یادداشت/ فرهاد خراسانی ؛ شرایط معافیت باشگاهها از پرداخت مالیات

0 6

باشگاه ها و موسسات ورزشی که از وزارت ورزش و جوانان مجوز دریافت نموده اند و از فعالیت های منحصرا” ورزشی خود درآمدی کسب نمایند، از پرداخت مالیات معاف هستتند.”

عصرکاسپین/برابر تبصره یک ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم، فعالیت و متعاقبا” درآمدهای یک باشگاه بعنوان مثال باشگاه فوتبال که ناشی از فروش بلیت، درآمد ناشی از حق پخش تلویزیونی، درآمد ناشی از تبلیغات، درآمد ناشی از حق آموزش و تربیت بازیکن (حق رشد)، درآمد ناشی از انتقالات و ترانسفر و معاوضه بازیکن با باشگاه دیگر و همچنین کمک های دریافتی باشگاهها و موسسات ورزشی از دولت و یا موسسات دولتی برای انجام خدمات ورزشی مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود و همچنین در همین ماده تصریح شده است که “منظور از فعالیت های ورزشی، آن نوع فعالیت و رشته ورزشی است که بر اساس مجوز مرجع ذیربط تعیین می شود و توسط باشگاه ها و موسسات ورزشی انجام می پذیرد.” بنابراین بر اساس مقررات مذکور، باشگاه های ورزشی برای اینکه بتوانند از معافیت مالیاتی مد نظر قانونگذار، بهره ببرند باید شرایط زیر را رعایت نمایند.
باشگاه ورزشی به عنوان شخصیت حقوقی در قالب شرکت یا موسسه در اداره شرکت ها ثبت شده باشند. باشگاه یا موسسه ورزشی از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت نموده باشند. این مجوز ناظر به مجوز برای اصل فعالیت باشگاه است و با مجوزی فعالیت ورزشی که باشگاه یا موسسه ورزشی باید برای هر یک از فعالیت های ورزشی اش دریافت کند متفاوت است. فعالیت باشگاه مشمول معافیت باید منحصرا ورزشی باشد بدین معنی که از طرف وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزشی ذیربط برای آن مجوز صادر شده باشد و مقررات مالیاتی، نیز آن را بعنوان فعالیت منحصراً ورزشی به رسمیت شناخته باشد. بعنوان مثال فرض کنید یک باشگاه ورزشی برای فعالیت در فوتبال از وزارت ورزش و جوانان مجوز فعالیت دریافت می کند ولی با این مجوز نمی تواند در لیگ فوتبال فعالیت کند مگر اینکه جهت اخذ مجوز شرکت در لیگ فوتبال از طریق فدراسیون فوتبال اقدام و مجوز لازم را دریافت کرده باشد.

و اما در چه مواردی باشگاهها مشمول معافیت مالیاتی نمی باشند

بر اساس تبصره ۱ ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم فعالیت ها و درآمدهای باشگاه ها و موسسات ورزشی در موارد زیر مشمول معافیت مالیاتی نخواهد بود:

الف) درآمد ناشی از فعالیت های ورزشی فاقد مجوز.

ب) درآمد ناشی از کمک های دریافتی از اشخاص غیر دولتی.

ج) درآمدهای ناشی از فعالیت های اقتصادی باشگاه.

نکته حائز اهمیت اینکه برابر تبصره ماده ۱۹۳ قانون مالیات های مستقیم، برخورداری از معافیت مالیاتی برای باشگاه ها و موسسات ورزشی منوط به اخذ دفاتر قانونی پلمپ شده، تسلیم اظهارنامه، تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان در مواعد قانونی می باشد.

فرهاد خراسانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.