فاصله بین ازدواج و فرزندآوری در گیلان از سایر استان‌ها بالاتر است

0 28

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: نرخ فرزندآوری در کشور ۱.۴ بوده اما در گیلان ۰.۴ است همچنین فاصله بین ازدواج و به‌دنیا آوردن نخستین فرزند در گیلان در مقایسه با سایر استان‌ها بالاتر است.

عصر کاسپین/ حسین نحوی‌نژاد ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در مصلی رشت با اشاره به نیازهای ناشنوایان اظهار داشت: ناشنوایان به‌دلیل مشکل داشتن در قدرت تکلم و شنوایی قادر به ایجاد ارتباط با سایر انسان‌ها نیستند و در عین توانمندی از جامعه طرد می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان داشتن ازدواج و دستیابی به مسکن مناسب برای ناشنوایان را امری دشوار دانست و بیان کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ فرد دچار اختلال شنوایی تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند که باید تفکر زندگی سالم و مولد برای آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ مرکز کاشت حلزون در گیلان راه‌اندازی شده و در کنار دانشگاه‌های معتبر کشور قادر به انجا این عمل هستیم تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد نوزادان در استان گیلان حین و بعد از تولد آزمایش شنوایی می‌شوند تا مشکلات آنها تشخیص داده شود.
نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها سمعک، وسیله مورد نیاز برای ناشنوایان است که متکی به خارج بوده و از بیرون تامین می‌شود خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در آستانه موفقیت ساخت سمعک‌های تولید داخل هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت: در دین ما به کرامت سالمندان توصیه شده و مراجع تقلید ما در سنین بالا به مقام علمی دست پیدا می‌کنند و اگر در غرب سالمندی به‌معنای رها شدن و انزوا است در کشور ما بسیاری از اندیشمندان در سنین بالا شرایط بی‌نظیر و کم‌نظیر شدن را پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی افراد مسن زیادی کنار سایران از کشور دفاع کردند و امروز نیز سالمندان پرتوان زیادی داریم افزود: در حوزه دولت و نظام متعهد هستیم در زمینه بازنشستگی و افزایش حقوق و بیمه‌های درمانی مناسب و اوقات فراغت و ارتقاء شرایط زندگی سالمندان تلاش کنیم.

نحوی‌نژاد با تاکید بر اینکه ابعاد فرهنگی رسیدگی به سالمندان از ابعاد مالی آن پیچیده‌تر است اظهار داشت: اینکه بدانیم سالمند در وهله نخست به خانواده و اجتماع پیرامون نیاز دارد و اگر خانواده او را طرد کند قادر به برگرداندن کرامت از دست رفته سالمند نیستیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه آمار باروری در گیلان پایین بوده و این زنگ خطر است بیان کرد: نرخ فرزندآوری در کشور ۱.۴ بوده اما در گیلان ۰.۴ است همچنین فاصله بین ازدواج و به‌دنیا آوردن نخستین فرزند در گیلان در مقایسه با سایر استان‌ها بالاتر است و همه دستگاه‌ها و مردم باید برای حل این مشکل تلاش کنند.

وی با بیان اینکه آسایشگاه‌های استان گیلان از هزار سالمند نگهداری می‌کنند تصریح کرد: ۲۸۸ هزار سالمند در گیلان داریم که حداقل ۶۰ هزار نفر آنها به مراقبت شبانه‌روزی یا نیمه وقت احتیاج دارند و اگر خانواده‌ای به هر دلیلی از آنها نگهداری نکند دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

نحوی‌نژاد افزایش یارانه‌های مراکز غیردولتی و دمیدن روح شادی و انگیزه بین سالمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: حدود ۵ هزار نابینا و کم‌بینا در بهزیستی گیلان پرونده دارند و ۴۰ درصد دانشجویان تحت حمایت ما نیز نابینا و کم‌بینا هستند و باید شرایط برای افزایش بهره‌وری آنها را فراهم کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه دشمنان انقلاب روی حوزه کودکان و بیانیه ۲۰۳۰ و ترویج لاییک برنامه‌ریزی کرده‌اند عنوان کرد: بهترین روش برای تربیت کودکان روش اسلامی است اما بسیاری از مهدکودک‌های ما از آداب اسلامی تربیت کودک دور هستند و تلاش داریم با کمک حوزه علمیه این معضلات را کم کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 8 =