بررسی اثرات مصرف قرص های ضد بارداری در نازایی

0 16

متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: شایع‌ترین علت عدم مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در زنان به علت ترس از نازایی و خطر ابتلا به سرطان است.

عصر کاسپین/ دکتر «بهناز شرف الدین»، در خصوص موارد استفاده از قرص های ضد بارداری در درمان بیماری های مختلف زنان گفت: این قرص ها حاوی هورمون هایی هستند که می توانند در موارد خاصی از درمان بیماری های زنان هم مورد استفاده قرار بگیرند.

وی درباره اثرات مصرف قرص های ضد بارداری در درمان کیست های تخمدان گفت: کیست های تخمدان به ۲دسته بزرگ تقسیم می شوند؛ یک دسته کیست هایی هستند که از عملکرد طبیعی یا غیر طبیعی تخمدان ها ایجاد می شوند و به آن ها کیست های عملکردی (فانکنشنال) می گویند. دسته دوم کیست هایی هستند که از رشد غیر طبیعی برخی از بافت ها در تخمدان ایجاد می شوند و به آن ها کیست های نئو پلاستیک گفته می شود.

عضو انجمن جراحان آندوسکوپی زنان اروپا (ESGE) در همین زمینه افزود: درمان کیست تخمدان به نوع آن بستگی دارد، بعضی کیست‌ها به‌خصوص انواع عملکردی یا فانکشنال به‌طور خود به خود از بین می‌روند و نیاز به مداخله درمانی ندارند. اما در صورتی که برطرف نشوند، می توان از قرص‌های ضد بارداری استفاده کرد. درحالی که کیست‌هایی مثل اندومتریوما یا درموئید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

دکتر شرف الدین، در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است مصرف قرص های ضد بارداری که در درمان کیست های تخمدان یا درمان خونریزی های غیرطبیعی رحمی و غیره استفاده می شود عوارضی مانند ریسک ابتلا به سرطان را به دنبال داشته باشند، اظهار کرد: بله، احتمال اینکه شانس ابتلا به بعضی از سرطان‌ها را افزایش بدهند وجود دارد. به عنوان نمونه اگر فردی از نظر ژنتیک و مشکلات زمینه ای مستعد بروز سرطان پستان باشد، مصرف قرص‌های ضد بارداری این مسئله را تسریع و تشدید می کند.

این متخصص زنان تصریح کرد: اگر خانمی سابقه سرطان پستان در افراد فامیل درجه یک داشته باشد، ما تجویز این قرص‌ها را توصیه نمی‌کنیم.

هر چند که این قرص ها در رابطه با سرطان های تخمدان اثر جلوگیری کننده دارند. همچنین در زمینه سرطان رحم اغلب باعث تشدید و افزایش آن نیز نمی شوند. اما فاکتور اصلی که بیشتر برای ما در زمینه مصرف قرص های ضد بارداری مطرح و مهم است سرطان پستان می باشد.

دکتر شرف الدین، در خصوص اینکه آیا مصرف قرص ضد بارداری منجر به عوارضی مثل ناباروری می شود، گفت: خیر، مصرف این قرص باعث نازایی نمی شود و نمی توان گفت که به دلیل استفاده از قرص های ضد بارداری شانس بارداری یک خانم کاهش یافته است. بنابراین اگر فرد نگران عوارض قرص های ضد بارداری و خطر ابتلا به برخی سرطان ها است، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کند. تا پزشک سایر فاکتورهای ابتلا به سرطان را بررسی کرده و در انتخاب بهترین گزینه برای جلوگیری از بارداری به فرد کمک کند.

جراح و متخصص زنان، زایمان در خصوص مصرف قرص های ضد بارداری و ایجاد عوارضی چون خونریزی های غیرطبیعی رحم گفت: احتمال خونریزی های غیرطبیعی رحم به دنبال مصرف قرص های ضد بارداری وجود دارد؛ چون این قرص ها حاوی هورمون هستند و سیکل های ماهانه خانم ها نیز وابسته به هورمون می باشد. بعد از مصرف قرص های ضد بارداری ممکن است از ۳ الی ۴ ماه اول شاهد خونریزی های خفیف مثل لکه بینی باشیم. معمولاً بعد گذشت این مدت علائم از بین می‌رود. در صورتی که خونریزی تشدید پیدا کند نوع قرص بر مبنای ترکیبی که دارد توسط پزشک تغییر داده می شود.

دکتر شرف الدین، در رابطه با اینکه آیا همه خانم ها مجاز به استفاده از قرص های ضد بارداری هستند، گفت:بهتر است قبل از مصرف خانم ها با مراکز بهداشت ماماها، پزشکان عمومی، متخصصین زنان مشاوره نمایند و در صورت تایید پزشک از قرص های ضد بارداری استفاده کنند.

وی همچنین در خصوص شرایط منع مصرف قرص های ضد بارداری گفت: سرطان پستان، سابقه لختگی خون در فرد، مشکلات تیروئید، بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، میگرن، افسردگی، آمبولی ریوی و … از جمله دلایلی هستند که با تشخیص پزشک فرد باید از سایر روش ها برای پیشگیری از بارداری استفاده کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =