بودجه امسال مشابه بودجه سال قبل است / برنج باید جزء محصولات استراتژیک باشند

0 16

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ارائه لایحه بودجه از سوی دولت گفت: با مشخص شدن اعضای کمیسیون تلفیق رسیدگی به لایحه از هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید کاظم دلخوش اباتری اظهار داشت: طبق ماده ۱۸۰ آیین نامه داخلی مجلس، بعد از پایان قانون برنامه و اواخر خرداد ماه باید دولت لایحه برنامه را تقدیم مجلس کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سالانه باید ۱۵ آذرماه هرساله به مجلس تقدیم شود افزود: از آنجا که مقام معظم رهبری سیاستهای ابلاغی را امسال کمی دیرتر در شهریور ماه ابلاغ فرمودند، دولت هم نتوانست قانون برنامه را تنظیم کند بنابراین با مکاتباتی که رئیس مجلس با دولت داشت دولت نهایتا قانون بودجه را تهیه کرد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس ابراز داشت: مجلس معتقد بود که اول باید قانون برنامه را رسیدگی کند زیرا امسال وارد هفتمین سال شدیم و قانون برنامه هم هفت پنج‌ساله است اما امسال وارد هفتمین سال شدیم به همین دلیل این کش و قوس‌ها باعث شد قانون بودجه با تاخیر به مجلس ارائه شود.

دلخوش اباتری تصریح کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه صبح شنبه هفته آینده ۲۴ دی مشخص و اولین جلسه آن برگزار می‌شود سپس مجلس یک بررسی اولیه از لایحه بودجه انجام میدهد و دولت باید از کلیات لایحه در صحن علنی دفاع کند.

وی ابراز داشت: آنچه که دولت امسال در لایحه بودجه خود آورده تقریبا چیزی شبیه به سال گذشته است، به طوری که کل بودجه امسال معادل هزار و ۹۸۴ هزار میلیارد تومان بسته شده و همانند سال گذشته است و یکسری تغییرات هم در وامها، تسهیلات و دستمزدها اعمال کرده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه احتمالا قانون برنامه جدید سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد، اذعان کرد: در لایحه بودجه سال گذشته حقوق کارکنان تا مبلغ پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مالیات معاف بود و در لایحه امسال این سقف به هفت میلیون تومان درآمد افزایش یافته است.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس یادآور شد: با توجه به گرانی و تورم شدید در جامعه، مجلس در صدد است پایه حقوق هفت میلیون تومانی برای شروع مالیات را بالاتر ببرد تا به اقشار ضعیف جامعه فشار وارد نشود.

دلخوش با بیان اینکه مجلس درحال پیدا کردن راهی برای افزایش مبلغ یارانه در بودجه سال ۱۴۰۲ است، عنوان کرد: از طریق تبصره‌های ۱۴.۱۶ و ۱۸ هم می‌خواهیم کمک‌های حمایتی لازم را از اقشار آسیب‌پذیر داشته باشیم یکسری معافیت‌هایی هم برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی قرار دادیم.

وی در مورد حذف برنج از سبد محصولاتی که یارانه کود شیمیایی می‌گیرند هم اضافه کرد: در این مورد ما نمایندگان واقعا مصر هستیم و باید اینجا اصلاحاتی صورت بگیرد، چگونه ممکن است که چقندر و گندم و کلزا محصول استراتژیک باشند اما برنج از این دایره خارج شود بنابراین دنبال این هستیم تا حتما برنج هم جزو محصولات استراتژیک قرار گیرد.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس تصریح کرد: برای حمایت از کشاورزان موضوع لایروبی آب بندان‌ها و اختصاص بودجه و اعتبار به آن در لایحه بودجه را به شدت پیگیریم از طرفی برای لایروبی رودخانه‌ها نیز در تلاشیم تا این اقدامات با ترک تشریفات انجام گیرد.

دلخوش اباتری با بیان این نکته که سال گذشته دولت از عدد اعتباری پروژه‌های عمرانی برای افزایش حقوق برداشت کرد افزود: در کل کشور حدود ۷۶ هزار پروژه نیمه تمام و تعطیل داریم که سابقه از ۱۰ سال تا ۲۰ سال دارند.

وی در ادامه به موضوع چهار بانده کردن جاده فومن به صومعه سرا و پونل اشاره کرد و گفت: برای این پروژه ۷۵ کیلومتر هم نسبت به کددار کردن آن در سال ۸۹ اقدام کردیم و فرآیند اجرای آن هم در حال انجام است.

نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس خاطرنشان کرد: برای حل مشکل شالیکاران هم در چندین نقطه بحرانی پمپاژهایی را نصب کردیم و برای سال زراعی جدید هم در حال انجام لایروبی استخرها و آب بندان‌ها هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − شانزده =