۲۰ طرح میراث فرهنگی گیلان در انتظار ثبت ملی؛ ثبت جهانی ماسوله در اولویت است

0 26

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به ۲۰ طرح میراث فرهنگی گیلان که در انتظار ثبت ملی است گفت: ثبت جهانی ماسوله در اولویت است.

عصر کاسپین/ مسعود حلاج‌پور با اشاره به مراتب ثبت ۱۲ طرح میراث فرهنگی ناملموس گیلان اظهار داشت: هم‌اکنون پرونده ۲۰ طرح میراث فرهنگی برای اجرای مراحل ثبت به تهران فرستاده شد که در شورای ملی ثبت آثار بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی استان را اتفاق بسیار خوب در گیلان دانست و بیان کرد: پیگیری لازم برای ثبت جهانی ماسوله و ثبت ملی کاروانسراهای تاریخی گیلان را در دستور کار داشته و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

حلاج‌پور با اشاره به روستاهای ثبت ملی شده در حوزه صنایع‌دستی افزود: روستای فشتکه خمام، روستای قاسم‌آباد چابکسر ثبت ملی شدند و در کنار آن روستای عنبران آستارا به‌عنوان روستای ملی گلیم‌بافی، روستای ارده رضوانشهر برای شالبافی، روستای شالما ماسال برای چوب‌تراشی و روستای جیرده برای سفالگری سنتی ثبت شدند.
وی با بیان اینکه روستای جیرده از ظرفیت صادرات هنر دستی «گمج» برخوردار است ابراز داشت: شهر رشت به‌عنوان شهر ملی هنر رشتی‌دوزی ثبت شده و بنده معتقدم هنر رشتی‌‌دوزی ما قابل رقابت با هنر سوزن‌دوزی بلوچ است و می‌تواند ارزش‌آفرینی و ارزش‌افزوده زیادی را برای رشت به‌همراه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه ثبت ملی روستاها و شهرها تأثیرات زیادی را در ارزآوری، برندسازی و افزایش انرژی مثبت در جامعه خواهد داشت و مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد عنوان کرد: ثبت جهانی روستای چادر شب‌بافی قاسم‌آباد چابکسر نیز یکی از اتفاقات خوب بود.

حلاج‌پور خاطرنشان کرد: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد سبب شد تا یکی از اهالی روستا با هزینه شخصی خود اقدام به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در این روستا کند و مردم روستا نیز اموال تاریخی و فرهنگی خود را به این موزه اهدا کردند و حتی راه‌اندازی یک رستوران با غذای محلی و چند طرح بوم‌گردی نیز در همین روستا در دستور کار است.

وی به بیش از ۸۵ هنر فاخر صنایع‌دستی گیلان اشاره کرد و در کنار آن از راه‌اندازی بازارچه سنتی در صومعه‌سرا، رودبار و رشت خبر داد و گفت: قرارشد عمارت کلاه‌فرنگی رشت نیز به موزه هنرهای سنتی و صنایع‌دستی با محوریت هنر رشتی‌دوزی تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه برای حفظ و ماندگاری فرهنگ گیلان در تلاش هستیم تا در هر شهرستان استان یک موزه مردم‌شناسی راه‌اندازی کنیم افزود: این موزه‌ها با همکاری فرمانداران و در صورت دستورات تأمین اعتبار در ساختمان‌های بلااستفاده شهرستان‌ها اجرایی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × سه =