بهینه‌سازی انرژی باید به گفتمان فراگیر ملی تبدیل شود

0 3

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که بهینه‌سازی انرژی باید به یک گفتمان فراگیر ملی تبدیل شود، گفت: اگر این امر محقق شود، می‌توانیم به نتیجه‌ای مطلوب در این زمینه دست پیدا کنیم.

عصر کاسپین/ مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی که با حضور وزیر نفت، جمعی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس، مدیرعامل سازمان بورس انرژی ایران و مدیران ارشد صنعت نفت و گاز کشور در سالن شهید رجایی ساختمان شهدای شرکت ملی گاز ایران، برگزار شد، ضمن اظهار مطلب فوق، بیان کرد: یکی از اقدامات مهم، ارزشمند و اساسی که در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» صورت گرفت، راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی است که با این ابزار، شاهد مشارکت مردم در حوزه بهینه‌سازی در بخش انرژی کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به این که در سال های گذشته هم، بنا به تکالیف قانونی این کار انجام می‌شد، خاطر نشان کرد: سال ۱۴۰۰، ۲.۵ همت و سال ۱۴۰۱ حدود ۳ همت برای سوخت صرفه جویی شده در نیروگاه های برق تجدیدپذیر گواهی صرفه‌جویی صادر شد و برای ۱۴۰۲ نیز، به مبلغ ۳ همت در حال کارسازی بوده که این مهم تماماً در سه سال دولت خدمت‌گذار و مردمی شهید رئیسی انجام شده است.

چگنی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که بر اساس تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، وزارت نفت مکلف شده است تا مبلغ ۴ همت گواهی صرفه‌جویی انرژی برای پروژه‌های بهینه‌سازی به‌ویژه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها صادر کند، بیان داشت: تا کنون مجوزهای لازم برای انتشار و عرضه گواهی صرفه‌جویی به میزان ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بورس انرژی دریافت کرده ایم که ۵۰ میلیون متر مکعب آن امروز عرضه می شود و مابقی را نیز طی روزهای آتی عرضه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، سقف درنظر گرفته‌شده برای صدور گواهی صرفه‌جویی، تا ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز است که با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی به مرور زمان عرضه خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، با اشاره به سه پروژه‌ای که مجوز صدور گواهی صرفه‌جویی برای آن‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر شده، افزود: این پروژه‌ها شامل جایگزینی ۴.۱ میلیون دستگاه بخاری کم‌مصرف با بخاری‌های پرمصرف بوده که طی ۵ سال، حدود ۹ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی را در بر خواهد داشت.

به گفته چگنی، تبدیل کوره‌های تونلی به هافمن در صنعت آجر که با همکاری معاونت علمی رئیس‌جمهوری در حال پیگیری است و پروژه استفاده از اتلاف حرارتی نیروگاه تولید برق ارم‌شهر واقع در شهرک صنعتی فرهنگیان تهران به‌منظور تأمین گرمایش، از دیگر مواردی است که مجوز انتشار گواهی صرفه‌جویی برای اجرای آن‌ها از سازمان برنامه و بودجه اخذ شده است.

وی در پایان، با بیان این که همزمان با عرضه نخستین گواهی صرفه‌جویی، تفاهم‌نامه تعویض یک میلیون دستگاه بخاری با بازده بالا به جای بخاری‌های با بازدهی کم، میان شرکت بازرگانی گاز ایران با یک شرکت توانمند داخلی منعقد و به‌زودی اجرایی می‌شود، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت و توان تولیدکنندگان داخلی برای اجرای طرح تعویض بخاری‌ها به کار خواهد بست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 2 =