۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست در گیلان ایجاد می‌شود

0 17

«عباس صابر» با بیان اینکه بحث پسماند استان‌های شمالی با توجه به وضعیتی که دارند موضوعی جدی است اظهار داشت: در سنوات گذشته مدیریت مناسبی در حوزه پسماند انجام نشد به همین خاطر بحران پسماند وارد فازهای خطرناک‌تری شده است.

 

عصر کاسپین/ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان عدم رعایت استانداردهای لازم دفن زباله را یکی از مشکلاتی که در کشورمان و گیلان وجود دارد خواند و افزود: هر جای دیگری را اگر بخواهیم به عنوان محل دفن زباله در نظر بگیریم چه جنگل و چه در کنار ساحل اگر مدیریت درستی روی آن نداشته باشیم به معضلی مانند سراوان تبدیل می‌شود.

 

صابر با تاکید بر اینکه تولید زباله و پسماند در کشورمان به ویژه در استان‌های شمالی و گیلان بسیار بالاست، فرهنگ‌سازی و آموزش را در این زمینه لازم و ضروری خواند و اذعان کرد: در حال حاضر شهری مانند آستارا که ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد بالای ۱۰۰ تن زباله تولید می‌کند و بالای هزار و ۱۰۰ تن زباله هم به سراوان منتقل می‌شود.

 

وی آمار تولید زباله در گیلان و اینکه این آمار از میانگین کشوری و هم از میانگین جهانی بسیار بالاتر است را متذکر شد و ابراز داشت: در شهر آستارا از قبل بحث تفکیک زباله از مبدأ به پیمانکار واگذار شده است اما این اقدامات کافی نیست و باید اقدامات وسیع‌تری برای کاهش هر چه بیشتر حجم زباله به محل دفنگاه انجام دهیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اظهار داشت: در سال‌های اخیر کل گیلان را به هفت پهنه رودسر‌ آستارا، تالش، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، رشت و مرکزی تقسیم کرده‌ایم و مشخصا در مورد آستارا از سال ۹۸ بر اساس برنامه وزارت کشور بحث ساماندهی یا محل دفن پسماند آستارا در دستور کار قرار گرفت.

 

صابر اختصاص یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای پسماند آستارا در سال ۱۴۰۰ و اینکه شهرداری آستارا فازهای پروژه ساماندهی را انجام خواهد داد اضافه کرد: کل اعتباری که برای ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا نیاز است ۲۰ میلیارد تومان است که در سال ۹۸ و ۹۹ به میزان ۲ میلیارد تومان تامین اعتبار شد.

 

وی با بیان اینکه پروژه ساماندهی مرکز دفن زباله آستارا باید تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و اجرایی شود تاکید کرد: یکسری اعتبارات ملی برای ساماندهی پسماند استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان در نظر گرفته شده و باید از این اعتبارات در جهت ساماندهی مراکز دفن زباله در گیلان استفاده کنیم.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان ایجاد ۹ محل دفن بهداشتی زباله و ۶ کارخانه کمپوست بر اساس برنامه‌ای که در بهار سال ۹۸ در کارگروه پسماند استان مصوب شد را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: برای طرح جامع پسماند گیلان زمانبندی خاصی تدوین کرده‌ایم و باید بر اساس اعتبارات تخصیصی پروژه‌های این بخش را عملیاتی کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 3 =