رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: خبرنگاران نقش مهمی در شکل‌گیری سواد سلامت جامعه ایفا می‌کنند

0 2

دکتر محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی در پیامی فرا رسیدن روز خبرنگار را تبریک گفت‌. متن پیام به شرح زیر است:

عصر کاسپین/ به نام خداوند بخشنده مهربان

سواد سلامت، یک مفهوم پویاست که سیستم‌های مبتنی بر سلامت استراتژی‌های خود را برای کنترل بیماری‌های مختلف عفونی و مزمن بر اساس آن می‌سازند و هدف آن ارائه مهارت‌ها و ابزارهایی به شهروندان، به ویژه بیماران است که آنها را قادر می‌سازد تا از طریق نظارت، پیشگیری و درمان، تهدیدات و خطرات مختلف سلامت را کنترل کنند.

ماهیت ارتقای سلامت، کاهش عوارض پزشکی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی است. به منظور بهبود سلامت عمومی شهروندان و کاهش هزینه‌های درمان، متخصصان بهداشت و دست اندرکاران بهداشت عمومی بر تجهیز بیماران و شهروندان به دانش و مهارت‌های لازم برای مدیریت مشکلات سلامتی و مقابله از نظر روانی، اجتماعی و اجتماعی تمرکز می‌کنند.

در دنیای پر هیاهوی امروز، مردم در معرض حجم عظیمی از اطلاعات در رسانه‌های دیجیتال و سنتی قرار دارند که از اطلاعات واقعی و درست گرفته تا اطلاعات نادرست و گاهی اوقات گمراه کننده را شامل می‌شود. از منظر سلامت، این بمباران اطلاعاتی باعث سردرگمی مردم می‌شود و به رواج رفتارهای مضر برای سلامت می‌انجامد.

روزنامه‌نگاران، متخصصان رسانه‌ها و تولیدکنندگان محتوا با ارائه حقایق، بینش و اطلاعات ساده شده قابل فهم برای عموم مردم و کمک به آن ها در انتخاب‌های ایمن و آگاهانه برای محافظت از سلامت خود – چه در مورد شیوع یک بیماری عفونی باشد چه در مورد مدیریت بیماری، نقش مهمی در شکل‌دهی تصورات عموم مردم دارند.

روز خبرنگار بهانه‌ای است برای تقدیر از زحمات کسانی است که با مسئولیت و آزادی و تحمل سختی‌های فراوان به نگاشتن حقایقی می‌پردازند که رشد و توسعه جامعه را ثمر می‌بخشد.

اینجانب نیز به نوبه خود، هفدهم مرداد روز بزرگداشت مقام خبرنگار و اصحاب رسانه را که روز احترام به حقوق ملت در دسترسی به اطلاعات صحیح، فوری و مناسب است را به تمامی فعالان این حوزه به ویژه خبرنگاران حوزه سلامت استان گیلان تبریک عرض می‌نمایم.

محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.