دیابت و بارداری در دوران بحران کووید ۱۹

0 28

متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی الزّهرا(س) طی گفت و گویی در خصوص استراتژی های مراقبت شخصی در خانم های باردار با دیابت بارداری(GDM) در مواجهه با ویروس کرونا نکاتی را عنوان کرد.

عصرکاسپین / هم زمان با هفته ملّی پیشگیری از دیابت دکتر آتوسا اعتضادی- متخصص زنان و زایمان مرکز آموزشی درمانی الزّهرا(س) در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی وب دا گیلان اظهار داشت: بیشترین افراد مستعد ابتلا به این عفونت، کسانی هستند که بیماری زمینه ای مزمن دارند همچنین در خانم های باردار، ریسک افزایش می یابد و عفونت به علت تغییرات فیزیولوژیک در سیستم تنفسی، غدد، ایمنی و قلبی عروقی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: عوارضی مانند دیابت بارداری ریسک بالاتری برای ابتلا به کووید ۱۹ را ایجاد می کنند.

دکتر اعتضادی تصریح کرد: دیابت بارداری به صورت اختلال تحمل گلوکز که برای اولین بار طی بارداری خود را نشان می دهد و حدود ۱ تا ۲۸ درصد خانمهای باردار را درگیر می کند. شیوع دیابت بارداری در کشور های توسعه یافته یا در حال توسعه رو به افزایش است و باعث عوارض مادری و جنینی طی بارداری می شود.

این متخصص زنان و زایمان، کنترل روزانه قند خون، ویزیت های بالینی منظم و برنامه زندگی سالم را در کنترل این بیماری و عوارض حایز اهمیت خواند و یادآور شد: زمانی که فرد مبتلا به دیابت بارداری فاصله اجتماعی را رعایت می کند یا قرنطینه می شود، مواجهه با ویروس در این فرد به شدت کاهش می یابد. در چنین شرایطی، استراتژی های مراقبت شخصی (self care) یکی از اقدامات مهم و اساسی است.

دکتر اعتضادی با بیان اینکه مراقبت شخصی در دیابت بارداری طی پاندمی کووید ۱۹ با مراقبت شخصی در شرایط غیر پاندمی متفاوت است، تاکید کرد: به دلیل عوارض بارداری بیشتر در بیماران با دیابت بارداری مبتلا به کووید ۱۹ مانند زایمان زودرس، پره اکلامپسی ,احتمال سزارین و مرگ و میر پریناتال ارایه خدمات برای این افراد باید با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت شخصی و درمان از راه دور (telemedicine)باشد.

متخصص زنان مرکز آموزشی درمانی الزّهرا(س) رشت در پایان سخنان خود درباره اقدامات مراقبت شخصی توصیه های زیر را مورد توجه قرار داد؛

۱-ویزیت حضوری(چهره به چهره)در این افراد باید حداقل مورد نیاز باشد و تعداد ویزیت ها محدود و در هفته های ۱۱-۱۴، ۲۸، ۳۲و ۳۴-۳۶باشد.

۲-طی ملاقات های حضوری باید از تجمع افراد حامله مبتلا به دیابت بارداری در سالن انتظار خودداری شود و در زمان تعیین شده از قبل که توسط پیامک یا تماس کوتاه مدت به اطلاع خانم باردار می رسد برای ویزیت حضوری ضروری مراجعه نماید.

۳-مدت ویزیت باید کوتاه باشد و خانم مبتلا به دیابت بارداری به تنهایی و بدون حضور همراه در صورت امکان باید ویزیت شود.

۴-به دلیل طولانی بودن مدت انجام تست تحمل گلوکز دو ساعته در دیابت بارداری در زمان کووید ۱۹ از تست HbA1C وBS(تست قند خون غیر ناشتاتصادفی)استفاده می شودو غربالگری قند خون بعد زایمان می تواند به ۳تا ۶ ماه بعد زایمان موکول شود ولی نباید بیش از یک سال به تاخیر بیافتد.

۵-استفاده از روش های درمانی telemedicine مانند استفاده از ویدیو یا تلفن برای مشاوره های پزشکی و ویزیت های اولیه و پیگیری و چک وزن و فشار خون توسط خود فرد در منزل و اطلاع به پزشک یا مراقب بهداشتی با تلفن یا ویدیو از روش های مفید برای مراقبت این افراد می باشد. تزریق انسولین و رژیم غذایی بایستی از طریق تماس ویدیویی به فرد آموزش داده شود.

۶-تشویق به داشتن سبک زندگی سالم (فعالیت فیزیکی لازم و رژیم غذایی مناسب)، توجه به سلامت روان و داشتن حمایت خانوادگی برای بیمار در نظر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + پانزده =