برنامه‌های کاهش مصرف مشترکان جهت مدیریت پیک ۱۴۰۱ تشویق محور هستند

0 12

محمدتقی مهدیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان با حضور در جلسه کارگروه مدیریت تقاضا و مصرف برق استان به تشریح برنامه های جاری برای کاهش پیک مصرف برق ۱۴۰۱ پرداخت.

عصر کاسپین/ در این جلسه اسدالله عباسی با اشاره به روند افزایش دما در کشور و لزوم مدیریت مصرف انرژی اظهار داشت: باید مصرف انرژی به گونه‌ای مدیریت شود که همه مردم بتوانند این دوره گرمایش را بدون نگرانی پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: بسیاری از مشترکان می‌توانند با برنامه ریزی مناسب ، بخشی از مصارف برق خود را از ساعات اوج مصرف به دیگر ساعات و ترجیحاً به ساعت های کم باری انتقال دهند چراکه مدیریت مصرف انرژی از طریق جابجایی بار، بسیار کم هزینه بوده و نیاز به برنامه ریزی و انضباط کاری دارد.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم مدیریت بهینه انرژی در اداره‌ها و نهادها ، همه افراد را مسئول بهینه سازی برق دانست و گفت: این مهم وظیفه همگانی ا‌ست و باید با اهتمام جدی برای تحقق آن تلاش کرد.
عباسی با اشاره به ضرورت نظارت و بررسی عملکرد دستگاه ها در مدیریت مصرف برق، افزود: در راستای اجرای این مهم ، مدیریت مصرف و همچنین پایش عملکرد ابتدا از استانداری آغاز می شود.
استاندار گیلان با بیان اینکه در برخورد با دستگاه های متخلف هیچ گونه ملاحظه ای نداریم، تغییر الگوی مصرف و استفاده بهینه را امری ضروری خواند و افزود: لازم است صدا و سیما و رسانه ها در این خصوص اطلاع رسانی کرده و بسته های تشویقی در حوزه مدیریت انرژی را به جامعه معرفی کنند.
وی همچنین به موضوع مدیریت مصرف در حوزه صنعت و لزوم توجه به تامین برق آنها به منظور حفظ جریان تولید و توسعه کسب و کار اشاره و اضافه کرد: در این بخش نیز باید مدیریت مصرف و بهره گیری از روش های نوین کاهش مصرف برق مورد توجه صاحبان صنایع باشد.
همچنین در این جلسه محمد تقی مهدیزاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان تداوم پایداری شبکه وعبور موفقیت آمیز از پیک بار با همکاری مردم را ضروری خواند و افزود:استان گیلان افزون بر یک میلیون و۵۶۰هزار مشترک دارد که ۷۴درصد مردم  در بخش خانگی الگوی مصرف را رعایت می کنند .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل توزیع برق گیلان در مورد تشویق های ۵ برابری گفت: بر اساس مصوبه دولت برای مصارف مشترکین خانگی در تابستان سال ۱۴۰۱ از ۱۵خرداد تا ۱۵ شهریور تشویق‌های ۵ برابری محاسبه می شود یعنی اگر مشترکی مصرف کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته باشد از نرخ تشویقی برخوردار خواهد شد و به ازای هر یک کیلوواتساعت کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۵۰۰ تومان پاداش تعلق می گیرد .
وی افزود: با کنترل پذیر کردن مشترکین از راه دور، قابلیت اعمال محدودیت بار مصرفی برای مشترکین پر مصرف در ایام پیک فراهم می شود که می تواند کمک بسزایی به پایداری شبکه و عدم قطع برق سایر مشترکین بالاخص مشترکین خانگی داشته باشد.
مهدیزاده در مورد هوشمند سازی و کنترل پذیری خاطرنشان کرد :در حال حاضر ۶۰درصد مشترکین صنعتی رویت پذیر هستند و به ازای رعایت الگوی مصرف به صنایع پاداش تعلق خواهد گرفت.
مدیرعامل توزیع برق گیلان با اشاره به تعیین میزان مصرف ادارات گفت: براساس توافق، ادارات موظف شدند در ساعات اداری نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشند ودر ساعات غیر اداری نیز باید ۶۰درصد کاهش مصرف اعمال شود.
وی افزود:برای تحقق این مهم ۱۰۰اکیپ در استان گیلان برای پایش ادارات و دستگاههای اجرایی را کنترل و نظارت می کنند.
مهدیزاده با اشاره به اینکه برنامه‌های کاهش مصرف مشترکان برای کاهش پیک ۱۴۰۱ عمدتا تشویق محور هستند ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز اگر در زمان اوج مصرف( ۱۲ الی ۱۷) ۵ ساعت همکاری داشته باشند، می‌‍ توانند در باقی ساعات روز برق را رایگان دریافت کنند.
مدیرعامل توزیع برق گیلان در پایان گفت: در استان گیلان۷۶ درصد مشترکان در تعرفه خانگی هستند که ۴۹ درصد کل استان را به خود اختصاص می دهند و ۴ درصد مشترک صنعتی در گیلان داریم که  ۱۷ درصد مصرف کل استان مربوط به این بخش می باشد.
گفتنی است در این جلسه که فرمانداران سراسر استان نیز از طریق ارتباط تصویری حضور داشتند؛ و مدیر عامل شرکت‌ برق منطقه ای گزارشی از وضعیت مصرف برق استان و مدیرکل هواشناسی گزارشی از وضعیت جوی استان ارائه کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + هفده =