ضرورت جلوگیری از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در طبیعت؛ گیلان جزو ۵ استان حادثه‌خیز کشور است

0 31

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان این استان را جزو ۵ استان حادثه‌خیز کشور خواند و گفت: با جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در طبیعت می‌توان از بروز سیلاب‌ها جلوگیری کرد.

عصر کاسپین/ سیاوش غلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در دل طبیعت می‌توان از بروز سیلاب‌ها جلوگیری به عمل آورد اظهار داشت: عواملی نظیر دست بردن در منابع‌طبیعی و ساخت و سازهای بی‌رویه در دل طبیعت از عوامل بروز سیلاب‌های تالش محسوب می‌شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز سیلاب‌های ویرانگر استان دخیل هستند عنوان کرد: اگر از منظر آسیب‌شناسی و حوزه امداد و نجات هم به این موضوع مهم نگاه کنیم یکی از اتفاقاتی که باید به آن توجه شود تغییرات اقلیمی است که در سطح جوامع به ویژه در کشورمان رخ داده است.

غلامی گیلان را جزو ۵ استان حادثه‌خیز کشور اعلام کرد و با تأکید بر اینکه فواصل بین اتفاقات و بلایای طبیعی در استان گیلان کوتاه است تصریح کرد: تصادف، رانش‌زمین، سیل و آتش‌سوزی‌ها تنها نمونه‌ای از حوادثی است که به شکل سریع در گیلان اتفاق می‌افتند بنابراین همه باید برای مواجهه با این مخاطرات آماده باشند.
وی پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر اینکه در غرب استان شاهد بارندگی خواهیم بود را چندین روز قبل از جاری شدن سیلاب تالش مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بر اساس این گزارشات شدت بارندگی در غرب و مرکز استان بیشتر اعلام شده بود و گفته شد که امکان جاری شدن سیلاب و درگیر کردن معابر منطقه بسیار وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان بارش حدود ۲۰۰ میلیمتری در کمتر از ۴ ساعت در شهرستان تالش را هم مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: عواملی نظیر دست بردن در منابع‌طبیعی و ساخت و سازهای بی‌رویه در سیلاب‌های تالش دخیل هستند و این حجم عظیم بارندگی آن هم در مدت کوتاه شرایط را برای ایجاد بحران آماده کرد.

غلامی آسیب سیلاب به راه‌های دسترسی و زیرساخت‌های مناطقی که سیلاب در آن‌جا اتفاق می‌افتد را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم و بسیار اهمیت دارد این است که به هشدارهای هواشناسی که در سه سطح زرد، نارنجی و قرمز تعریف شده هم توجه کنیم تا از تشدید بحران جلوگیری شود.

وی عدم آگاهی مردم از هشدارهای سطح‌بندی شده هواشناسی و اینکه مردم هنوز نمی‌دانند در چنین شرایطی دقیقاً باید چه اقدامی انجام دهند را نیز متذکر شد و افزود: در سیلاب تالش وقتی از هشدار سطح زرد به هشدار سطح نارنجی رسیدیم با هماهنگی‌های انجام شده فرماندار از مردم منطقه درخواست شد که مناطق پرخطر را ترک کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان توجه جدی مردم به هشدارها را امری که بسیار اهمیت دارد تلقی کرد و با بیان اینکه ماندن آنان در خانه‌ها در شرایط بحران جان آنان را به خطر می‌اندازد ابراز داشت: مردم در شرایط بحران و برای حفظ جان خود باید به مناطق بالا دست بروند که این اتفاق در تالش رخ داد و اگر نبود تلفات انسانی ما در منطقه افزایش پیدا می‌کرد.

غلامی جاری شدن سیلاب در فروردین سال ۹۸ و به شکل همزمان در ۲۵ استان کشور را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه این موضوع همان تغییرات اقلیمی است که در کشورمان رخ داده است گفت: حتی سطح آمادگی دستگاه‌های خدماتی، اجرایی و امداد و نجات برای مواجهه با هشدارهای سطح‌بندی شده در استان‌های مختلف با هم فرق می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =