سیر صعودی کرونا در استان گیلان؛ واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر رایگان است

0 44

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به سیر صعودی کرونا در گیلان گفت: واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها به‌صورت آزاد موجود بوده و برای گروه‌های پرخطر رایگان است.

عصر کاسپین/ ارسلان سالاری امروز در دومین نشست کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک گیلان اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا در استان، تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان و تکمیل ۲ بیمارستان تالش و لنگرود و پیگیری کلینیک‌های ویژه استان با درنظر گرفتن نیاز استان همواره حائز اهمیت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهداف تشکیل کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک گفت: ایجاد ارتباط بین ستاد پدافند غیرعامل استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی کشوری و لشکری، ایجاد سازوکار لازم برای حفظ سلامت مردم، کاهش آسیب‌پذیری خدمات و تأمین نیازهای اساسی بهداشت از اهداف تشکیل این کارگروه به‌شمار می‌رود.

سالاری ایجاد ایمنی در زیرساخت‌ها جهت مقابله با انواع تهدیدات، تسهیل مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی را از دیگر اهداف تشکیل کارگروه مذکور برشمرد و بیان کرد: زمانی تعداد بیماران بستری به هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسید که پس از انجام اقدامات بهداشتی و همکاری مردم شاهد سیر نزولی بیماری در این استان بودیم.
وی سیر صعودی شیوع بیماری کرونا در کشور و در استان گیلان پس از عید سعید فطر را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان به ۳۰ نفر رسیده بود اما بعد از مدتی مجدداً این تعداد به ۳۴۰ نفر رسید و سیر صعودی به‌خود گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تکمیل طرح‌های توسعه اورژانس بیمارستان‌های فومن، بندرانزلی و رازی و راه‌اندازی اورژانس بیمارستان حشمت خبر داد و گفت: سایر پروژه‌ها هم به پیشرفت فیزیکی قابل‌توجهی رسیدند و برای تکمیل به منابع مالی بیشتری نیاز دارند.

سالاری با اشاره به راه‌اندازی بخش‌های سی تی اسکن در چند بیمارستان دولتی گیلان در طول یک سال اخیر گفت: این بخش در بیمارستان‌های دولتی شهرستان رودبار، لاهیجان، آستارا و رودسر راه‌اندازی شده و سی تی اسکن بیمارستان رازی نیز به‌زودی جانمایی و راه‌اندازی می‌شود.

وی افزایش ۳۰ درصدی تخت‌های ICU در گیلان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این میزان تخت‌ تا پایان دولت فعلی به رشد ۵۰ درصدی خواهد رسید همچنین‌ ۱۲ اتاقک اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های دولتی گیلان به‌منظور تأمین اکسیژن موردنیاز بیماران، ایمنی و سطح دسترسی به این نیاز راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بازگشایی مدارس و سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: کمتر از ۲۰ درصد دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از کلاس‌های حضوری استقبال کردند و ۶۰ درصد دانش‌آموزانی که در کلاس‌ها حضور دارند نیز از ماسک استفاده می‌کنند.

وی فعال‌سازی مجدد مراکز شبانه‌روزی و ۱۶ ساعته گیلان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با توجه به وضعیت کرونا در استان و میزان بالای بیماران بستری، ۴۰ مرکز شبانه‌روزی و ۱۶ ساعته در سطح استان گیلان مجدداً فعال شدند و امیدواریم شاهد سیر نزولی بیماری در استان باشیم.

سالاری با بیان‌ اینکه میزان عرضه ماسک موردنیاز در استان گیلان افزایش یافته است و مشکلی از این بابت وجود ندارد گفت: قادر به تامین ماسک موردنیاز استان گیلان و حتی استان‌های همجوار هستیم و با پیگیری‌های انجام شده تعداد ماسک عرضه شده در استان از ۳۰۰ هزار عدد به بالای یک میلیون رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسمات ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و توجه به نظرات کارشناسان بهداشت تاکید داشتند که مردم نیز به‌خوبی این مسئله را در مراسمات رعایت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر رایگان عرضه می‌شود تصریح کرد: افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، سالمندان و کسانی‌که بیشتر در معرض خطر هستند این واکسن را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند.

سالاری با اشاره به افزایش میزان عرضه واکسن آنفلوآنزا در سطح جهان، کشور و استان گیلان خاطرنشان کرد: این واکسن در داروخانه‌ها به‌صورت آزاد در اختیار مردم قرار می‌گیرد البته عموم مردم عمدتاً نیازی به تزریق واکسن ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − نه =