رئیس شورای اسلامی شهر رشت : مداخله پیدا و پنهان برخی از دستگاه ها در امور شوراها

0 17

رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت : مداخله پیدا و پنهان برخی از دستگاه ها در امور شوراها نادیده گرفتن آرای مردم و دموکراسی است.

عصر کاسپین/ محمد حسین واثق کارگرنیا امروز در همایش گرامیداشت روز شوراها در محل استانداری گیلان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد : رمضان ماه خداست و امیدوارم همه ما به خوبی از برکات این ماه پرفیض برخوردار شده باشیم.

وی با تبریک نهم اردیبهشت مصادف با روز شوراها گفت: شورا یک اصل اعتقادی و برگرفته از آموزه های دینی است که در اسلام به آن از زوایای مختلف تاکید شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید به اینکه شوراها نشانه تمام عیار مردم سالاری دینی هستند افزود: خداوند سبحان در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران به پیامبر (ص) دستور می دهد که در امور مسلمانان مشورت کند و آن را رمز پیروزی و موفقیت آن حضرت بر می شمارد.

کارگرنیا با اشاره به اینکه دستور تشکیل شوراها در کشور توسط امام راحل ابلاغ شد بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب ، امام راحل نیز به تبعیت از فرامین خداوند متعال در قرآن کریم ، دستور تشکیل شوراها را به عنوان یکی از برنامه های اصلی انقلاب صادر کردند و فرمودند: شوراها باید در همه جا باشد و هر جایی خودش منطقه خود را اداره کند.

وی به فعالیت ششمین دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: با اتمام پنج دوره از فعالیت شوراها و شروع فعالیت شورای ششم ، این نهاد از منظر عموم به عنوان یک مرجع قابل اعتماد مردم به منظور بررسی و رفع مشکلات مردمی پذیرفته شده و محل مراجعه روزانه مردم به واسطه رفع مشکلات و بیان دغدغه هایشان در حیطه مباحث شهری و یا موضوعات خارج از آن از جمله مشکلات صنفی ، اقتصادی ،اجتماعی ، اشتغال و سایر موارد شده است که این مهم نشانه پذیرش این نهاد توسط مردم به عنوان یک مجموعه فعال و خدمات رسان است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا برگرفته از اقشار مختلف و از بطن جامعه هستند تصریح کرد: اعضای شورا به واسطه شناخت عمیقی که نسبت به نیازها و مشکلات شهر و روستای محل سکونت دارند ، می توانند تاثیر گذارترین نقش و زبان گویای مردم ، برای بیان دغدغه های اصلی شهر و دیارشان باشند و در واقع شورا یک نهاد جمعی تصمیم گیر ، مبتنی بر دموکراسی است که حرف و مطالبات مردم را بهتر می بیند و پیگیری می کند.

کارگرنیا با بیان اینکه موانعی در روند ارائه خدمت در حوزه مدیریت شهری قرار دارد افزود: مهم ترین مانعی که در روند ارائه خدمت در حوزه مدیریت شهری قرار دارد ، عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری است و فقدان مدیریت یکپارچه شهری و عدم هماهنگی در فعالیت های اجرایی بین دستگاه های خدمات رسان ، مشکلاتی همچون سردرگمی ، دوباره کاری و اسراف را در سرمایه های ملی ایجاد کرده و موجب نارضایتی شهروندان شده است.

وی با تاکید به تاثیر مستقیم مدیریت شهری بر تمام دستگاه های خدمات رسان بیان کرد: نمی توانیم از یک مدیریت ناهماهنگ شهری توقع اقتصادی پویا، خدمات رسانی مطلوب و در نهایت جلب رضایت عمومی از عملکرد شوراها را داشته باشیم .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه از دولت و مجلس انتظار رفع همیشگی این نقصان را داریم افزود: امیدواریم با ورود دولت و مجلس ، این نقصان با هدف تسریع بخشیدن به ارائه خدمات مطلوبتر کاملا برطرف شود تا این نهاد مردمی بتواند با پشتوانه قوی برای رفع نیازهای خرد و کلان شهر و روستا در خدمت مردم باشد.

کارگرنیا با ابراز گلایه از بی توجهی برخی از دستگاه ها و افراد نسبت به جایگاه شوراها بیان کرد: اعضای شوراها بر اساس قانون با رای مستقیم مردم برای تصمیم گیری در مباحث حوزه مدیریت شهری انتخاب و مشغول فعالیت می شوند و با توجه به گستردگی حوزه خدمات شهری که به نحوی همه دستگاه ها با آن مرتبط هستند ، انتظار می رود تمامی دستگاه ها و افراد تعامل بیشتری با حوزه مدیریت شهری داشته باشند و اجازه ندهند برخی از بی توجهی ها و عدم همکاری ها در روند اجرای مصوبات شوراها و پروژه های عمرانی با مشکل روبه‌رو رو شود.

وی با انتقاد از مداخله برخی از دستگاه ها و مدیران به صورت پیدا و پنهان در تصمیمات شوراها گفت: با توجه به اینکه شوراها برگرفته از تصمیم و آرای مردم هستند و در تصمیمات نیز بر اساس خرد جمعی بحث و تبادل نظر می کنند ، انتظار می رود برخی از دستگاه ها و افراد با پایبندی به اصول دموکراسی و احترام به آرای مردم از مداخله پیدا و پنهان در تصمیمات شوراها خودداری کنند و با دخالت های بی مورد در روند اجرای برنامه ها و تصمیمات حوزه مدیریت شهری ، به آینده شهر و شهروندان آسیب نرسانند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت سهم خواهی برخی از افراد عضو شوراها را یکی از آفات بزرگ در ارائه خدمت دانست و بیان کرد: برخی از افراد با چنین اقداماتی مجموعه شوراها را زیر سوال برده و موجب بی اعتمادی شهروندان نسبت به عملکرد منتخبینشان در شوراها می شوند.

کارگرنیا با تاکید به اینکه ، مردم از شوراها انتظار پایبندی نسبت به سوگند و تعهداتشان را دارند، تصریح کرد: یقینا مردم انتظار دارند اعضای شورا با پایبندی نسبت به سوگندی که در شروع فعالیت شورایی داشته اند ، تمام توان خود را در راستای تامین منافع عموم مردم و توسعه و عمران حوزه انتخابیه به کار بگیرند و خدای ناکرده به واسطه برخی از سهم خواهی ها و زیاده خواهی ها در جایگاه نظارتی با چالش مواجه نشوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − یک =