سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: برخی اوقات دولتی‌ها به بیراهه می‌روند / وضع مالیات بر خانه‌های خالی مشکلات ‌مسکن را حل نمی‌کند

0 35

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه اخذ مالیات از صادرکنندگان کالاهای صادراتی جرم است گفت: اکنون ۷۰ درصد از ظرفیت معادن کشور تعطیل بوده و بلااستفاده مانده است.

عصر کاسپین/ سیدکاظم دلخوش شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران سهم فروش نفت، مالیات‌ها و پتروشیمی را در بودجه نفت مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بخشی از داشته‌های کشور جهت کسب درآمد نظیر ۷۰ درصد از ظرفیت معادن بلااستفاده مانده است اظهار داشت: اخذ مالیات از صادرکنندگان کالاهای صادراتی جرم است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه بودجه کشور سنتی است و عملیاتی نیست از تکیه بودجه به نفت، مالیات، اموال دولتی و عوارض سخن گفت و عنوان کرد: به علت تحریم‌ها فروش نفت کشورمان کاهش یافته و همین عامل مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است.

دلخوش ضمن یاد نام و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تأکید بر اینکه این شهید در زمان حیات خود بستر فروش بخشی از نفت کشورمان را در منطقه فراهم می‌کرد ابراز داشت: تشدید تحریم‌ها مشکلات مردم و قوای سه‌گانه را افزایش داده است و تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه خود که از خارج تأمین می‌شود با مانع موجه‌اند.
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس با تأکید بر اینکه منبع درآمدی حاصل از فروش نفت و ارز لازم امروزه در اختیار دولت قرار ندارد گفت: برخی اوقات دولتی‌ها به بیراهه می‌روند تا مثلاً مشکلات پرداخت حقوق کارکنان یا بودجه را تأمین کنند و به همین علت وارد بازارهای بورس می‌‌شوند، پیش‌فروش نفت را مطرح می‌کنند یا قیمت بنزین را افزایش می‌دهند.

وی تمام موارد یاد شده را ناشی از دستپاچگی دولت برای حل مشکلات مردم خواند و با بیان اینکه شرایط فعلی فشار زیادی را به قوای مختلف آورده است خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در کمک به قوا و به ویژه مجلس سه رئیس قوه را انتخاب کرده و دولت و رئیس‌جمهور را به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی پیش‌بینی کردند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه کار این تیم متشکل از رؤسای سه قوا قانونگذاری نیست و تنها باید شرایط را پیش‌بینی و فراهم کنند افزود: معتقدم مقداری در مدیریت بودجه کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۲۰ ساله اخیر توجه نشد زیرا ایشان سیاست‌های ابلاغی را برای ۲۰ سال آینده اعلام فرمودند.

دلخوش با تأکید بر اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری سالانه باید ۵ درصد از سهم نفت در اقتصاد کاهش پیدا می‌کرد اظهار داشت: در ۲۰ سال اخیر به این موضوع و کاهش سهم نفت از اقتصاد توجه کافی نشد و چون اتکای همه دولت‌هایی که وارد عرصه می‌شوند به نفت بوده به شکل طبیعی مشکلاتی هم به وجود آمد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس تحریم‌ها را یکی از علل مشکلات اقتصادی کشورمان اعلام کرد و با اشاره به اینکه بخش ‌زیادی از معضلات پیش آمده هم به علت ضعف مدیریت‌ها ایجاد شده است افزود: دولت و مجلس این‌ها انتخاب شده مردم هستند و اینکه یک نماینده‌ای بیاید پشت میز بنشیند و تجربه و تخصص لازم را پیدا کند زمان می‌برد.

وی وجود ضعف و نقص در مدیریت‌ها، در دولت، قوه قضائیه، مجلس و دستگاه‌های اجرایی کشور را متذکر شد و با بیان اینکه رقمی که در بودجه به عنوان ارز استفاده می‌شود ۸۵ درصد تا ۹۰ درصد آن در دست دولت است گفت: در این شرایط ما نمی‌توانیم بگوییم که ۹۰ درصد ارز کشور در اختیار سرمایه‌گذار و تولیدکننده کشور است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس سهم نفت در تأمین ارز مورد نیاز کشورمان را ۵۵ درصد اعلام کرد و با تأکید بر اینکه سهم پتروشیمی‌ها هم در ارزآوری حدود ۳۵ درصد است عنوان کرد: اینکه امروز چقدر از محل نفت و پتروشیمی در حال تأمین ارز هستیم یک مشکل است و مشکل دیگرمان هم در ضعف مدیریت‌ها است.

دلخوش تأکیدات مقام معظم رهبری در افق ۱۴۰۴ را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه فرمایشات ایشان در تمام این سال‌ها دست‌بندی نشد خاطرنشان کرد: تکیه بودجه و اقتصاد کشور به نفت تا به امروز وجود داشته است و همین باعث شده مسئولان کشور نتوانند از سایر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها که معادن بخشی از آن است استفاده کنند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس از وجود معادن بسیار غنی در کشور و اینکه نتوانستیم از آن‌ها بهره‌برداری لازم را داشته باشیم سخن گفت و تصریح کرد: بدون شک نوع انتصاب‌ها و انتخاب افراد برای پذیرش مسئولیت در رده‌های مختلف تأثیرگذار است زیرا اگر افراد ناکارآمد با عدم تخصص و اهتمام وارد کار شوند هیچ امر زیربنایی انجام نمی‌شود.

وی اشتغال را از دیگر مشکلات روز کشور دانست و با بیان اینکه عجله در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت ضعیف موجب شده تا ما نتوانیم به منابعی غیر از منابع درآمد نفتی فکر کنیم ابراز داشت: به اعتقاد بنده تصویب قوانینی نظیر وضع مالیات بر خانه‌های خالی مشکلات ما در بخش مسکن را حل نمی‌کند و افراد فاقد مسکن هم با آن خانه‌دار نمی‌شوند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه مجلس وقتی قانونی را مثلاً در بحث صادرات وضع می‌کند دولت موظف به اجرای آن است تصریح کرد: مجلس با وضع قانون به کسی که کالای صادراتی صادر می‌کند معافیت مالیاتی داده است و هم مشوق‌هایی را در قوانین ۵ ساله و قوانین دائمی کشور برای آنان درنظر گرفته‌ است.

دلخوش اخذ مالیات از کسی که کالای صادراتی صادر می‌کند را جرم آشکار دانست و با اشاره به اینکه در قانون اصل ۴۴ به صادرکنندگان اختیاراتی داده شده است عنوان کرد: کسی نمی‌تواند بگوید که اختیارات بخش خصوصی را مجلس افزایش نداده است و در مقابل کسی هم نمی‌تواند اعلام کند در قانون اصل ۴۴ نقص‌هایی وجود دارد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس اخذ مالیات از صادرکنندگان را ناشی از وجود ضعف در اجرا، اتاق بازرگانی، بخش‌خصوصی و تعاونی‌ها تلقی کرد و بیان داشت: صادرکنندگان در مورد اجرای قوانین گله‌مندی‌هایی دارند و این را در جلسات و نشست‌هایی که با هم داریم مطرح می‌کنند اما این را هم باید بگویم که ما در هیچ جای قانون نقصی نداریم.

وی وجود نقص در اجرای قوانین را ناشی از سلایق مختلف اعلام کرد و با اشاره به اینکه در ماده ۴ قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۲ معافیت مالیاتی به کالاهای ضروری مردم اختصاص داده شده است تصریح کرد: تفسیر ما این بود که از فرآوری محصول می‌توانند مالیات بگیرند یعنی می‌توانند ۹ درصد ارزش افزوده را از کالاهای فرآوری شده اخذ کنند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس از کاهش تولید در بسیاری از کارخانجات صنعتی، واحدهای تولیدی و حتی کارخانجات استان گیلان به علت شرایط روز خبر داد و اظهار داشت: رقم دوم بودجه کشور مالیات است اما باید از منابعی به غیر از نفت و مالیات نظیر معادل و انفال استفاده کنیم زیرا هم‌اینک تنها از ۳۰ درصد ظرفیت معادن استفاده می‌شود.

وی گرایش پول به سمت بازار سکه، طلا و دلار را نیز متذکر شد و با بیان اینکه برای جلوگیری از رفتن پول به سمت بازارهای کاذب باید طرح‌هایی مصوب شود گفت: به عقیده بنده به کسانی که فاقد زمین هستند باید زمین مجانی داده شود با مهلت یکساله و با این کار علاوه بر خانه‌دار کردن مردم از سوق پیدا کردن پول به سمت بازار کاذب جلوگیری می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =