۱۷ هزار هکتار از اراضی استان گیلان مستعد زراعت چوب است

0 37

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت تدوین برنامه جامع زراعت چوب در گیلان برای سال آینده گفت: ۱۷ هزار هکتار از اراضی گیلان مستعد اجرای طرح‌های زراعت چوب هستند.

عصر کاسپین/ ارسلان زارع امروز در جلسه ستاد زراعت چوب استان گیلان کاشت درخت در ‌هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی گیلان در سه سال گذشته، اجرای طرح در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ۱۷ هزار هکتار از اراضی گیلان مستعد اجرای طرح‌های زراعت چوب هستند.

استاندار گیلان از تعهد زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی استان که در برنامه ششم توسعه هم پیش‌بینی شده است نیز خبر داد و عنوان کرد: چوب استحصالی از اجرای طرح‌های مختلف زراعت چوب باید در استان گیلان و در صنایعی که استقرار پیدا کرده‌اند مصرف شود و از خروج آن بدون مجوز ممانعت به عمل آید.

نماینده عالی دولت در گیلان تأکید دولت در مورد توجه به موضوع زراعت چوب و لزوم هدایت تسهیلات فراگیر و یا توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری به این مسیر را نشانگر اهمیت این بخش خواند و تصریح کرد: برای توجیح اقتصادی فعالیت زراعت چوب باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و روش‌های نوین در این راستا استفاده کنیم.
وی اهمیت بسیار زیاد بحث تشدید نظارت‌ها بر نحوه اجرای طرح زراعت چوب در استانی نظیر گیلان را از جمله موضوعاتی که اهتمام خاصی را می‌طلبد اعلام کرد و بیان داشت: قطع درختان دست کاشت و جایگزینی مجدد آن اقدامی در جهت تأمین مواد اولیه مورد نیاز است از طرفی باید از تغییر کاربری اراضی تحت عنوان زراعت چوب هم جلوگیری شود.

استاندار گیلان وجود اراضی مستعد جهت انجام فعالیت‌های کشاورزی نظیر زراعت چوب در عرصه‌های منابع طبیعی استان را فرصتی که باید بهینه مورد استفاده قرار گیرد دانست و بیان داشت: با توجه به احداث کارخانجات تولید مواد سلولزی و پالت در گیلان با اشتغال بیش از ۲۲ هزار نفر اجرای طرح‌های زراعت چوب اهمیت بالایی دارد.

زارع تأمین مواد اولیه خطوط تولیدی واحدهای سلولوزی، حفظ اشتغال پایدار و تحقق شعار جهش تولید در استان گیلان در سایه توسعه طرح‌های زراعت چوب را متذکر شد و خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و ستاد زراعت چوب استان گیلان باید برنامه جامع زراعت چوب برای سال آینده را از هم اکنون تدوین کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان حساسیت مردم گیلان و سازمان‌های مردم نهاد در مورد مسائل زیست‌محیطی، پرداختن به طبیعت و حفظ منابع جنگلی را نشانه فرهنگ بالای این خطه دانست و اظهار داشت: صیانت از جنگل مهم است و در کنار آن آگاهی بخشی در جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرای طرح زراعت چوب هم اهمیت بالایی دارد.

وی تشکیل کمیته‌ای در گیلان با حضور دستگاه‌های متولی و نماینده سازمان‌های مردم نهاد جهت انجام یک فرآیند اطلاع‌رسانی گسترده با هدف افزایش سطح آگاهی مردم درباره موضوعات زیست‌محیطی را ضروری خواند و گفت: جلوگیری از تخریب جنگل و توسعه آن امری است که باید به دقت برای آن برنامه‌ریزی شود.

استاندار گیلان منابع زیست‌محیطی را به عنوان سرمایه‌‌ای ارزشمند که متعلق به تمام مردم و نسل‌های آینده است اعلام کرد و با بیان اینکه باید در حفظ این داشته‌ها کوشا بود تصریح کرد: در این راستا اجرای طرح‌های زراعت چوب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد که با توجه به ظرفیت‌های گیلان امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 16 =