رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان؛ توجه به حمل و نقل دریایی عامل تقویت اقتصاد ملی است

0 24

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان گفت: عدم توجه به حمل و نقل کالا از طریق دریا موجب تضعیف اقتصاد می‌شود.

عصر کاسپین/ حمیدرضا آبایی امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در انزلی با اشاره به تأثیرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهان اظهار داشت: با وجود تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا اما فعالان عرصه دریا توانستند خدمات شایسته‌ای در حوزه تأمین کالاهای اساسی و جبهه اقتصادی ارائه دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان انجام بیش از ۸۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: عدم توجه کشورها به حمل و نقل کالا از طریق دریا موجب تضعیف اقتصاد آنها می‌شود زیرا حمل و نقل دریایی ایمنی‌ترین و به‌صرفه‌ترین شیوه حمل کالا است.

آبایی با بیان اینکه شعار «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار» به‌عنوان شعار روز جهانی دریانوردی انتخاب شده است ابراز داشت: با توجه به میزان بارندگی‌ها در بندرانزلی قصد داریم با همکاری بخش خصوصی ترمینال، اسکله‌های سرپوشیده متناسب با تمام فصول احداث کرده و از مزایای آنها بهره‌مند شویم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان کشتیرانی پایدار را محل تلاقی صنعت کشتیرانی، اقتصاد و محیط زیست دریایی دانست و با اشاره به دو دیدگاه در حوزه کشتیرانی خاطرنشان کرد: پایداری تکنولوژی و اکولوژیکی را مدنظر داریم که هر دو نیازمند نیروی انسانی کاردان، حرفه‌ای و دلسوز است.

آبایی با اشاره به سوابق درخشان بندر انزلی بیان کرد: دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان و منبع بالقوه‌ای برای اکوتوریسم، ماهیگیری، کشاورزی، کشتیرانی و تجارت است و بندرانزلی نیز با بیش از ۱۰۰ سال سابقه، پرسابقه‌ترین بندر کشور محسوب می‌شود و قابل توجه بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی است.

وی با بیان اینکه بندرانزلی از دیرباز به‌عنوان دروازه اروپا برای تبادل کالا معرفی می‌شود تصریح کرد: لایروبی بندرانزلی و آستارا، لایروبی بخشی از تالاب انزلی، بومی‌سازی بخش درایور آنتن برج کنترل ترافیک دریایی و راه‌اندازی سیستم هندهلد از جمله طرح‌هایی است که اجرا شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان افتتاح ۵ طرح با صرف اعتبار بیش از ۶۶۰ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا جزو دیگر اقدامات انجام شده توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان عنوان کرد و گفت: زیباسازی و نورپردازی جرثقیل‌های بندرانزلی و تکمیل پیاده‌راه و مبلمان موج‌شکن غربی انزلی نیز جزو اقدامانی است که انجام شد.

آبایی خاطرنشان کرد: اهدای ملزومات پزشکی و بهداشتی به بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی و همچنین کسب مقام دستگاه اجرایی برتر استان در جشنواره شهید رجایی بخشی دیگری از اقدامات انجام شده توسط اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است.

وی از رشد ۵۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: در بخش عملیات کانتینری نیز حدود ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشتیم که نشان می‌دهد عملیات‌های دریایی و بندری در بنادر استان روند کاهشی ندارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به توسعه همکاری‌های بندری و دریایی بین ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر به‌ویژه کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه افزود: توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دوجانبه و استفاده بهینه‌ از حمل و نقل چند وجهی در دستور کار قرار گرفت.

آبایی از انجام پایلوت شماره‌کوبی بدنه موتورهای دو زمانه در بندرانزلی خبر داد و گفت: این اقدام به منظور ساماندهی تردد شناورهای دریایی و ساماندهی وضعیت موجود آمار ثبت موتورهای دو زمانه پس از اخذ مصوبه هیئت دولت انجام شد.

وی با اشاره به بهره‌برداری چندین پروژه‌ بزرگ توسط مجموعه بنادر و دریانوردی استان گیلان در ماه‌های آتی ابراز داشت: افتتاح چند پروژه بزرگ در مجتمع بندری انزلی و ساخت و تجهیز زیرساخت‌های بندرانزلی با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

آبایی‌ با اشاره به دیگر برنامه‌ها و پروژه‌های قابل اجرا عنوان کرد: افتتاح سیلوی غلات ۴۵ هزار تنی، انبار کالای عمومی به مقدار ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع، یک پست اسکله جنرال کارگو به طول ۲۰۰ متر و ۲ پست اسکله دلفین نفتی جهت پهلودهی کشتی‌های تا طول ۱۸۰ متر از بزرگترین پروژه‌های قابل افتتاح در مجتمع بندری انزلی هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان بر لزوم توسعه همکاری‌های بندری ایران و کشورهای حاشیه خزر تاکید کرد و ابراز داشت: در این میان ناوگان ملی دارای پرچم، میزان فعالیت دریانوردان ایرانی، کاهش به‌کارگیری نیروهای غیرایرانی، ارائه تخفیف به کشتی‌های کانتینری و گردشگری دریایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

آبایی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پایش دقیق پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب دریا، کانال و تالاب و وضعیت جریان سنجیموج و نحوه رسوب‌گذاری، نشست رسوب و کاهش حجم آنها گفت: در این زمینه هم قراردادهای مطالعاتی منعقد شد و از نظرات مشاوره‌های علمی بهره‌مند شدیم اما نیازمند همکاری محیط زیست و شیلات استان هستیم‌

وی به لزوم به‌کارگیری امکانات جهت تعلیم و پرورش نیروهای متخصص در زمینه دریانوردی و استفاده از ذخایر و منابع ماهیانه دریایی تاکید کرد و بیان داشت: با وجود امنیت تردد دریایی که حاصل تلاش و اقتدار نیروهای راهبردی ارتش و سپاه پاسداران است می‌توانیم برای تعلیم و پرورش نیروهای متخصص دریانورد گام برداریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =