چند میلیون نفر تا پایان دولت روحانی واکسینه می‌شوند

0 31

تا کنون کمتر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کشور موفق به دریافت واکسن کووید ۱۹ شده اند و برای رسیدن به ایمنی جمعی، راه طولانی در پیش داریم.
عصر کاسپین/ برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور، از اسفند ۹۹ با تزریق واکسن اسپوتنیک V به نیروهای فعال در بخش‌های ICU بیمارستان‌های کرونایی آغاز شد و در ادامه سایر کادر بهداشت و درمان توانستند این واکسن را دریافت کنند.

حالا با گذشت قریب به دو ماه از سال ۱۴۰۰، برنامه واکسیناسیون با تزریق واکسن به سالمندان در گروه‌های مختلف سنی ادامه دارد.

اما آنچه مهم است، در آستانه شروع فصل تابستان و همچنین فرا رسیدن سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، انتظار می‌رود که برنامه واکسیناسیون به گونه‌ای پیش برود که بتوان امیدوار بود کلاس‌های درس مدارس و دانشگاه‌ها، به صورت حضوری تشکیل شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود، این است که چند میلیون نفر از جمعیت کشور تا پایان دولت دوازدهم، واکسینه خواهند شد. زیرا، شرط اساسی برای تشکیل کلاس‌های حضوری دانش آموزان و دانشجویان، رسیدن به ایمنی جمعی است.

سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: اگر جمعیتی بالغ بر ۵۵ تا ۶۰ میلیون نفر واکسینه شوند، می‌توان امیدوار بود که بیماری کرونا در کشور کنترل شود.

وی گفت: اگر ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شوند، موارد ابتلاء و مرگ و میر در حد قابل قبولی کاهش خواهد یافت و ایمنی جمعی فراهم می‌شود.

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که تهیه واکسن مسئله مهمی در افکار عمومی و رسانه‌ها است، تاکید کرد: با وجود تحریم‌ها و تهدیدها در زمینه تهیه واکسن، دولت و وزارت بهداشت تمام تلاش خود برای تهیه واکسن انجام داده است، به طوری که فاز یک واکسیناسیون تمام شده و وارد فاز دوم آن شده‌ایم و امروز در جای درستی قرار داریم.

وی افزود: هدف واکسیناسیون در وهله نخست، کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا است و به این دلیل، واکسیناسیون در ایران از گروه‌های پرخطر و سنین بالا آغاز شده که مرگ و میر در آنها بیشتر بوده است، اما کماکان باید توجه داشت که کنترل بیماری و قطع زنجیره انتقال نیاز به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همزمان با واکسیناسیون سراسری دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: واردات واکسن ضرورتی غیرقابل انکار و طبق قاعده کلی بهترین واکسن، نخستین واکسن در دسترس است. بنابراین هر واکسنی که مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته، باید وارد شده و واکسیناسیون با سرعت تا زمان دسترسی به واکسن‌های داخلی، انجام شود.

جهانپور خاطرنشان کرد: دولت و وزارت بهداشت تاکنون حدود ۲۴۰ میلیون دوز واکسن را پیش بینی، خرید و یا پیش خرید کرده و طی روزها و هفته‌های آینده به تدریج وارد کشور و یا تولید خواهد شد و طبق دستورالعمل‌های مصوب و سند ملی واکسیناسیون در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و حتی تحقق حداقل ۵۰ درصدی این برنامه برای رسیدن به نقطه هدف اولیه کفایت خواهد کرد.

وی افزود: تا پایان خرداد ۱۴۰۰ حداقل ۱۰ میلیون دوز واکسن در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و امید می‌رود تا پایان دولت دوازدهم واکسیناسیون حداقل ۱۳ الی ۱۴ میلیون نفر انجام شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: علاوه بر واردات واکسن مورد تأیید، اتکا بر تولید واکسن داخلی خواهد بود و روند ساخت واکسن‌های داخلی و تولید مشترک با حمایت دولت و وزارت بهداشت در حال انجام است که امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

در همین حال، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، عنوان داشته است که در مرداد ۱۴۰۰ معلمان و اساتید دانشگاه‌ها واکس دریافت خواهند کرد و می‌توان امیدوار بود در چنین شرایطی، مدارس و دانشگاه‌ها با حضور دانش آموزان و دانشجویان بازگشایی شود.

پیش بینی می‌شود اگر طبق برنامه ریزی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا جلو برویم، حداقل باید ۴۰ میلیون نفر در زمان دولت آینده واکسینه شوند که بتوان به ایمنی جمعی برای بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها در سال آینده تحصیلی رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =