مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق تا ۲۰ برابر افزایش یافت

0 12

وزیر نیرو با اشاره به خبر خوش به مشترکان برق در سراسر کشور، گفت: مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق توسط مشترکان خانگی برای تابستان امسال تا ۲۰ برابر افزایش یافت.

عصر کاسپین/ “علی‌اکبر محرابیان” ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه از خبر خوش وزارت نیرو به مشترکان برق کشور رونمایی کرد و گفت: مهم‌ترین خبر تابستان سال ۱۴۰۲ اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی است.
وزیر نیرو افزود: این طرح در سال گذشته به صورت محدود اجرایی شد، اما در تابستان پیش‌رو، این طرح به صورت سراسری اجرایی می‌شود.
وی با اعلام اینکه مبلغ پاداش صرفه‌جویی برق توسط مشترکان تا ۲۰ برابر افزایش یافته است، ادامه داد: به طور متوسط قیمت فروش برق حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلووات است و البته در مناطق گرمسیری تا یک چهارم این مبلغ محاسبه می‌شود، در چنین شرایطی به ازای هر کیلووات صرفه‌‎جویی برق توسط مشترکان پاداش ۲۰۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است و ۳۱ میلیون مشترک می‌توانند از این ظرفیت و امکان بهره ببرند.
محرابیان با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان خانگی پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند، یادآور شد: در سال گذشته در مجموع مبلغ ۱۳۵۰ میلیارد تومان به مشترکان به عنوان پاداش صرفه‌جویی پرداخت شد.
محرابیان با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در تبیین سیاست‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، گفت: بی‌تردید نقش رسانه در این باره برجسته است.
وزیر نیرو با بیان این اینکه هر ساله حدود یک میلیون مشترک جدید به تعداد مشترکان برق کشور افزوده می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس به دنبال رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و نیز افزایش تعداد مشترکان خانگی شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در کشور هستیم، این در حالی است که متناسب با تقاضای برق، شاهد افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها نبودیم.
به گفته وی، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شد، اما نیاز کشور بیش از این است. بر این اساس خاموشی برق در تابستان‌های متعدد رخ داد. در کنار آن محدودیت‌های مصرفی در بخش‎های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و خانگی اعمال شد.
محرابیان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد برای تابستان ۱۴۰۱، به میزان ۲۰ هزار مگاوات با کسری برق روبرو شویم، اضافه کرد: این در شرایطی است که مجموع تقاضای برق کمتر از ۷۰ هزار مگاوات را شامل می‌شد.
وزیر نیرو تاکید کرد: چنانچه در تابستان ۱۴۰۱ در راستای مدیریت مصرف برنامه‌ریزی صورت نمی‌گرفت، بی‌تردید زمانی معادل یک چهارم شبانه‌روز در اوج مصرف برق (معادل ۶ ساعت) در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و غیره خاموشی برقرار می‌شد.
وی یادآور شد: از اردیبهشت تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰، خاموشی‌هایی بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و بعضا بدون برنامه در یک تا سه نوبت در بخش خانگی، تولیدی و صنعتی اعمال شد.
محرابیان ادامه داد: با برنامه‌ریزی ۱۰۰ اقدام در تابستان ۱۴۰۱، شاهد رشد قابل توجهی در تامین انرژی بخش‌های خانگی، صنعت و تولید بودیم؛ یکی از مولفه‌های مهم برای عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱، همکاری و مشارکت مردم بود که با کاهش مصرف برق در بخش خانگی همراه شد.
وی در این زمینه تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در تابستان ۱۴۰۱، هیچگونه خاموشی در بخش خانگی رخ نداد و در بخش‌های دیگر نیز با تزریق میزان قابل توجهی انرژی نتایج خوبی را شاهد بودیم، به طوری‌که در تیر و مرداد سال گذشته تولید صنعت فولاد کشور ۳۰ تا ۶۰ درصد رشد یافت.
وزیر نیرو بیان کرد: برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲، از مهر سال گذشته ۱۴۰ اقدام برنامه‎‌ریزی شد که توسعه و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها حداکثر تا پایان اردیبهشت امسال، توسعه شبکه‌ها، بسترها و خطوط انتقال، هوشمندسازی شبکه برق به‌ویژه درخصوص مشترکان پرمصرف، بهره‌مندی از روش‌های نوین و آخرین دستاوردهای روز دنیا در مدیریت مصرف، محورهای اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + یازده =