رکورد تأمین سوخت گاز نیروگاه‌ها شکسته شد

0 3

سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور (مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز) با اعلام این خبر، اظهار داشت: تأمین سوخت نیروگاه‌ها شامل سبد سوخت گاز و فرآورده‌های نفتی و گازی است که این رقم نسبت به سال گذشته، بیش از ۷.۵ میلیون مترمکعب/ لیتر افزایش داشته است.

عصر کاسپین/ وی ادامه داد: این تأمین سوخت بیشتر به مصرف نیروگاه‌های تولید برق و مولدهای برق کل کشور می‌رسد که بالغ بر ۹۱ درصد آن، از طریق گازطبیعی تأمین می‌شود.

عقلی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۰۷ نیروگاه مقیاس‌بزرگ و بیش از ۴۰۰ نیروگاه و مولدهای برق کشور توسط شرکت ملی گاز ایران، تأمین سوخت می‌شوند، بیان کرد: در حال حاضر، روزانه بالغ بر ۳۳۳ میلیون مترمکعب/ لیتر سوخت معادل تحویل نیروگاه‌ها می‌شود که این رقم، افزایشی بیش از ۷.۵ میلیون مترمکعب/ لیتری را نسبت به دوره مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تأمین این میزان حجم سوخت نیروگاه‌ها را حاصل تلاش جمعی بسیاری از همکاران خود در وزارت نفت و در بخش‌های مختلف به‌ویژه، شرکت ملی گاز و پالایش و پخش عنوان کرد و گفت: ما این میزان تأمین سوخت و به تبع آن، تولید برق را مرهون فداکاری همکارانم در بخش‌های مختلف اعم از؛ سکوهای گازی، تولید، فرآورش و انتقال گاز هستیم که همزمان با انجام تعمیرات اساسی که معمولاً در فصل گرم و در دمای بالای ۷۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت قریب به ۱۰۰ درصد مشغول فعالیت بی‌وقفه هستند؛ همکاران خدمت‌رسانی که در هر شرایطی مأمور و موظف به تأمین سوخت نیروگاه‌ها در بخش‌های مختلف کشور می‌باشند.

عقلی در ادامه، افزود: در بخش مولدهای برق کشور، تأمین سوخت بیش از ۴۰۰ مولد برق از طریق گاز است که بسیاری از این مولدها در بخش‌های صنعتی مشغول به کار هستند؛ ضمن این‌که این تأمین سوخت به‌ویژه در بخش گاز در سال جاری، همزمان با افزایش مصرف در بخش صنایع غیرعمده به میزان روزانه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب بیش از سال گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که حدود ۲۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر نسبت به دوره مشابه در سال قبل نیز روزانه به بخش صنایع عمده کشور مانند؛ پتروشیمی‌ها، صنایع فولادی، سیمان و صنایع پالایشگاهی کشور اختصاص می‌یابد؛ هرچند چیزی حدود ۵۰ درصد آن مجدداً در چرخه بازیافت، برای نیاز برق همین مجموعه‌ها استفاده می‌شود.

به گفته عقلی، بخشی از این مجموعه‌ها مثل نیروگاه‌های بعثت، ایران LNG و نیروگاه‌های غرب کارون که گاز آن‌ها را نیز ما تأمین می‌کنیم، همزمان برق مازاد خود را به شبکه سراسری ارسال می‌کنند تا بتوانند در این شرایط، برق تمامی کشور را تأمین و موقعیت پایداری به آن ببخشند؛ بنابراین بخش عمده‌ای از این شرایط پایدار فعلی برق، مرهون فداکاری مجموعه‌های وزارت نفت، بخصوص شرکت ملی گاز ایران در مجموعه تولید گاز است که در کنار تلاشگران وزارت نیرو انجام وظیفه می‌کنند.

مدیر شبکه راهبری گاز کشور در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص نیاز نیروگاه‌ها به گاز در فصول مختلف، توضیح داد: در ابتدای سال با توجه به نیاز نیروگاه‌ها، این عدد حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب/ لیتر سوخت معادل بود ولی در حال حاضر، حدود ۳۳۳ میلیون مترمکعب/ لیتر سوخت معادل که بیش از ۹۱ درصد آن از گازطبیعی است، به نیروگاه‌ها ارسال می‌شود که می‌توانند در اوج بار فعلی خود، کار مهم تولید برق را انجام دهند.

عقلی در پایان، تصریح کرد: با این مقدار سوخت معادل تأمین‌شده، یعنی ۳۳۳ میلیون مترمکعب/ لیتر در روز و با داشتن یک برنامه مناسب و تأمین سرمایه کافی با هدف بهبود کارآیی در کل چرخه تولید، انتقال و توزیع برق بدون ایجاد نیروگاه‌های جدید، امکان دسترسی به تولید دو برابر برق در اوج مصرف بار، دور از دسترس نیست؛ اقدامی که می‌تواند کل ناترازی انرژی برق را حل کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.