نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها : دلال خارجی به صورت مستقیم بر سر باغ مرکبات مازندران حاضر می‌شود

0 23

نماینده مازندران در شورای عالی استان‌ها از وضعیت بازار مرکبات استان انتقاد کرد و گفت : با پدیده عجیبی مواجه هستیم که دلال خارجی بر سر باغ حاضر می شود و میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کند و بیشترین سود را می‌برد.

عصرکاسپین / به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر ساری ، سیدعلی آقامیری با طرح این پرسش که چرا باید دلال خارجی بتواند به صورت مستقیم با باغ‌دار معامله و به ریال معامله کند؟ ، افزود : این یک زیان بزرگ به کشور وارد می کند چرا که به دلیل اختلاف قیمت ریال با ارزهای خارجی ، مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود ، محصول خارج می شود.

وی گفت : وزارت صنعت ، معدن و تجارت و دستگاه های دخیل باید به این موضوع ورود کنند و اجازه ندهند دلال خارجی به صورت مستقیم و با ریال جنس خریداری کند.

آقامیری تاکید کرد : باید بازاری تشکیل شود تا کشاورزان محصولات خود را در آن بازار به فروش برسانند و دلال خارجی در آن بازار با ارز خارجی محصولات را بخرد.

عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه مرکبات مازندران در کشورهای آسیایی یک برند محسوب می شود ، گفت : متاسفانه دلالان چهره مرکبات ایران در جهان را تخریب کردند و با صادرات میوه‌های بی‌کیفیت و بسته‌بندی‌های ضعیف سبب شده‌اند اعتماد مشتری خارجی کم شود.

وی افزود : وجود واسطه‌ها و دلال‌ها سبب می‌شود که بخش زیاد سود به جیب کسی غیر از تولید کننده برود و کشاورز با اینکه زحمت زیادی می‌کشد کمترین بهره را ببرد.

آقامیری گفت : متاسفانه گرانی وسایل مورد نیاز و بالا رفتن هزینه‌های جانبی مانند هزینه کود و سم و جعبه بسته‌بندی سبب شده است که قیمت مرکبات هم بالا برود ، ولی باوجود بالا بودن قیمت میوه کشاورز سودی نمی‌کند چرا که هزینه بیشتری برای تولید کرده است.

وی با اظهار این که مازندران یکی از اصلی‌ترین تولید کنندگان انواع مرکبات از جلمه پرتقال، نارنگی و کیوی است ، افزود : این استان سالانه نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن پرتقال و نارنگی تولید می‌کند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شامل انواع پرتقال می‌شود.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان‌ها گفت : نزدیک به ۲۰۰ هزار تن از مجموع مرکبات تولیدی مازندران به خارج از کشور صادر می‌شود و باقی آن مصرف داخلی است.

وی افزود : : همچنین مازندران سالانه نزدیک به ۲۰۰ هزار تن کیوی تولید می‌کند که ۶۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − نه =