لزوم حفظ جایگاه بین‌المللی خاویار ایران /پرورش ماهیان خاویاری از جمله راه‌های برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی

0 16

فرماندار رشت با اشاره به برتری خاویار ایران در بازارهای جهانی نسبت به خاویار تولیدی دیگر کشورها، اظهار داشت: دفاع از اعتبار و جایگاه بین‌المللی خاویار ایران به عنوان  محصولی با امکان ارز آوری بالا، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 عصر کاسپین/ دکتر حمیدرضا امام پناهی در بازدید از موسسه تحقیقات بین المللی تاس ماهیان دریای خزر واقع در روستای شهرستان بخش سنگر‌، با اشاره به پیشگام بودن ایران در زمینه تحقیقات ماهیان خاویاری، اظهار داشت: توجه به صنعت پرورش ماهیان خاویاری، ضمن حفظ جایگاه کشور در این زمینه در سطح بین‌المللی، می‌تواند جایگزین مناسبی برای صید این گونه ماهی با ارزش از دریا باشد.

 فرماندار رشت با بیان این مطلب که نگاه دولت سیزدهم درباره تقویت داشته ها و توانمندی‌های داخلی فرصت مناسبی برای دفاع از اعتبار بین المللی و حفظ جایگاه جهانی خاویار ایران فراهم نموده است، تاکید کرد: باید با ارزش نهادن به پژوهش و تحقیقات تخصصی درباره تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری، زمینه استفاده بهتر از طلای سیاه دریای خزر را به وجود آوریم.

 وی افزود: شهرستان رشت با توجه به قرار گرفتن در مجاورت بزرگترین زیستگاه طبیعی ماهیان خاویاری جهان و برخورداری از ساحل ۲۲ کیلومتری، می تواند به قطب مهمی در صنعت پرورش ماهیان خاویاری تبدیل شود.

 نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به استفاده از  پوست، غضروف، گوشت و تخم این نوع ماهی در تولیدات محصولات متعدد پزشکی و دارویی، صنایع غذایی، آرایشی و صنعت چرم، خاطرنشان کرد: شناخته بودن خاویار ایران در سطح جهان و ارزش بالای صادراتی و اقتصادی آن، مهمترین تضمین اصل و سود سرمایه گذاری در این صنعت و از جمله راهکارهای مناسب برون‌رفت از اقتصاد تک محصولی است.

 امام پناهی با ذکر این مطلب که ماهیان خاویاری خزری امروزه در اثر برداشت غیر اصولی و تخریب زیستگاه ها به دلیل فعالیت‌های انسانی با تحدید نسل مواجه شده‌اند، گفت: ضرورت دارد تا با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، نسبت به حفظ ذخایر ژنتیکی و تشکیل بانک ژنتیک ماهیان خاویاری ایران اقدام شود.

 وی افزود کار ارزشمند و علمی موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری رشت باید در راه ایجاد اشتغال، صادرات و حفظ برند خاویار ایران به کار گرفته شود.

 فرماندار رشت با تاکید بر آمادگی مجموعه فرمانداری در جهت مساعدت برای رفع مشکلات مطرح شده مرکز تحقیقات ماهیان خاویاری خزر اظهار داشت: به زودی با تشکیل جلسه‌ای در محل فرمانداری نسبت به احصاء موانع و مشکلات و رفع آنها اقدام خواهد شد.

 گفتنی است با تاسیس موسسه تحقیقات بین المللی ماهیان خاویاری خزر در سال ۱۳۷۳، کشورمان به عنوان دومین کشور پس از روسیه وارد تحقیقات علمی در این زمینه گردیده و اکنون جزء چهار کشور برتر دنیا در این زمینه محسوب می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 10 =