شهر رشت دارای حدود ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده است

0 16

یوسف یزدانی سرپرست شهرداری رشت در نشست تخصصی سفیران باز آفرینی که به مناسبت «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» با حضور مدیرکل برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی کشور در سالن همایش سازمان آتش نشانی برگزار شد اظهار داشت: شهر رشت از قدیمی‌ترین مراکز استانی کشورمان محسوب میشود و از زمان شاه عباس به عنوان مرکز استان گیلان تعیین شد.

 

 

عصر کاسپین/ سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه در شهر رشت خانه‌ها و عمارت های تاریخی با یک معماری فاخر و‌کهن قرار گرفته‌اند ابراز داشت: همه این ویژگی‌ها و اهمیت حفظ آثار تاریخی ، مسئولیت مدیریت شهری خاصه حوزه بازآفرینی شهری شهرداری رشت را دو چندان کرده است.
 
یزدانی تصریح کرد: در سال ۶۹ که حادثه تلخ زلزله رودبار و منجیل به وقوع پیوست بناهای تاریخی نظیر ساختمان تاریخی شهر، عمارت بلدیه، مسجد گلدسته و سایر بناهای تاریخی شهر رشت هم دچار یکسری آسیب‌ها شد.
 
وی با بیان اینکه شهر رشت و استان گیلان در کنار گسل‌های فعال قرار دارد این امر را یک زنگ خطری بزرگ ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط ذکر شده، ساخت و سازها و معماری شهر رشت باید بر اساس ضوابط، مقررات و مباحث ایمن سازی باشد تا با رعایت مقررات ساختمان از هرگونه حوادث ناشی از زلزله جلوگیری به عمل آوریم.
 
سرپرست شهرداری رشت اضافه کرد: به غیر از سکونتگاه‌های غیررسمی که در مناطق حاشیه‌ای قرار دارد شهر رشت دارای حدود ۷۱۷ هکتار بافت فرسوده می‌باشد همچنین بنا به دلایلی در مناطق حاشیه‌ای شهر رشت ساخت و سازها بدون ضابطه و نظارت پیش رفته است.
 
یزدانی کاربری‌هایی غیرمرتبط و یا فقدان سند رسمی املاک را از جمله علل گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی خواند و یادآور شد: همه این موضوعات جزو دغدغه‌های مدیریت شهری است و حوزه بازآفرینی شهرداری با رایزنی‌هایی که با دستگاهای ذیربط از جمله راه و شهرسازی انجام داده توانست در طول چند سال اخیر گامهای خوبی در این راستا بردارد.
 
وی از صدور پروانه برای املاک فاقد سند رسمی و با کاربری ساخت و ساز توسط شهرداری رشت خبر داد و اذعان کرد: امیدواریم با این دست از اقدامات بتوانیم ایمنی در ساخت و سازهای شهر رشت را تا حد زیادی افزایش دهیم.

 

 

مهندس غفوری مدیرکل برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی کشور هم در این مراسم با بیان اینکه رویکرد خوبی در کشور برای کاهش اثرات زلزله و کاهش حجم بافت‌های فرسوده شکل گرفته است ابراز داشت: با یک مدیریت دقیق و درست میتوان معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافتهای فرسوده شهر رشت را حل کرد.
 
مدیرکل برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی کشور با بیان اینکه بافتهای فرسوده برای ساکنان آن یک فرصت برای ساخت و ساز به شمار می‌آیند افزود: مجموعا از ۲۳۰ هزار بنای تخریب شده در بافت‌های فرسوده کشور ۸۰۰ هزار مسکن در کشور ساخته شده که عدد بسیار قابل قبولی است.
 
غفوری در پایان سکونت ۱۱ میلیون نفر از هموطنان کشورمان در بافت‌های فرسوده و ۶ و نیم میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تمام این خانوارها که شمار آنها به شش میلیون می‌رسد در خطر هستند همچنین پنج میلیون ۷۷۵ واحد فرسوده در کشور شناسایی شده که حدود دو میلیون و ۲۲۲ هزار بنای آن ناپایدار و فاقد استحکام لازم است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 4 =