کاهش محسوس دما و احتمال سیلاب در گیلان/ شالیکاران مراقب محصولات خود باشند

0 54

مدیرکل هواشناسی گیلان از کاهش ۵ تا ۱۵ درجه‌ای دمای هوا در استان خبر داد و گفت: شالیکاران لازم است برای جلوگیری از خسارت به مزارع تمهیدات لازم را به عمل‌ آورند.
عصر کاسپین/ محمد دادرس با بیان اینکه طبق الگوها و نقشه‌های هواشناسی از امروز دمای هوای استان گیلان در مناطق جلگه‌ای و کوهستانی آن بین ۵ تا ۱۵ درجه سلسیوس کاهش پیدا می‌کند اظهار داشت: شالیکاران لازم است برای جلوگیری از خسارت به مزارع تمهیدات لازم را به عمل‌آورند.

مدیرکل هواشناسی گیلان سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان به جهت بارش باران را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه مردم به ویژه غیربومیان باید از استقرار در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند ابراز داشت: کشاورزان چایکار، گلخانه‌داران، باغداران و مرغداری‌ها جهت جلوگیری از خسارت باید جوانب احتیاط را رعایت کنند.

دادرس با تأکید بر اینکه هشدارهای لازم از طرف هواشناسی به دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان داده شده است تصریح کرد: لازم است مدیریت بحران، مدیریت منابع‌طبیعی و جهاد کشاورزی، مدیریت منابع آب و برق، سازمان آتش‌نشانی، فرودگاه و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این زمینه تمهیدات لازم را بیاندیشند.
وی آمادگی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌های استان گیلان با توجه به هشدار وقوع سیلاب را لازم و ضروری تلقی کرد و اظهار داشت: پدیده رعد و برق و تگرگ در ارتفاعات و دامنه‌های گیلان شدید پیش‌بینی می‌شود بنابراین مردم محلی و یا افرادی که برای کوهنوردی در این مناطق هستند باید احتیاط لازم را به عمل آورند.

مدیرکل هواشناسی گیلان تقویت ناپایداری‌ها، کاهش نسبی دما با بارندگی، وزش باد و در مناطق مستعد احتمال رعد و برق و تگرگ را از جمله پدیده‌های هواشناسی که برای امروز پیش‌بینی می‌شود خواند و گفت: استقرار در زمین‌های زراعی و نواحی مرتفع، به‌ویژه باغات چای با توجه به احتمال وقوع رعد و برق خطرناک است.

دادرس از کاهش دید و لغزندگی جاده‌ها در گردنه‌های کوهستانی استان گیلان در ساعات آینده خبر داد و با تأکید بر اینکه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس راهور باید برای این شرایط برنامه‌ریزی کنند اظهار داشت: با توجه به اطلاعیه و اخطاریه‌های صادر شده لازم است دستگاه‌های اجرایی برای شرایط ذکر شده برنامه‌ریزی کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه کاهش دمای هوا در مناطق جلگه‌ای گیلان کمتر از مناطق کوهستانی و ارتفاعات استان خواهد بود ابراز داشت: برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب شالیکاران گیلانی باید از درو برنج خودداری به عمل آورند و یا اگر محصول خود را درو کرده‌اند هر چه زودتر از مزارع خارج و در انبار ذخیره کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =