۱۲۰هزار تن صادرات ریلی کالا به جمهوری آذربایجان/ جابه‌جایی مسافر از طریق راه‌آهن گیلان ۳۵درصد کاهش یافت

0 26

مدیرکل راه آهن شمال۲ با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی جابه‌جایی مسافر از طریق راه‌آهن گیلان گفت: امسال ۱۲۰ هزار تُن کالا به‌صورت ریلی به جمهوری آذربایجان صادر شد.

عصر کاسپین/ غلامحسین ولدی شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت مقوله ایمنی به‌عنوان بارزترین و شاخص‌ترین امتیاز راه‌‌آهن در مقایسه با سایر وسایل حمل و نقل اظهار داشت: از مقوله ایمنی به‌عنوان برند راه‌آهن یاد می‌شود.

مدیرکل راه آهن شمال۲ برخی ویژگی‌های راه‌آهن را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ارزان بودن هزینه جابه‌جایی مسافر در مقایسه با جاده، امکان جابه‌جایی انبوه مسافر، کاهش آلودگی محیط‌زیست از جمله ویژگی‌های راه‌آهن است و از منظر اقتصادی نیز مصرف انرژی در راه‌آهن یک هفتم جاده است.

ولدی منشأ حوادث ریلی را در دو بخش درونی و خارجی مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی حوادث ریلی منشأ خارجی دارد مانند ورود وسیله نقلیه، عابر و احشام در مسیر راه‌‌آهن یا بلایای طبیعی از قبیل سیل، رانش و زلزله که از علل وقوع حادثه هستند اما خطاهای انسانی هم منجر به وقوع حادثه می‌شود که در این حوزه خطاها حداقل است.
وی با اشاره به برخی اقدامات پیشگیرانه انجام شده بیان کرد: موضوع برخورد با احشام و عابر پیاده یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های راه‌آهن است و در قانون نیز به صراحت آمده که ورود به حریم راه‌آهن، نگهداری و چرای دام در حریم راه‌آهن ممنوع است و چنانچه خسارتی در این مسیر به مجموعه راه‌آهن وارد شود آن شخص مسئول است.

مدیرکل راه آهن شمال۲ خاطرنشان کرد: شناسایی محل‌های برخورد و نصب تابلو از جمله اقداماتی است که انجام شد و حتی به راهبرهای قطار اعلام کردیم که حدفاصل رستم‌آباد تا شهر رشت را به‌دلیل احتمال وجود احشام با سرعت کمتری حرکت کند که بعضاً این کاهش سرعت باعث افزایش زمان سفر می‌شود.

ولدی مناسب‌سازی ساعت عبور قطار و گشت‌زنی دائم پلیس را‌ه‌آهن را جزو دیگر اقدامات پیشگیرانه برشمرد و گفت: از مردم و اهالی محترم که در کنار راه‌آهن و حدفاصل رودبار تا لاکان رشت ساکن هستند انتظار داریم که از رها کردن دام‌ها در مسیر راه‌آهن جلوگیری کنند.

وی با اشاره به نشست اخیر خود با شهردار رشت افزود: اعطای تسهیلاتی به مسافران که در ایستگاه راه‌آهن پیاده می‌شوند و زیباسازی بلوار منتهی به ایستگاه راه‌آهن از جمله مباحثی بود که در دیدار با شهردار رشت مطرح کردم البته کارگروه فرهنگ‌سازی ایمنی نیز در مجموعه راه‌آهن تشکیل شد و یک‌سری اقدامات پیشگیرانه که منجر به ارتقاء ایمنی راه‌آهن شد.

ولدی از جابه‌جایی حدود ۳۰۰ هزار مسافر در سال ۹۸ خبر داد و افزود: اواخر سال ۹۸ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، حرکت قطار گیلان کنسل شد اما از خرداد ماه امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد و تاکنون نزدیک به ۱۱۵ هزار مسافر جابه‌جا شدند که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد کاهش جابه‌جایی داشتیم.

مدیرکل راه آهن شمال۲ با اشاره به جابه‌جایی کالا در ۷ ماهه نخست امسال گفت: امسال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کالا از طریق راه‌آهن گیلان حمل شد که در این حوزه بخش اعظمی از مصالح موردنیاز پروژه راه‌آهن‌ رشت-انزلی، مصالح پروژه‌های راه‌سازی استان و بخشی از محصولات اولیه فولاد از طریق خطوط ریلی انتقال یافت.

ولدی افزود: نزدیک به ۱۲۰ هزار تُن صادرات کالا از مرز ریلی آستارا به کشور آذربایجان داشتیم و حدود ۱۰ هزار تُن ترانزیت و ۱۰۰ هزار تُن واردات داشتیم و مجموع صادرات، واردات و ترانزیت کالا در ۷ ماهه نخست امسال حدود ۲۲۷ هزار تُن بوده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد رشد حاصل شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =