استاندار گیلان: افزایش اعتبارات برای احیای تالاب انزلی ضروری است/ تکمیل طرح کاداستر ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

0 78

استاندار گیلان با اشاره به ضرورت افزایش اعتبارات برای احیای تالاب انزلی گفت: تکمیل طرح کاداستر ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۲ میلیارد تومان آن از طریق بودجه استانی تامین می‌شود.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع امروز در جلسه کمیته مدیریت احیاء تالاب انزلی این تالاب را یکی از مهم‌ترین تالاب‌های جهان و از ظرفیت‌های استان گیلان معرفی کرد و اظهار داشت: این تالاب با داشتن اکوسیستمی بی‌نظیر در اشتغال و اقتصاد مردم این منطقه نقش به‌سزایی دارد لذا صیانت از آن وظیفه ملی به‌شمار می‌آید.

استاندار گیلان با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد و مردم منطقه در حفظ و صیانت از این تالاب ارزشمند نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند بیان کرد: دولت در دو سال گذشته برای احیای تالاب انزلی اقدامات مختلفی انجام شده و در سومین جلسه مربوط به این موضوع نیز گزارشات و اقدامات طرح جامع ۷ ساله احیای تالاب انزلی ارائه شد.

وی تصویب و ابلاغ ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان برای احیاء و جلوگیری از مرگ تالاب انزلی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پروژه‌های داخل تالاب انزلی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی به سرانجام می‌رسد و نیاز است که مصوبات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور پیگیری شود.
زارع با تأکید بر پیگیری جلسات مربوط به احیای تالاب انزلی توسط تمام مسئولان مربوطه و دستگاه‌های اجرایی و گزارش پیشرفت کارهای محوله خاطرنشان کرد: جلوگیری از تخریب و احیای تالاب انزلی نیازمند اتخاذ یک رویکرد ملی است و همه باید برای این کار اهتمام جدی داشته باشند.

استاندار گیلان با بیان اینکه احیای تالاب انزلی در سطح ملی پیگیری می‌شود گفت: مشکلات تالاب انزلی مانند تخلیه فاضلاب‌های صنعتی و خانگی در تالاب، رسوب‌زایی و وجود گیاهانی مانند سنبل آبی و کاهش عمق آب این تالاب نیازمند استفاده از ظرفیت‌های مردمی و اجرای پروژه‌ها در طرح جامع مدیریت تالاب است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه تمامی اقدامات برای احیای تالاب انزلی باید متناسب با زیست‌بوم این منطقه باشد عنوان کرد: استفاده از فناوری‌های جدید مانند تجهیزات جدید هیدرولوژی و هواشناسی، پایش هوایی و تهیه نقشه تراز ارتفاعی، روند احیای تالاب انزلی را سرعت می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای تکمیل طرح کاداستر بیش از ۵ میلیارد تومان مورد نیاز است که ۲ میلیارد تومان آن از طریق بودجه استانی تامین می‌شود افزود: برخی اقدامات کوتاه‌مدت مانند لایروبی تالاب انزلی علاوه بر تاثیرگذاری در احیای تالاب می‌تواند مشکلات مردم در هنگام بارندگی مانند آب‌گرفتگی را نیز کاهش دهد.

زارع از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان خواست که افزایش میزان اعتبار تخصیص ردیف اعتباری احیای تالاب انزلی با اولویت طرح جامع را پیگیری کند و بیان کرد: مبلغی از اعتبارات استان برای جمع‌آوری گیاهان مزاحم تالابی اختصاص داده شده است و تعیین محدوده تالاب نیز به‌عنوان یک دغدغه مهم باید به سرانجام برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 16 =