ضرورت مدیریت مصرف آب در ایام کرونا/ احتمال کاهش ذخایر آب تا سال ۱۴۰۰

معاون هواشناسی مازندران گفت: باتوجه به کاهش بارش، افزایش دما و انتظار وقوع خشکسالی هواشناسی تا پایان سال جاری، تشدید تبخیر تعرق و افزایش استفاده از آب برای مصارف کشاورزی و بهداشتی در شرایط همه گیری ویروس کووید 19 ، موجب کاهش منابع آب کشور در سال زراعی 1400- 1399 می‌شود که برنامه‌ریزی چندماهه برای مدیریت منابع آب و انرژی را طلب می‌کند.

0 107

سرپرستی مازندران/ سرسبزی مازندران مدیون بارش‌هایش است که حتی در گرم‌ترین فصل سال هم مهمان مازندران می‌شود؛ باید گفت مازندران با بارش عهدی دیرینه دارد و برای اینکه این سرسبزی ماندگار باشد باید این بارش‌ها هم تداوم یابد.

درست است طی سال‌های گذشته شاهد تغییراتی در شدت و نوع بارش‌ها بوده به‌طوری‌که بارش‌هایی که باید مداوم باشند به‌صورت ناگهانی حالتی سیل‌آسا به خود گرفتند ولی همچنان بارش‌ها را در آسمان مازندران شاهد هستیم که لازم است همچنان تداوم یابد.

این روزها که آخرین روزهای تابستان را پشت سر می‌گذاریم در انتظار بارش‌های پاییزی هستیم تا با فرارسیدنش طبیعت بار دیگر با بارش‌ها باطراوت و سرسبز بماند.

در این زمینه بحث پیش‌بینی فصلی ازسوی هواشناسی مازندران صادر می‌شود که اهمیت آن برای استان مازندران که استانی کشاورزی محسوب می‌شود بیش از گذشته است.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران درباره  پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران اظهار کرد: بررسی وضعیت گذشته بارش و دمای  استان مازندران، میانگین میزان بارش مردادماه سال جاری در سطح استان مازندران (براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران) حدود ۵۰  میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری که حدود  ۲۲ میلی‌‌متر بوده ، ۱۳۱ درصد افزایش و نسبت به مرداد ماه سال گذشته که حدود ۲۴ میلی‌متر بوده، ۱۱۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: همچنین بارش ۱۱ ماهه سال زراعی جاری منتهی به ۳۱ مرداد ۹۹ (براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور) حدود ۷۵۸ میلی‌متر بوده که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۵۹۶ میلی‌متر بوده حدود ۲۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶.۴ درصد کاهش داشت.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: میانگین دمای هوای مردادماه سال ۹۹ استان مازندران (براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران)، ۲۳.۸ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به میانگین مشابه بلندمدت ، ۱.۳ درجه سانتی‌گراد کاهش  و نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۰.۹ درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: براساس خروجی‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‌های شهریور تا آبان ۱۳۹۹، میانگین بارش در ماه شهریور متمایل به کمتر از نرمال و در ماه‌‌ مهر در محدوده نرمال و در آبان ۹۹ متمایل به کمتر از نرمال  پیش‌‏بینی می‏‌شود.

وی ادامه داد: میانگین دمای هوا در ماه شهریور و همچنین ماه‌های مهر و آبان در محدوده نرمال تا متمایل به بیش از نرمال پیش‌‏بینی می‏‌شود که در مقایسه با میانگین دمای هوای دهه اخیر ، دمای به نسبت متعادلی است.

معاون هواشناسی مازندران تصریح کرد: باتوجه به کاهش بارش، افزایش دما و انتظار وقوع خشکسالی هواشناسی تا پایان سال جاری، تشدید تبخیر تعرق و افزایش استفاده از آب برای مصارف کشاورزی و بهداشتی در شرایط همه گیری ویروس کوید ۱۹ ، موجب کاهش منابع آب کشور در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ می‌شود که برنامه‌ریزی چندماهه برای مدیریت منابع آب و انرژی را طلب می‌کند.

اسدی خاطرنشان کرد: موضوع مورد توجه توانایی مدل‌ها در پیش‌بینی بارش و دما در استان‌های ساحلی خزر پایین است و شرایط مورد انتظار در این استان‌ها متفاوت از نقشه‌ها است.

وی افزود: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 3 =