اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر شبکه گیلان؛ دستگاه‌های اجرایی به توانایی‌های معلولان توجه کنند

0 31

مسئول ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان از اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر استانی شبکه باران خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی به توانایی‌های معلولان توجه کنند.

عصر کاسپین/ امین حسینی با اشاره به در پیش بودن ۱۳ آذرماه روز جهانی معلولان اظهار داشت: روز جهانی معلولان نخستین بار توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ میلادی اعلام شد و این روز فرصت بسیار مناسبی است تا عموم مردم با توانمندی‌ها و قابلیت‌های جامعه معلولان و مشکلات آن‌ها آشنا شوند‌.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان برخی مشکلات جامعه معلولان را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: معلولان با مشکلات اشتغال، نحوه برخورد افراد، مشکل مالی، تحصیلی، ورزشی، رفاهی و ازدواج مواجه هستند.

حسینی خاطرنشان کرد: در راستای شناساندن برخی قابلیت‌ها و توانمندی‌های معلولان باید اقداماتی از قبیل مناسب‌سازی فیزیکی معابر ساختمان‌ها و اماکن عمومی مانند سالن‌های اجتماعات، تئاتر، دانشگاه‌ها، مدارس و ادارات مختلف مورد توجه باشد.
وی با اشاره به سلسله اقداماتی که در دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان گیلان براساس قانون حمایت از حقوق معلولان در حال انجام است گفت: یکی از قوانین مهمی که در این زمینه وجود دارد در واقع وظایف شش‌گانه‌ شهرداری‌ها در قِبال معلولان و افراد کم‌توان است.

حسینی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در جامعه پیرامون رعایت ضوابط و آئین‌نامه‌های مربوط به مناسب‌سازی ویژه معلولان و ضرورت رعایت این اصل توسط شهرداری‌ها گفت: مناسب‌سازی معابر و ایجاد مسیر ویژه نابینایان در کلیه پیاده‌روها و همچنین نصب چراغ‌های راهنمایی رانندگی مجهز به علائم صوتی ویژه نابینایان از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها است.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان از اجرای طرح رابط ناشنوایان در خبر ساعت ۲۰ شبکه استانی باران با همکاری اداره‌کل بهزیستی استان و صدا و سیمای استان خبر داد و افزود: این برنامه همزمان با ۱۳ آذرماه روز جهانی معلولان در گیلان اجرایی خواهد شد.

حسینی نحوه مواجهه و رویارویی با معلولان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه معلولان نیازمند احترام و تکریم هستند گفت: در تکریم، شخص مورداحترام انسانی بزرگ شناخته می‌شود اما در ترحم، مخاطب انسانی ذلیل و کوچک است و مانند کسی است که نیاز به کمک دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌ احترام به معلولان در سطح جامعه باید بیشتر نمود پیدا کند خاطرنشان کرد: نگاه ترحم برای بسیاری از معلولان که دارای توانایی‌های زیاد در زمینه‌های مختلف هنری، ورزشی، فرهنگی و علمی هستند اصلاً قابل قبول نیست بنابراین معلولان نیازمند احترام و تکریم هستند.

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی بهزیستی گیلان با اشاره به برخی برنامه‌های بهزیستی استان برای روز جهانی معلولان ابراز داشت: برنامه‌های نظیر تقدیر از معلولان شاغل در ادارات توسط دستگاه‌های اجرایی و تقدیر از معلولانی که در کنکور سال ۱۳۹۹ قبول شدند پیش‌بینی شده است.

حسینی ارائه خدمات رایگان در کلینیک توان‌بخشی مراکز بهزیستی ویژه افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در طول هفته و برگزاری نمایشگاه مجازی نقاشی ویژه هنرمندان دارای معلولیت استان را جزو دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: تجلیل از خانواده‌هایی که از چند معلول مراقبت می‌کنند نیز جزو دیگر برنامه‌های بهزیستی استان در روز جهانی معلولان است.

وی با اشاره به ضرورت توجه دستگاه‌های اجرایی به قابلیت‌ها و توانایی‌های معلولان خاطرنشان کرد: بعضی از معلولان همواره هنرمند و ورزشکار هستند و یا از لحاظ علمی به جایگاه بالایی رسیدند و لازم است که برخی دستگاه‌های اجرایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل ورزش و جوانان و دیگر دستگاه‌ها بیشتر از معلولان حمایت کنند تا این افراد بتوانند قابلیت‌های خود را به جامعه نشان دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 17 =