش‌تابان با اشاره به اینکه گیلان و ساراتوف روسیه دارای نقاط مشترک در زمینه‌های مختلف تجاری و اقتصادی هستند گفت: ساراتوف روسیه در زمینه کشاورزی، طرح‌های دانش بنیان و صنعتی ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و ایران می‌تواند با توسعه روابط و افزایش حجم مبادلات تجاری خود با آن، زمینه توسعه دو کشور را فراهم کند.

وی به ملاقات هیئت‌های تجاری با یکدیگر اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این ارتباطات سطح مبادلات تجاری بین کشورها را توسعه می‌دهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر آستاراخان روسیه از مراکز مهم برای تبادل کالا به شمار می‌رود و این منطقه یکی از مراکز مهم ورود و خروج کالاهای کشور روسیه محسوب می‌شود.

تیزهوش‌تابان فعالیت‌های کشورمان در حوزه آستاراخان روسیه را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه این تعاملات نه تنها برای گیلان بلکه برای تمام کشور یک فرصت استثنایی به‌شمار می‌رود افزود: ایجاد زمینه‌های استاندارد برای تجارت و صادرات در بخش‌های هوایی، زمینی و ریلی باید با سرعت بیشتری پیگیری شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 11 =