افتتاح ۱۲۶ طرح در هفته بهزیستی سال جاری/ ۴۸ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی استان واجد شرایط دریافت خدمات مستمری هستند

0 4

آریا طوفانی مدیرکل بهزیستی گیلان در نشست خبری با رسانه های گروهی استان به مناسب هفته بهزیستی اظهار کرد:سازمان بهزیستی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و مولد انقلاب است که با حمایت و پیگیری های شهید فیاض بخش و شهید بهشتی بمنظور ارائه خدمات به اقشار نیازمند تاسیس شد.

عصر کاسپین/ وی افزود:رسالت بهزیستی استفاده از ظرفیت های مردمی جهت تحقق اهداف و رسالت خود در راستای ارائه خدمات به اقشار نیازمند ، جمعیت معلول و نگهداری و مراقبت از معلولان و برگرداندن به جامعه و توانمند کردن آنها و همچنین ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست است.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد:بهزیستی تنها دستگاه متولی سلامت اجتماعی است که با رویکرد و برنامه های تکلیف شده در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توانمند سازی جامعه هدف فعالیت می کند.

برنامه های هفته بهزیستی سال جاری

طوفانی از افتتاح ۱۲۶ طرح در هفته بهزیستی سال جاری خبر داد و گفت :از این تعداد ۳۲ طرح خوداشتغالی در راستای توانمندسازی ، ۸۵ واحد مسکونی مددجویی ، ۹ مرکز ارائه خدمات می باشد.

وی ؛ ارائه خدمات رایگان مراکز مشاوره ، برپایی میز خدمت ، برگزاری مسابقات ورزشی در محلات کم برخوردار و … را از برنامه های هفته بهزیستی بیان کرد.

طوفانی گفت:سال گذشته ۱۱۷۴ نفر در ملاقات های مردمی جهت بیان مشکلات حضور یافتند و طی ۴ ماهه سال جاری نیز برای ۲۶۰ نفر ملاقات مردمی برگزار شد.

زنان سرپرست خانوار

وی با بیان اینکه در حوزه اجتماعی ، ۱۱۹۶۰ زن سرپرست خانوار (بد سرپرست و بی سرپرست) تحت پوشش بهزیستی استان هستند ، تصریح کرد:۴۵۳۰ فرزند تحت تکفل این زنان قرار دارند که از این تعداد ۲۶۶۱ نفر دانش آموز و ۳۲۱ نفر دانشجو می باشند.

طوفانی یادآوررشد:۲۳ گروه همیار از زنان تحت پوشش بهزیستی در راستای توانمند سازی از کمک های بلاعوض استفاده می کنند بین ۷ تا ۱۰ نفر عضو دارند که اشتعالزایی داشته اند .

مدیرکل بهزیستی گیلان اذعان کرد:طرح گروه خودیار نیز تمام زنان روستایی را شامل می شود ۴۵۰ گروه خودیار در استان تشکیل شده که بدون ضمانت ، بانک کشاورزی در راستای ایجاد شغل به آنان تسهیلات پرداخت کرده است.

همسرآزاری و کودک آزاری

وی با بیان اینکه در راستای ارائه خدمات بهزیستی ، سال گذشته ۸ هزار و ۸۳۴ نفر از خدمات خط تلفن ۱۲۳ و فعالیت خودروهای اورژانس اجتماعی استفاده کرده اند ، یادآور شد:اولویت بیشترین مداخلات بهزیستی همسر آزاری و کودک آزاری بوده است در این راستا به ۳۰ هزار و ۸۳ نفر خدمات مشاوره روانشناسی، خدمات آموزشی، بهداشتی و درمانی ارائه شده است.

کودکان کار

طوفانی از شناسایی ۱۲۰ کودک کار در استان خبر داد و گفت:این کودکان به دلیل بدسرپرست و بی سرپرست بودن مشغول کار هستند که طی سال گذشته برای ۳۰ نفر از این کودکان که خانواده های آنان قابلیت بازتوانی داشتند اقدامات لازم صورت گرفته است ۳۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به آنها اعطا شده است.

وی افزود:طی سال جاری نیز ۵۰ نفر از کودکانی که خانواده های آنان قابلیت بازتوانی دارند از چرخه کودک کار خارج می شوند به والدین آنها آموزش مهارت بصورت رایگان و تسهیلات بلاعوض داده می شود در ضمن کودکان خیابانی (کودکانی که بصورت شبانه روزی در خیابان هستند) نیز در استان وجود ندارند.

طرح فرزندخواندگی

وی در تشریح طرح فرزندخواندگی اظهار کرد:در راستای اجرای طرح فرزندخواندگی ، ۳۷ کودک یتیم بی سرپرست و بدسرپرست سال گذشته به خانواده ها واگذارشده اند ، امسال نیز ۱۱ کودک واگذار شدند.

طوفانی ادامه داد: در اجرای این طرح هر خانواده ای که تمایل و توانایی مالی دارد در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام می کند‌.

طرح خانواده میزبان

مدیرکل بهزیستی استان در تشریح طرح «خانواده میزبان» تصریج کرد:این طرح که شیوه نامه آن طی سال گذشته ابلاغ شده ، ویژه مراقبت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر در خانواده است ، فرآیند فرزندخواندگی را ندارد و خانواده‌های متقاضی نقش میزبان را خواهند داشت.

وی افزود:در اجرای این طرح کودکان و نوجوانان از گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال نزد خانواده‌های متقاضی نگهداری می‌شوند .

طوفانی خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net خانواده میزبان مراجعه کنند.

وی گفت:هم اکنون ۲۶۷ کودک در مراکز شبانه روزی هستند انتظار این است از این تعداد ۵۰ درصد این کودکان به خانواده ها واگذار شوند ۳ مرکز بصورت خیریه اداره می شود و با کمک ناچیز بهزیستی هزینه های کودکان را تقبل کرده اند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۳۳ نوزاد تحویل شیرخوارگاه شده است ، اذعان کرد:از این تعداد نوزاد تعدادی به خانواده ها واگذار شده اند و تعدادی هم نیازمند درمان هستند.

وی در خصوص زندگی مستقل فرزندان تحت پوشش بهزیستی استان گفت: سال گذشته ۱۵ فرزند که در خانه شبانه روزی بودند مستقل شدند و امسال نیز قرار است ۲۷ نفر از فرزندان ساکن در خانه شبانه روزی وارد زندگی مستقل شوند.

واگذاری به خانواده های نسبی

مدیرکل بهزیستی استان یادآوررشد:۹۶۲ کودک تحت پوشش بهزیستی نیز برایشان قیّم تعیین شده و به خانواده های نسبی واگذار شده اند.

۴۸ هزار مددجو واجد شرایط دریافت مستمری

وی خاطرنشان کرد: ۴۸ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی استان واجد شرایط دریافت خدمات مستمری هستند که دهک‌های پایین و معلولان را شامل می‌شوند.

طوفانی با بیان اینکه برای ۹۳ نفر از فرزندان تحت پوشش بهزیستی استان کاشت حلزون برای رفع مشکل شنوایی انجام شده است ، خاطرنشان کرد:۶۵۰۷ نفر نیز از تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی بهره مند شده اند.

خدمات بهزیستی

وی ؛ بهره مندی ۲۰۳۹۹ نفر در روستاها از طرح توانبخشی ، بهره مندی ۶۰۸۵ نفر از کمک هزینه در بخش فیزوتراپی و گفتاردرمانی، بهره مندی ۴۶ نفر از دانشجویان از کمک هزینه آموزشی ، تقدیر از ۱۴ نفر از مدال آوران پارا المپیک ، ارائه کمک هزینه نگهداری به معلولان ، سالمندان ، بیماران روانی در مراکز و پرداخت کمک هزینه به ۲۲۰۵ نفر ، برخورداری ۴ هزار نفر از کمک هزینه حق پرستاری از خدمات بهزیستی استان به جامعه هدف بوده است.

طوفانی ؛ ارائه کمک هزینه به مراکز برای حرفه آموزی ۱۰۴۵ نفر معلول ، افتتاح ۱۳۷ واحد منزل مسکونی طی سال گذشته ، پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ، ایجاد اشتغال برای ۱۸۹۱ نفر مددجو و پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از دیگر اقدامات بهزیستی استان در ارائه خدمات بوده است.

برنامه های آگاه سازی و آموزشی بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه در حوزه پیشگیری ، ۱۲۴ هزار و ۴۰۵ نفر از برنامه های آگاه سازی و آموزشی بهزیستی استفاده کردند ، خاطرنشان کرد:۱۰۹ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در استان به ارائه خدمات می پردازند همچنین خط ۱۴۸۰ نیز همواره به ارائه خدمات مشاوره ای می پردازد.

وی گفت:۸۹۲۰ نفر در برنامه های پیش از ازدواج بهزیستی شرکت کردند و در غربالگری آسیب های اجتماعی علی الخصوص در حوزه طلاق ۳۰۳۸ نفر از مشاوره بهره مند شدند.

مراکز درمان اعتیاد

طوفانی یادآورشد:۷۰ مرکز سرپایی درمان اعتیاد ، ۳۵ اقامتگاه و کمپ و همچنین دو مرکز اقامتگاه بلند مدت ۶ ماه تا یکسال در استان فعالیت می کنند‌.

وی از شناسایی ۴۵ پاتوق در رشت و لاهیجان خبر داد که به معتادان خدمات رایگان سیار جهت پیشگیری از ایدز و هپاتیت ارائه می شود.

طوفانی عنوان کرد:۳۵۷۹۳ نفر از مراکز درمانی اعتیاد بهزیستی طی سال گذشته استفاده کردند.

وی یادآور شد: ۹۰ مرکز توانبخشی به بیش از ۳ هزار از بیماران اعصاب و روان خدمات ارایه می دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.