بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی برای احیاء تالاب انزلی

0 25

استاندار گیلان گفت: وضعیت تالاب انزلی نگران‌کننده است و باید از مشارکت جوامع محلی و جوامع انسانی بیشتر استفاده شود.  

عصر کاسپین/ ارسلان زارع در جلسه احیای تالاب انزلی که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، اظهار کرد: گزارشاتی که از احیای تالاب انزلی در این جلسه ارایه شد حاکی از آنست که اقدامات محیط زیست استان و دستگاههای ذیربط برای احیای تالاب انزلی چقدر بوده است.

وی افزود: تالاب انزلی میراث مهم طبیعی گیلان است که ارزش های بالایی برای همه جوامع انسانی دارد و این امر وظیفه ما را در راستای حفاظت و صیانت از این اکوسیستم ارزشمند بیشتر می‌کند.

زارع ادامه داد: در طول دهه‌های گذشته ورود رسوبات، فاضلاب ها و آلاینده‌های صنعتی و … موجب کاهش ارزش زیستی تالاب انزلی شده است.

وی با اشاره به کاهش تراز آبی تالاب انزلی خاطرنشان کرد: این کاهش تراز آبی که ناشی از کاهش تراز در دریای خزر است منجر شده که با  وضعیت نگران کننده‌ای در تالاب بین المللی انزلی مواجه باشیم.

استاندار گیلان با بیان اینکه جوامع محلی بسیار نگران وضعیت تالاب انزلی هستند، تصریح کرد: بهترین روش احیای تالاب تکیه بر پژوهش های علمی و نگاه کارشناسانه به موضوع احیای آن است.

وی از زیر کمیته های هفتگانه این تالاب خواست تا در حیطه تخصصی بیش از گذشته تلاش کنند و گفت: اقدامات کارشناسانه این کارگروه  در دوسال اخیر موجب تدوین برنامه هفت ساله برای احیای تالاب شد.

استاندار خاطرنشان کرد: نمایندگان، رشت، خمام، انزلی و صومعه سرا در پیشبرد اهداف مورد نظر استان برای احیای تالاب گامهای بیشتری بردارند.

وی با بیان اینکه انسان‌ها عوامل اصلی تغییرات در طبیعت هستند، گفت: برای احیای تالاب انزلی باید از ظرفیت انسانی و جوامع محلی بیش از پیش استفاده کرد.

زارع ادامه داد: ارتباطات تاثیر زیادی در احیای تالاب انزلی دارد و خوشبختانه شاهد رشد مسئولیت پذیری مردم و جوامع محلی در قبال تالاب انزلی هستیم.

استاندار با تاکید بر اینکه باید بتوانیم با دیالوگ ادبیات اغنایی زمینه مشارکت ذینفعان این اکوسیستم ارزمند را بالا ببریم، گفت: ۳۵روستا در ارتباط مستقیم با تالاب انزلی هستند و مشارکت این روستاییان نیز باید بهره کافی برده شود.

وی گفت: نابودی آزولا و سنبل آبی در تالاب انزلی باید به موازات هم اتفاق بیفتند و مهمترین مصوبه جلسه امروز این است که دستگاه‌های اجرایی، پیگری لازم برای تامین اعتبارات لازم  احیای تالاب را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + چهار =