۵۲ رودخانه استان گیلان لایروبی می‌شود

0 18

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: با همکاری ۳ دستگاه اجرایی استان ۵۲ رودخانه گیلان لایروبی می‌شود.

عصر کاسپین/ امیر مرادی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خسارات حوادث طبیعی در گیلان به تاسیسات زیربنایی و حوزه کشاورزی مربوط می‌شود اما خساراتی که دولت پرداخت می‌کند تنها مربوط به حوزه زیربنایی است در این راستا از امسال همه دستگاه‌ها ملزم به بیمه تاسیسات زیربنایی مجموعه‌های خود شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان افزود: در سال ۹۸ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی داشتیم که در سال ۹۹ به ۷۰۰ میلیارد تومان رسید در راستای پرداختی‌های این خسارات صندوق بیمه کشاورزی تعریف شده و دولت ۷۰ درصد خسارت را متحمل می‌شود و ۳۰ درصد پرداختی‌ها بر عهده خود کشاورزان است.

وی با بیان اینکه کشاورزان باید نسبت به بیمه مزارع خود اقدام کنند تا در صورت ایجاد خسارت مشمول بیمه بوده و درصدی از مبلغ خسارت را دریافت کنند افزود: اکنون ۲۳۵ هزار کشاورز برنج‌کار داریم که از این تعداد تنها ۳۵ هزار نفر بیمه کشاورزی دارند و تاکنون بیمه برای این تعداد ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.
مرادی گفت: نقاط ضعف استان در قالب برنامه‌ریزی‌های مدون با دستگاه‌های مربوطه مشخص شده به عنوان مثال در حوزه صید اکنون ۶ سامانه را فعال کردیم و در بخش مشکلات این ۶ رودخانه اطلاعات جامعی را از سوی نهاد مربوطه دریافت کرده و باید با برنامه‌ریزی و اطلاعات کافی و جامع به موقع نسبت به لایروبی آن‌ها اقدام کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان افزود: پس از سیل تالش از منازل مسکونی احداث شده در حریم رودخانه‌های شهرستان بازدیدهایی به‌عمل آمد؛ افراد ساکن در این مناطق عموماً افراد آسیب‌پذیر جامعه بوده که به‌دلیل شرایط مالی به ناچار در حریم رودخانه ساکن هستند.

مرادی تصریح کرد: در این راستا به افراد مذکور اعتباراتی تخصیص داده شده و زمینی را نیز برای سکونت و احداث مسکن برای این افراد در نظر گرفته‌ایم؛ ساکنان این مناطق می‌توانند به‌راحتی از محل اعتبارات بهره ببرند همچنین به این افراد وام کم‌بهره نیز اعطا می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: یکی از دلایل سیل شهرستان تالش عدم لایه‌روبی رودخانه‌ها بود که سال‌ها نادیده گرفته شده بودند و با توجه به اینکه شهرستان تالش دارای شیب است آب جمع شده در بالادست وارد بستر رودخانه‌ای شد که مملو از شن ماسه بوده و سال‌ها از زمان آخرین لایه‌روبی آن می‌گذشت.

وی افزود: ما باید قبل از وقوع حادثه با اقدامات پیشگیرانه خسارات را به حداقل برسانیم در این راستا فرمانداران شهرستان‌ها باید قانون مدیریت بحران را به‌طور دقیق اجرا کنند این قانون الزام کرده است که در زمان پیشگیری، مقابله و بعد از آسیب در همه مراحل باید اقدامات لازم را انجام شود.

مرادی عنوان داشت: ما باید هر لحظه برای حوادث و بلایای طبیعی آمادگی لازم را داشته باشیم و به موقع نسبت به لایه‌روبی رودخانه‌ها اقدام کنیم، به عنوان مثال اگر شرایط یک رودخانه در وضعیت بحرانی قرار دارد باید فرماندار منطقه طی اقدامات پیشگیرانه دستور لایه‌روبی آن رودخانه را صادر کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان افزود: در همین راستا هم اکنون با همکاری ۳ دستگاه، اداره حفاظت محیط زیست گیلان، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و آب منطقه‌ای نسبت به حل مشکلات مربوط به ۵۲ رودخانه استان و لایه‌روبی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و هماهنگی‌های لازم در این حوزه با دستگاه‌های مذکور انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 5 =