پنهان ماندن رأی نمایندگان مجلس به صلاح کشور نیست

0 48

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اذعان به اینکه باید به مطالبه مردم در هر جایگاهی توجه شود، گفت: طرح شفافیت آرا به یک مطالبه عمومی مبدل شده و پنهان ماندن رای نمایندگان در تصمیمات حیاتی برای کشور اصلا به نفع کشور نیست.

عصر کاسپین/ رسول فرخی میکال با بیان اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در دوره قبل مطرح‌شده بود، اظهار کرد: این طرح یک‌ طرح جامعه بوده و در دوره قبلی مجلس هم مطرح و باوجود نظر عمومی مجلس مثبت بود ولی ورودی خاصی نداشت.

وی شفافیت آرای نمایندگان مجلس را یک مطالبه به‌حق دانست و گفت: در این دوره مجلس، بسیاری از کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی خود از شفافیت آرا و پیگیری کردن آن به‌عنوان یک مطالبه به‌حق صحبت می‌کردند که باید موردتوجه و تأکید قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اذعان به اینکه باید به مطالبه مردم در هر جایگاهی توجه شود، تصریح کرد: طرح شفافیت آرا به یک مطالبه عمومی مبدل شده و پنهان ماندن رأی نمایندگان در تصمیمات حیاتی برای کشور اصلاً به نفع کشور نیست و مردم باید از رأی نمایندگان خود آگاه و بر عملکردشان نظارت کنند.

فرخی با اشاره به رابطه مستقیم شفافیت آرا با تعارض منافع بیان کرد: بنده با طرح شفافیت آرا نمایندگان موافق و به آن رأی مثبت دادم زیرا شفافیت دارای ابعاد مختلفی بوده و همانند عدالت یک مفهوم فراگیر دارد که باید در همه ابعاد زندگی به آن پرداخته شود.

وی شفافیت آرا را یک تکلیف برای تمامی کارگزاران برشمرد و گفت: مجلس به‌عنوان ناظر بر عملکرد هیئت دولت و دیگر نهادها ابتدا باید شفافیت را از خود آغاز و سپس از سایر شفافیت را مطالبه کند زیرا انجام این کار یک تکلیف برای کارگزاران و نمونه بارز حقوق شهروندی است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه نمایندگان اعتماد عمومی یک سرمایه اجتماعی عظیم است، افزود: امروزه به دلیل عملکرد عده‌ای و همچنین عدم شفافیت به اعتماد عمومی مردم خدشه واردشده است لذا باید نمایندگان مجلس با وکلای خود روراست بوده و از خود بهترین عملکرد را نشان دهند.

فرخی نظر برخی از مخالفان طرح شفافیت آرا در خصوص پایمال شدن حقوق حوزه انتخابی نمایندگان توسط وزیر یا معاونانش در صورت اعلام آرا را غیرقابل‌قبول دانست و تصریح کرد: نماینده مجلس به استناد اصل ۸۸ به‌تنهایی و به استناد اصل ۸۹ به همراه ۱۰ نفر از همکاران خود قادر است وزیر و حتی هیئت‌وزیران را مورد استیضاح قرار و طبق اصل ۹۰، مرجع رسیدگی به شکایات از عملکرد قوه مجریه است لذا شفافیت آرا نمی‌تواند خدشه‌ای به عملکرد نمایندگان وارد کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 3 =