افزایش جمعیت زنان سالمند سرپرست خانوار در روستاهای گیلان

0 9

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان گفت: گیلان از استان های سالمند کشور محسوب می شود و جمعیت زنان سرپرست خانوار روستایی رو به افزایش است.

عصر کاسپین/ سیامک حیدری با بیان اینکه ۲۶ درصد از جمعیت کل کشور را روستاها تشکیل می‌دهند و این نسبت در استان گیلان، ۳۶ درصد از جمعیت کلی را شامل می‌شود، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه روستایی یکی از مهمترین اهداف کارگروه پدافند در حوزه فرهنگی است که زمینه را برای شناخت آسیب‌های متعدد در ابعاد مختلف (اجتماعی، فرهنگی و… ) توسط دستگاه های متولی امر فراهم می سازد.

وی افزود: جمعیت استان به سمت جمعیت سالمندی حرکت می‌کند و در روستاها به واسطه مهاجرت نیز زمینه را برای سالمندی هر چه بیشتر روستاها و همچنین افزایش زنان سرپرست خانوار فراهم آورده است که این امر ضرورت و اهمیت برنامه‌ریزی‌های عملیاتی و ارائه راهکارهای اساسی توسط متولیان امر را دو چندان کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: برخی از جمعیت زنان سرپرست خانوار را زنانی تشکیل می‌دهند که  همسران خود را به واسطه سالمندی از دست دادند و بخشی دیگری نیز زنانی هستند که از همسران خود جدا شده‌اند.

افزایش جمعیت دختران بازمانده از ازدواج در روستاها

وی با اشاره به اینکه دختران بازمانده از ازدواج نیز بخش دیگری از جمعیت زنان سرپرست خانوار را در روستاها تشکیل می‌دهند، مهاجرت جوانان روستایی از زادگاهشان به شهرها موجب می‌شود بر تعداد دختران بازمانده از ازدواج در روستاها افزوده شود، خاطرنشان کرد: شهرستان‌های انزلی و تالش به نسبت جمعیتی که دارند از تعداد زنان سرپرست خانوار بیشتری نسبت به دیگر شهرستان های گیلان برخوردار هستند.  

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان از برنامه‌ریزی برای توانمندی زنان سرپرست خانوار با آموزش مهارت های زندگی خبر داد و گفت: تلاش شده است در حوزه روستایی به گونه‌ای عمل شود که زنان سرپرست خانوار از نظر اقتصادی و تامین هزینه‌های زندگی خود ارتقا یابند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مهاجرت معکوس از کلان شهرها به سمت و سوی روستاهای استان، گفت: این موضوع آسیب های اجتماعی و فرهنگی متعددی در ساختار جمعیتی استان به دنبال دارد که در حوزه روستایی زمینه ساز ایجاد بسیاری از شکاف‌های مختلف از جمله شکاف طبقاتی، فرهنگی، قومی و … را فراهم خواهد ساخت.

تشکیل بانک جامع اطلاعاتی در حوزه روستایی گیلان

حیدری تصریح کرد: مهمترین گام برای شناسایی نقاط خطرآفرین و ترسیم نقشه آسیب پذیری در استان، بالاخص در روستاها، تشکیل بانک جامع اطلاعاتی در حوزه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و همچنین تجمیع سامانه های مختلف رصد آسیب در حوزه روستایی است که می تواند، نقش مهم و موثری در کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه روستای ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به برش های موجود در برنامه ششم توسعه، تدوین نقشه خطرپذیری در حوزه روستایی، در ابعاد مختلف سلامت اجتماعی، جمعیتی، مهاجرت و … را یکی از اولویت های اساسی در حوزه پدافند غیر عامل در حوزه روستایی دانستند.

ضرورت توجه سازمان ها و نهادهای اجتماعی به سلامت اجتماعی در روستاهای گیلان

حیدری، توجه همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی را به بخش سلامت به ویژه سلامت اجتماعی در استان معطوف ساخت و آموزش همه دست اندرکاران روستایی، به ویژه فعالان اجتماعی و همچنین کارکنان در بخش سلامت روستایی، به ویژه بهورزان روستایی را بسیار مهم و اساسی دانست.

وی با اشاره به نقش تحقیقات اجتماعی در حوزه روستایی، انجام تحقیقات بنیادین در این حوزه را با در نظر گرفتن شاخص های متعدد از جمله سنجش سلامت فیزیکی، روانی و … روستائیان را الزامی دانستند و از تمامی دستگاه‌های مربوطه درخواست کردند که بسترهای لازم برای اجرای بانک اطلاعاتی موصوف و ارتقاء دانش و آموزش های عمومی در این خصوص فراهم سازند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =